LES CALÇADES ROMANES

Sabies que amb tota la llargada de les calçades romanes juntes, s'hi podrien donar dues voltes i mitja a la Terra per la línia de l'equador?
Doncs és veritat, això demostra la importància i el paper que van tenir les vies romanes a l'imperi romà, ja que van exercir un càrrec molt important al comerç entre les ciutats, que permetia que el transport fos més ràpid i còmode. Encara que per mar era més ràpid i és podia transportar més pes, la importància de les vies mai va caure.

La Via Appia, és la Calçada més antiga,
que connectava Roma amb Càpua
Doncs bé tot va començar a Roma on August va col·locar la primera pedra, i des de aquest punt començaven les viae, que després s'anaven dividint en camins secundaris, i així formant de l'Imperi tot una teranyina. A de més Roma va utilitzar una tècnica per que la seva durada fos eterna, ja que havien durar per sempre. Tant és així que moltes d'aquestes vies han arribat fins als nostres dies.

En cada treball, els romans actuaven com si tinguessin consciència de que hauria de durar moltíssim, llavors hi posaven materials molt sòlids amb tècniques perfectament ideades, i amb una gran organització en els tallers que era semblant per totes les regions de l'Imperi. Les vies van ser un llaç insubstituïble entre molts països europeus. 

Per aconseguir això, construïen les vies amb diferents capes, que s'aplicaven a forats prèviament fets, per on passaria aquella via:

  • 1a Capa: Statumen, és la més profunda de les capes, constava de pedres grans molt ben encaixades entre elles.
  • 2a Capa: Rudus, aquesta capa era formada per sorra i graveta.
  • 3a Capa: Nucleus, és una capa formada per pedres triturades que s'empassaven l'aigua de la pluja per a que aquesta no quedes en la superfície.
  • 4a Capa: Pavimentum, és la capa superior, per on passen els carros i la gent, està formada per lloses de pedra, que s'anaven tallant durant la formació de la calçada, per que encaixessin millor. Aquesta capa havia de ser molt dura, que depenia de la qualitat de la pedra, i també havia de ser uniforme, això depenia de l'habilitat dels constructors.
Capes de les vies romanes
Miliar Romà, a la Via de la Plata,
per el seu pas per Càceres
Per a conèixer la distància recorreguda i el camí que quedava per arribar a la ciutat de destí, s'utilitzaven els miliars, que és trobaven als costats del camí. Cada miliar indicava el nom del emperador que l'havia fet o conservat, els anys de servei del pretor del lloc i la lletra M de milla, seguida d'una xifra que indicava la distància. A de més acompanyava la distància aproximada, d'aquell lloc fins a roma, per això tots els camins "portaven" a Roma.

Aquí us deixo un enllaç molt interessant on podeu veure totes les calçades romanes, basat en la Taula Peutingeriana que és una copia medieval d'un mapa romà del segle III sobre les calçades romanes.

I aquí teniu una petita presentació on aprofundeix més en les tècniques utilitzades i ens ensenya les vies més importants de la península Ibèrica.



Crisian Martínez
4t ESO  

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES