Prometeu era un dels dotze titans de la mitologia grega. Era fill de Jàpet i de la nimfa marina Clímene. Amb el seu germà Epimeteu, havia de crear la humanitat i alimentar als humans i animals amb tot allò que fos necessari.
Per això se'l considera creador de l'espècie humana, Prometeu és considerat el benefactor de la humanitat per el seu amor per l'home.
Quan ja li ha comentat a Prometeu, Prometeu va tenir la solució. Va decidir dotar els éssers humans d'una manera noble i la capacitat de caminar drets amb dues cames. També els va permetre treballar i construir, els va ensenyar a domesticar els animals i recollir els fruits de la terra.
A part d'això, també els va atorgar un do, la capacitat de fer foc obtingut d'una espurna del carro del sol. Va ser lo més valuós que va poder donar als homes.
No tots ho van veure gaire beneficiós. Zeus es a enfadar davant d'aquest atreviment, ja que els hi havia donat una cosa que es considerava diví, el foc.
Per donar-li una explicació, va encarregar al seu fill Hefest que creés a partir d'argila la primera dona, que els seu nom seria Pandora.
Se li va aprovar tots els drets i valors imaginables. Se li va oferir a Prometeu com a esposa però la va rebutjar perquè sentia angoixa d'un regal fet pels seus enemics.
Ella li va oferir una capsa que li havia atorgat Zeus. Ell la va obrir i va portat tots els mals i desgràcies al món.
Per venjar-se, Prometeu va sacrificar dos bous. Va deixar les parts comestibles en un lloc i les va recobrir amb el ventre, i va deixar els ossos coberts amb la pell de l'animal.
Després d'això, li va donar a Zeus l'oportunitat d'escollir entre les dues piles. Zeus va respondre que volia el munt cobert per la pell.
Quant va descobrir aquest engany, va ordenar a Hermes que encadenés Prometeu en una cova amb cadenes de bronze, que allà compliria el seu càstig.
Una àguila li devorava el fetge cada dia, mentre a la nit se li recuperava per patir la tortura novament.
6 comentaris:
Vaja, desconeixia totalment la identitat dels pares de Prometeu, molt bon mite de totes maneres, però, al final que va en va ser de Pandora?
Una entrada molt interesant, gràcies a aquesta entrada he aprés que Prometeu era un dels dotze titans, no s'havia que la seva mare fos una nimfa, ni que tenia germans, si que s'havia el càstig que va rebre però no tota la història en concret, m'hagués agradat saber una mica més dels seus pares, però bona entrada.
Una entrada molt interessant. Trobo diverses similituds entre aquest mite grec i la història hebrea d'Adam i Eva. Epimeteu sembla ser anàleg a Adam, i Pandora sembla anàleg a Eva. De la mateixa manera que Epimeteu té l'encàrrec de donar atributs a tots els animals, Adam també té aquest encàrrec. Epimeteu i Pandora es descriuen com a mancats de saviesa, de la mateixa manera que Adam i Eva que van ser poc intel·ligents abans de menjar-se de l'arbre de coneixement... En les dues històries, l'ésser humà es va veure desafavorit.
Molt bona entrada. Vaig escoltar a parlar de Prometeu, però no sabia que Prometeu va ser el creador de l'espècie humana, però m'ha sorgit un dubte: va començar per crear els animals per algún motiu o perquè va voler?
Una cosa que et deixes és que si que és veritat que al obrir la caixe de Pandora es van deixar anar totes les desgràcies, però t'ha faltat afagir que la unica cosa que va quedar en aquella caixa va ser l'esperança. Però molt bona entrada i molt ben argumentada!
Molt bona entrada. Està molt ben explicada. La veritat desconeixia bastant la història darrere de la creació de la humanitat i dels animals, però gràcies a la teva entrada he pogut saber-ne més i també he descobert qui eren els pares d'en Prometeu. Per el mite de pandora, només t'ha faltat afegir que l'única cosa que no va sortir quan Pandora va obrir la caixa va ser l'esperança.
Que interessant, m'ha sorpres lo de que Prometeu es consideri benefactor de la humanitat, em sembla molt entretinguda aquesta entrada. Penso que es fàcil de llegir i amb la informació necessaria.
Publica un comentari a l'entrada