1 de maig del 2013

ESTIRAR LES ORELLES

Quants cops us han tirat els vostres familiars o amics les orelles el dia del vostre aniversari? Mai havíeu pensat el significat d'aquest gest?

Podem saber el motiu d'aquest gest gràcies a unes paraules de Plini:  Est in aure ima memoraiae locus.  Segons els romans, l'orella (exactament el lòbul auricular) era el lloc on residia la memòria. Per tant, el fet d'estirar les orelles quan compleixes anys es feia i es fa ja que d'aquesta manera ens estan recordant el pas del temps. 


Tot i així, s'ha de dir que aquest gest a Roma era utilitzat en un context diferent. S'utilitzava en la citació de testimonis a judicis, l'antestatio. D'aquesta manera, estirant lòbul es recordava que anteriorment havia promès testimoniar. 

El ritual era realitzat d'aquesta manera:

- S'estiraven les orelles a qui havia de ser testimoni.
- Seguidament, se li deia: "Recorda que tu seràs el meu testimoni d'aquesta causa."

D'aquesta manera també ho ha explicat Horaci, en les seves Sàtires

Horaci

Per altra banda, hi podem trobar diversos gestos que es realitzaven també a l'orella. Com per exemple:

Penjar la mà de lòbul de l'orella significava:

Quan ho realitzava una dona i l'orella era de l'amant, volia dir que aquest sabia que ella tenia una queixa. És a dir, d'aquesta manera se li deia que havia fet alguna cosa que li havia afectat. 


Angi Johana Chang
4t ESO

4 comentaris:

Unknown ha dit...

caram! mai havia arribat a imaginar que aixó d'estirar les orelles signifiques que estaves recordant el pas del temps/ el passat. No m'imagino, actualment, que en un judici se li estirin de les orelles al acusat per tal de que recordés el passat, quin mal!

Bona entrada Angi!

Paula Campelo ha dit...

Una entrada molt interessant Angi!!

A tots ens estiren les orelles quan ens fem un any més grans, sobretot quan erem més petits, però mai m'havia parat a pensar en el perquè es fa això. M'ha cridat molt l'atenció que es faci perquè d'aquesta manera recordem el pas del temps, tenint en compte que es deia que era el lloc on residia la memòria.

A Roma, com bé expliques, es feia servir amb una finalitat diferent. Tot i això, crec que amb la finalitat que ho feien no servia de molt, ja que encara que li recordessin al testimoni que havia de dir la veritat aquest diria el que volgués. En canvi, avui en dia ja és com una tradició de la qual gairebé ningú en sap l'origen.

Realment, si avui en dia en un judici veiés com li estiren les orelles a un dels presents em riuria molt.

Carla Espinosa ha dit...

Quina entrada més interessant!

No tenia ni idea de que aquesta tradició tingués aquest origen, ja que el fet de que ho fessin en judicis no ho veig gaire seriós.

Per altre banda el fet de que es faci per tal de que recordéssim el pas del temps, i no tenia ni idea tampoc de que estiraven de les orelles ja que es allà on resideix la memòria.

Bona entrada Angi!

Mariona Lucas ha dit...

Angi molt bona entrada, de et jo pensava que els meus amics m'estiraven les orelles perque no m'esimaven, però ara els perdono, ho feien per tradició.

Jo el que havia escoltat algun cop es que la meva avia amenaçava al meu pare amb estirar-li les orelles quan feia alguna cosa malament, i és cruel pero també ho feia per tradició.
El que tambe recordo es que els espies a les pelis es tocaven les orelles per ferse senyals secretes i detonar bombes i coses axi.
Per tant les orelles són coses importants que sense elles no només no sentiriem sino que ningú ens les estiraria i dumbo no podria volar.

L'AMOR COM UNS JARDINS

"Now you hang from my lips like the Gardens of Babylon". Aquesta és un tros de la lletra d'una cançó de Taylor Swift. En catal...

Popular Posts