UN 25 DE DESEMBRE A L'ANTIGA ROMA

El Nadal tal i com el coneixem nosaltres, no formava part de les tradicions romanes ja que es va desenvolupar molt temps després de l'adopció del cristianisme, així que he decidit imaginar-me a partir d'altres festes populars de l'antiga Roma com seria un dia de Nadal, en concret el 25 de desembre.

Per començar, al matí esmorzarien alguna cosa ben lleugera, com per exemple pa amb olives, formatge i fruita. Més tard decorarien les seves llars i els seus carrers amb llums i algunes garlandes fetes a ma per ells amb elements naturals, també s'utilitzarien espelmes per il·luminar els carrers de nit. 

Cap al migdia es reunirien les famílies i els amics per fer un gran banquet festiu i gaudir d'un bon dinar. Els plats que menjarien serien carn com xai, pollastre i porc acompanyat d'herbes especies i salses, i tot això acompanyat amb una copa de vi. De postres es servirien uns pastissos melosos amb fruita o melmelada. En acabar de dinar, es faria un intercanvi de regals, uns petits detalls que podrien ser tant com espelmes o figuretes de fang.

A la tarda farien activitats d'entreteniment com representacions teatrals, jocs i competicions esportives. Més cap el vespre, la gent es reunirien per ballar danses i cantar i tocar música pels carrers i pels llocs a l'aire lliure.

Així és com m'imagino que seria un dia de Nadal a l'antiga Roma.


Foto creada amb IA

Caterina Cuspinera Masclans
4t ESO

Comentaris

Judit Muñoz ha dit…
Bona entrada Caterina! Sempre és interessant imaginar-se com serien les nostres festivitats en époques passades, i a la inversa. Com creus que serien els nostres nadals si els celebràssim com ho feien ells?
Tigist Masllorens ha dit…
I tant si seria diferent un Nadal en aquelles èpoques. Potser a la nit, també farien alguna cosa especial per rebre'l... Tot és qüestió d'imaginar-s'ho. Em sembla molt intressant de la manera que t'ho has imaginat. Molt bona entrada Caterina!
Nora Agulló ha dit…
Quin Nadal més divertit! Molt bona entrada, i molt original, jo et voldria fer un parell de preguntes, la primera és: t'agradaria poder viure en un dia de Nadal a Roma?, perquè a mi no m'importaria!, i la segona és: com s'ha t'ha ocorregut aquesta entrada, ja que és molt original, t'has basat en alguna cosa?, o simplement t'ho has inventat?
Irene Roldán ha dit…
Una entrada molt curiosa i original! Tot i que no estic d'acord en una cosa molt concreta i és el " gran banquet festiu", ja que en aquella època la pobresa estava l'ordre del dia aquesta situació que has proposat crec que només seria accessible per la gent econòmicament afavorida. A part d'això estic prou d'acord amb aquest cas hipotètic i m'ho puc imaginar perfectament. I ara tinc una curiositat; com t'ha passat pèl cap aquesta idea d'entrada?
Martina Pareras ha dit…
Una entrada molt original Caterina!! Mai m'havia plantejat com podria ser un Nadal en temps dels romans i concordo bastant amb el teu cas hipotètic. Però sabies qui va establir el 25 de desembre com el dia del naixement de Jesús? Doncs bé, el dia exacte del naixement era desconegut ja que els Evangelis consideraven que Jesús va néixer a un pessebre de Betlem i que l'arribada va ser anunciada per un àngel. Però no van especificar el dia exacte, sinó que va ser l'emperador Constantí qui va establir el 25 de desembre com el dia del naixement de Jesús.
Ishtar Botey ha dit…
M'ha agradat moltíssim! És fascinant ja que ens ofereix una visió imaginativa de com hauria estat el Nadal a l'antiga Roma. Aquesta explicació ens ensenya com a evolucionat al llarg del temps les tradicions de les celebracions nadalenques.
Tinc curiositat de saber com eren realment les festes populars de l'antiga Roma.
M'ha agradat moltíssim i penso que ha sigut molt original haver pensat escriure sobre el Nadal.




Caterina Cuspinera ha dit…
Moltes gràcies per aquests comentaris, són molt interesants. Responent-ne algun vull dir que gràcies per recordar-me lo de la pobresa ja que es un tema que no vaig tenir gaire en copte a l'hora d'escriure aquesta entrada. Es veritat que en aquells temps hi havia molta pobresa i no tota la gent es podia permetre celebrar aquest dia amb un gran banquet, ten tota la raó.
Gràcies!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

LES CIUTATS ROMANES