LA MENSTRUACIÓ A L'ANTIGA GRÈCIA

La menstruació no només és una funció biològica dels nostres cossos, sinó que des de sempre els éssers humans hem fet d'ella un fet sociocultural, amb mites, rituals, pràctiques relacionades amb el gènere, el poder... Al llarg dels anys, ha estat relacionada amb les religions i fins i tot amb les polítiques, socials i culturals. 

En la Grècia clàssica, Hipòcrates (460-370ac), pare de la medicina moderna, en el seus escrits sobre les Malaltes de la dona, considerava que la sang menstrua era un producte de rebuig. També deia que que la sang es devia a que la dona era un ésser excessivament calent, i que només així podia temperar el seu organisme. A aquests anomenats símptomes de la histèria, la malaltia del desig, els grecs van aplicar el nom de "apnoia hyperika". Per tant, la solució segons Hipòcrates era: per les viudes, embarassar-se, i les solteres, el matrimoni. 

Hipokrates, 
gravat de Peter Paul Rubens 





















La tradició popular i religiosa romana, atribuïen a la menstruació efectes perillosos. Philip el Vell, deia que no hi havia res més poderós que la sang menstrual de la dona. Creia que la sang femenina podia destruir camps de conreu, fer avortar als animals...
Al segle II- IV dC, diuen: " una dona amb la menstruació, és impura per set dies i ha de realitzar un ritual d'impuresa". També es va anotar: " Un home que cohabita amb una dona que està menstruant, mereix una pena de mort celestial.
 
L'origen de la paraula menstruació, està relacionada amb les dones, ja que deriva del grec "men", més lunar, "mene", Lluna.  Hi ha un simbolisme amb la Lluna i el Sol, la Lluna no té llum pròpia i no és més que un reflex del Sol, per tant això simbolitza la creguda dependència de les dones cap als homes en aquell moment. 
Cal remarcar que Aristòtil, va oblidar la dignitat de la dona en el seu sistema ètic, i gràcies a la seva autoritat intel·lectual, va impactar i influenciar de manera intensa, la societat, la religió i la ciència de casi dos mil·lennis. 
En conclusió, al llarg de la història, l'origen de la menstruació es relacionava i s'encadenava a la filosofia i la mitologia astral, on la dona donava una imatge negativa davant l'home. 

"The favourite" 1901 John William Godward,
Submisa i reprimida. 


En aquest vídeo podem entendre alguna de les curiositats del món de la dona en l'Antigua Grècia, ens pot servir per posar-nos a la pell de la situació que van viure, com eren vistes per l'autoritat de l'època, "home", de quina manera havien d'actuar, com havien de vestir i quines eren les circumstàncies que havien d'aguantar pel fet de ser mal vistes per la societat. 

Clara Machuca 
1r Batx 

Comentaris

Clàudia Dot ha dit…
Una entrada molt interessant.
Però tinc na regunta, has dit que quan les dones tenien la menstruació es considerava impura per set dies i havien de practicar el ritual d’impuresa, però en què consistia aquest ritual?
Queralt Marsal ha dit…
Molt interessant! Una curiositat: se sap si Hipòcrates va ser qui va tenir la primera infulència d'aquesta visió de la mestruació tant negativa, o també ve d'altres persones, llocs, cultures o religions anteriors?
Lídia Poyato ha dit…
Molt interessant. És curiós com abans es tractava la menstruació com una cosa negativa (sent una cosa natural) i com ara (tot i que ja no hi ha aquest pensament) algunes persones encara ho tracten com a temes tabú (com si fos alguna cosa dolenta). És una clara senyal de masclisme, que ha perdurat en aquests segles.

Entrades populars d'aquest blog

LES CIUTATS ROMANES

ELS PATRICIS I ELS PLEBEUS

EL MITE D'ORFEU I EURÍDICE