ELS VAIXELLS DE CALÍGULA, ELS "TITÀNIC" ANTICS

Durant el seu curt regnat, Calígula es va fer construir dos grans vaixells per passar les seves estones de descans al Llac de Nemi. 

Calígula va ordenar als millors enginyers i arquitectes de Roma que li construïssin els vaixells més luxosos i majestuosos de tot el món antic amb grans columnes i un sistema propi de conducció d'aigua, el resultat va ser  dos vaixells de 70 metres de llarg per 20 metres d'ample.


vaixell de culte a la deessa Diana

D'acord amb les seves instruccions, el primer vaixell havia de ser un temple flotant de culte per posar a terme el seu ritual sexual de culte a la deessa Diana, i el segon una nau de luxe i plaer per a l'entreteniment de l'emperador i els seus convidats.

Però el més sorprenent, a més del tamany, va ser la qualitat dels materials d'aquestes naus, pa d'or, terres de mosaic, marbres, i més encara, la increïble tecnologia emprada en la seva construcció que reflecteixen la gran capacitat tècnica dels constructors i arquitectes navals romans.




vaixell amb un temple a dins



Els requisits per a la construcció dels vaixells eren extremadament difícils: ja que havien de ser prou amples com per equilibrar aquella superestructura pesada que havia de suportar columnes, mosaics, sistemes d'aigua freda i calenta, escultures, sostres daurats, jardins més de luxosos mobiliaris .


La tecnologia emprada va ser incomparable amb res vist fins llavors.

Després de la mort de Calígula l'any 41 d.C, assassinat per la seva guàrdia pretoriana, les naus van ser abandonades com vestigi d'un emperador tirà i capritxós, la memòria va voler ser enterrada.

Ja en el segle XX l'enginyer Malfatti estudia els dos vaixells amb un bus expert de la marina i redacta un informe, on deixa clars tots els aspectes de la trobada i la viabilitat de la seva recuperació. El seu pla era drenar parcialment el llac per mitjà d'un gran túnel, des de la llacuna cap a l'exterior

El 1928, Malfatti amb l'ajuda de Mussolini, va bombar fins que l'aigua va baixar. El que va aparèixer en el fons va sorprendre a tothom. Les primeres parts del vaixell començaven a sortir de les aigües després de més de 1800 anys.


llac Nemi

El 28 de Març de 1929 es van començar a veure les primeres parts dels vaixells.


vaixell trobat en el llac Nemi

Aquests grans vaixells van ser guardats en un museu construït just al costat del llac amb la intenció de preservar aquests vaixells, però durant la segona guerra mundial els alemanys van bombardejar el museu destruint les parts que quedaven dels vaixells.



Martí Vilalta
4t ESO 

Comentaris

Cristian Martinez ha dit…
Bona Entrada, és molt interessant aquesta informació, no tenia ni idea sobre aquests tema i és realment impressionant la tecnologia que van utilitzar que sembla de la nostra època, amb l'invent del àncora, que és pensaven que era del s. XVIII.

Tampoc coneixia aquestes actituds de l'emperador Caligula, que vivia amb molt luxe, i que estimava el mar. Els vaixells que va contruir tenia de tot, amb decoració i tot com estàtues i un jardí, això demostra que tenia molt luxe.

Bona Entrada Martí!
Maria Guallar ha dit…
És molt interessant i clarament sorprendent la tecnologia que utiltzaven els romans, ja sembla bastant difícil fer-ho avui en dia... El vaixell m'ha semblat molt impressionant i ben maco de veure'l, imagino que viatjar-hi devia ser molt còmode i, bé, luxós.
Molt bona entrada :)
Unknown ha dit…
Bona entrada Martí!

Primer de tot, molt original el títol, m'ha fet gràcia com has relacionat els vaixells de Calígula amb el "titànic" ! Molt bona aquesta...! I és que, realment tens raó, sí que era un gran luxe...

La veritat és que encara em sorprèn moltíssim com podia ser tan capritxós i exigent en Calígula, i és que es nota que li agradava tenir el millor.

Pel que fa a aquest emperador, com ja saps anteriorment ja havia fet una entrada respecte la seva vida, però desconeixia completament l'existència d'aquests dos vaixells. Si dic la veritat, el que més m'ha sorprès ha estat la raó pel que volia el primer... mai havia imaginat que algú fes un vaixell com temple, tot i així, avui dia sí que hi podem trobar vaixells de tots tipus!

Respecte a la construcció dels vaixells, admiro molt el treball dels enginyers ja que com tu has esmentat era tot extremadament difícil i s'ho havien de currar bastant... Per altra banda, també m'he quedat sorpresa respecte a la tecnologia que van aconseguir emprar; em sorprèn molt l'ingenuïtat dels romans.

Tot i així, he de dir que és una llàstima que els vaixells no es puguin veure avui dia...

Per acabar, molt bona entrada Martí! Una molt bona cerca d'informació, molt completa i interessant. Felicitats!
Carla Espinosa ha dit…
Molt bona entrada Martí!

Es molt interessant saber com era la vida de la gent en aquella època, i com bé diu el Cristian, es pot reflexar tot el luxe que tenia l'emperador, ja que en els seus vaixelkl hi incorporava coses que realment en un vaixell no son necessaries, únicament pel fet del caprix com ara un jardí, estàtues,..

I fins i tot amb un temple, això ja ho trobo massa exagerat la veritat!

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES