Quan ens mirem amb una mica d'atenció, podem veure que hi ha molts elements a la bíblia que se'ns fan familiars, però, d'on? Doncs quan ens hi fixem podem veure que entre la bíblia i els mites grecs, hi ha elements, fets i personatges semblants. Per si no ho havíeu notat mai, ara n'explicaré uns quants.
Per començar, la mitologia grega té diversos déus, però hi ha un que és superior als altres: Zeus. Per la part de la bíblia només hi ha un déu, però els dos tenen trets similars, i no tenen manies a l'hora de castigar la humanitat quan s'incompleixen les seves lleis. Tot i això, tenen algunes diferències, per exemple, Zeus és més terrenal que déu (ja que els déus grecs tenien més semblances amb els humans), i per l'altra banda, déu és més pur, cast i sagrat.
Estàtua de Zeus a Olímpia, Fidies |
![]() |
Deucalió i Pirra després del diluvi, Jan Cossiers |
El diluvi universal pot ser trobat en diferents fonts al llarg de la història: des de l'antiga sumèria fins a la grega o la bíblica. Cada religió, però, li donarà la seva explicació.
Hèrcules també se li poden trobar semblances amb Samsó: els dos eren dos personatges molt forts i, a més a més, els dos van lluitar per amor. Hèrcules per casar-se i Samsó lluità per Dalila. També, els dos van haver de superar diverses proves. Hèrcules va haver de fer els 12 treballs d'Hera, i Samsó va haver de superar les fortes proves que li va posar déu a la terra.
Hades i Satanàs també tenen coses en comú, tot i que no tantes com podria semblar a primera vista. Teòricament, Satanàs és dolent, tot i que només va portar la contrària a déu. Tot i això, se'l veu com a un personatge malvat. En canvi, Hades no és dolent. Els dos són caps de l'infern, però a diferència de Satanàs, Hades mai mal a la humanitat. De fet, és més aviat una figura bondadosa i positiva (si hi pensem, va permetre a Orfeu emportar-se a Eurídice). Per això, a vegades també es compara Satanàs amb Prometeu, perquè, tot i que Prometeu no era dolent, també va desobeir a déu (en el seu cas a Zeus).
Parlant de Prometeu, a ell també se'l compara amb Crist. Ambdós van morir per salvar a la humanitat. Prometeu, sabent que Zeus el castigaria, va robar el foc i el va donar als homes, havent de patir després les conseqüències: una àliga se li menjaria el fetge cada dia, perquè li creixes cada nit i així successivament tota l'eternitat. Els dos van sacrificar-se per la humanitat, sabent que rebrien posteriorment els càstigs respectius.
Per acabar, Pandora i Eva: Les dues són dones importants, primeres dones creades i primeres dones en fer pecats que afectarien la humanitat. A les dues les va guanyar la curiositat: Pandora va obrir la capsa, de la qual van sortir tots els mals i preocupacions. I Eva va menjar la fruita prohibida, acte que va fer que ens desterressin del paradís. Per culpa de les dues, a la humanitat hi ha pecats.
Amàlia Garcia
1r Batx
8 comentaris:
Una entrada interessant. El nivell d'interès per la Bíblia i la mitologia grega varia d'una persona a una altra, ja que és subjectiu i depèn de les preferències i els antecedents individuals. Tanmateix, tant la Bíblia com la mitologia grega són considerades àmpliament com a artefactes culturals i històrics que han influït en l'art, la literatura i la cultura durant molts segles. Tant l'un com a l'altre ofereixen narracions riques i complexes que exploren la condició humana, la moralitat, la naturalesa de l'univers... Deixa'm afegir que hi ha una mena de semblança entre Adam, personatge de la mitologia bíblica i Epimeteu, personatge de la mitologia grega ja que així com Epimeteu tenia la responsabilitat de donar atributs a tots els animals, Adam tenia una tasca semblant de posar noms als animals.
Moltes d'aquestes semblançes, també es presenten en el Koran
Bona entrada! Pot ser que tinguin semblances en el tema cultural, en la literatura i altres influencies. Com be has explicat tenen algunes semblances, però crec que tenen moltes diferencies també.
Molt bona entrada! M'ha semblat molt interessant veure que realment hi ha moltes més semblances entre aquestes dues religions aparentment tant diferents de les que ens podem pensar. Posant una mica d'imaginació, podríem dir que igual que els titans són els enemics dels Déus grecs i els intenten eliminar, els soldats romans volen mort a Crist i el cristianisme, tot i sabent que el final d'ambdues històries és molt diferent.
Una estrada molt ben explicada. Molt interessant la comparació de la bíblia i la mitologia. Encara que no se sembli molt en les seves histories tenen una gran proximitat d'un de l'altre. Encara hi han bastants personatges de la bíblia que s'assemblen a la mitologia i espero que facis una altre entrada.
Es curiós el tema d'aquesta entrada ja que, no només entre mitologia grega i bíblica s'hi poden trobar semblances. Sinó que amb altres religions si les comparem moltes de les creences, cada una a la seva manera és clar, són semblants. És gairebé com si totes les religions seguissin uns punts que amb el temps s'han anat adaptant.
Molta bona feina. La mitologia i la bíblia són molt semblants en molts aspectes i les podem comparar perfectament. Això sí, com bé has dit tu, hi ha unes diferències molt cares que podem veure entre elles i que s'oposen. M'ha semblat molt interessant veure aquestes semblances, perquè la gent no hi pensa gaire ni en parla d'aquestes similituds i en veritat podem veure que la miologia està relacionada en gairebé tots els aspectes de la vida. Bona entrada.
Publica un comentari a l'entrada