CLÀSSICS AL TERCER REICH

La influència que ha establert l'antiga societat grecoromana en les societats contemporànies ja sabem que és molta i molt present en els nostres dies. Aquesta influència va arribar fins i tot a una societat feixista del segle XX, el Tercer Reich alemany, període situat a Alemanya del 1933 al 1945 on prevalia la ideologia nazi.

La influència grecoromana en el Tercer Reich es situava majoritàriament en l'art.

- La transmissió d'ideals era permesa per la forma clàssica ja que aquesta era senzilla i clara, cosa que feia que l'espectador no perdés el temps en petits detalls i es centrés/captés de manera més fàcil i ràpida el missatge que volia transmetre l'obra. importància en l'escultura, on podem apreciar la recuperació de les formes i temàtiques clàssiques. 


Això es devia a què l'art del règim nazi, buscava una nova forma per transmetre els seus ideals i la seva grandesa, aquests trets es feien possibles amb les formes i temàtiques clàssiques.



- Però no només volien transmetre els seus ideals, sinó que també volien mostrar la seva grandesa, fet que veien en comú amb l'Imperi romà.

Una grandesa vista principalment en el tret polític de l'expansionisme, gràcies al qual l'Imperi romà rodejava tot el mar Mediterrani, fins i tot a arribar a l'oceà Atlàntic. Era aquesta magnificència a la qual aspiraven o creien que ja tenien.


             
Orfeu i Eurídice, Arno Breker





A continuació afegeixo una imatge d'un conjunt escultòric titulat La font de Neptú i datat el 1937, fet per a la ciutat de Munic en l'època del Tercer Reich per l'escultor Josef Wacker, on podreu veure la relació establerta amb la temàtica clàssica junt amb la combinació de la ideologia nazi:




















La font de Neptú, Josef Wacker, 1937


Com el títol bé ens indica, el conjunt escultòric és la representació del déu Neptú i alguns dels seus característics atributs com el trident o els cavalls d'aigua.

Però a simple vista també veiem que no és un Neptú representat en forma clàssica. M'explico, no és un Neptú vell com era representat clàssicament, sinó que és un Neptú jove i musculós. Això és a causa que, segons la ideologia nazi, el cos representat havia de ser de manera indiscutiblement alemany, i també havia de representar una gran força en cada múscul i tendó per a donar una imatge d'una nació fèrria i disciplinada, a part de destacar la importància que li donava el règim al bon estat físic dels seus ciutadans.


Ivan Linares
2n Batx

Comentaris

Unknown ha dit…
Felicitats, Ivan, és una entrada sorprenent. Si no m'equivoco, volies fer el teu treball de recerca d'aquest tema mateix, oi? Ho dic perquè ens ho va dir la Montse. Però perfectament ho haguessis pogut fer i t'hauria quedat genial. Impressiona molt aquesta ment tan perversa que tenia l'Alemanya nazi al canviar una obra clàssica a uns ideals de persona més musculada, sana i, en definitiva, que representés el poder.
Es veu que l'art ha servit a moltes etapes de la història i aquest n'és un clar exemple: es van servir de l'art per a divulgar la seva ideologia, i van saber trobar una relació entre l'Imperi Nazi i el Romà, encara que al temps dels romans aquestes formes de feixisme eren impensables. Tot i això, l'Imperi Romà sí que era monumentalista i disciplinat com l'Alemany.

Gràcies per la informació, Ivan!
Roger Butiña ha dit…
M'agradat sempre aquestes estatues.Lunic que ma costat una mica quan vaig clicar Ardor Beker que estava en ingles.
Bernat Enrich ha dit…
Molt bona entrada m'ha agradat molt perquè no en sabia res d'aquest tema.
Laia Fernández ha dit…
Molt bona entrada!!! Diria que és de les entrades que n'he après més llegint-la. L'Alemanya nazi té molt del que parlar i discutir.
Anònim ha dit…
No sabia que l'Alemanya nazi utilitzés l'art de l'Imperi Romà per demostrar alguna cosa o qualitat a la gent. Molt bona entrada:)
Clàudia Martínez ha dit…
M'ha agradat molt aquesta entrada! No sabia que els nazis "s'inspiressin" d'alguna manera amb la ment idealista i conqueridora dels romans.
Anahi ha dit…
És interessant veure com els nazis adapten l'art romà a les seves idees i interessos. La clara prova d'això, és la transofrmació de Neptú vell en un Neptú jove i fort...
Molt bona entrada, Ivan!!
Arnau Espina ha dit…
És interessant veure com molts dels grans imperis d'Europa s'han emmirallat amb l'Imperi Romà amb l'argument de que cadascun d'ells tornaria a ser tan gran i tant poderosos com ho va arribar ser Roma. I com tu mateix expliques en aquest article, agafen els símbols i l'estètica romana per exemplificar aquesta connexió. De fet, el mateix símbol nazi d'aixecar el braç dret, es va inspirar o més ben dit va calcar, el símbol que s'utilitzava per saludar a l'emperador romà.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES