IXIÓ

En la mitologia, Ixió era el rei de Tesàlia fill de Flègias.
Va prometre a Deioneu un regal si deixava que es casés amb la seva filla. Finalment es va casar amb Dia, la filla de Deioneu i va tenir un fill que es va dir Pirítou.
Mai va cumplir la seva promesa i el seu sogre per compensar va agafar-li les seves eugues. Ixió va intentar dissimular el seu ressentiment i el va convidar a una festa a Larissa on li va prometre el pagament que ja li havia promès anteriorment.

Quan ja el va tenir a casa el va llençar a un fossat de carbó on es va cremar.
Aquest crim va horroritzar els reis veïns, tant que cap va voler purificar-lo, això va obligar Íxion a viure amagat i fugint dels altres.

Va ser abandonat per tots i no li va quedar una altra opció que demanar perdó al déu Zeus, que el va comprendre. Fins i tot els mateixos déus fan bogeries per amor.
Purificant-lo el va convidar a la taula dels déus, però Ixió en comptes de estar agraït, va intentar seduir Hera, la dona de Zeus. Ella, indignada, li va explicar al seu marit.
Una altra versió diu que Hera estava disposada a complaure Ixió per a vengar-se de les infidelitats del seu marit Zeus.

Per comprovar si era cert, Zeus va crear un núvol amb la forma de la seva dona, li va dir Nèfele i la va fer aparèixer a davant d'Ixió que va caure en la trampa. De la seva unió en va néixer un nen Centaure.

Zeus pensava que beure el nèctar dels déus havia trastocat Ixió i  es va conformar amb desterrar-lo.
Però com que presumia d'haver seduït Hera va decidir matar-lo amb un raig i el va condemnar al Tàrtar, on Hermes el va lligar amb serps a una roda amb foc que donava voltes sense parar. Només va parar el dia que Orfeu va estar als inferns, ja que el seu maravellós cant va fer que la roda parés.

Ixió a la roda de foc

Meritxell Redondo
4t ESO 

Comentaris

Mai havia sentit a parlar d'Ixió i d'aquesta història. Em sembla molt cruel i susposo que just els càstig d'Ixió, suposo que s'ho mereixia però aixó d'esta donant voltes en una roda i estar lligat a unes serps, hem sembla molt dur. Però això li pasa per seduir la dona d'un altre i a més d'un Déu.
Bona entrada!
Nadia alsinet ha dit…
No el savia aquest passatge de la mitologia! Em sembla bé que per amor es facin bogeries, però em sembla massa que intentés seduïr Hera, a sobre que Zeus el perdona...!
També trobo massa la penyora imposada per Zeus, però totes les penyores de la mitologia eren similars o pitjors...
Bona entrada, m'ha agradat molt!
Laia Fernández ha dit…
La veritat és que m'ha agradat més la segona llegenda, la trobo més fantàstica. No havia escoltat mai aquesta història, així que he trobat molt interessant llegir-la. bona entrada!
S van Roessel ha dit…
Estic d'acord amb la Laia, a mi també m'agrada més la segona. Realment la mitologia castiga, no injustament, però si d'una manera desmesurada. Déu ni dó entre el càstig d'Ixió i el de Sísif!
Yasmina Ketami ha dit…
Sempre em pregunto i em preguntaré com sempre les histories d'amor tragicament acabant o en mort o pitjor, en càstig. No se sap si Hera va arribar a compaure'l pero ho dupto ja que sinó no li hagués explicat al seu marit Zeus.
Molt bona entrada:D
Cuquitus24 ha dit…
Em pregunto si és en aquest mite on podem comprobar la primera aparició d'un Centaure. Aquell fantàstic ésser mitològic amb potes de caball i cos d'home.
Per altre part em resulta extraordinària el mite d'Ixió, no em paro d'inmaginar com va deure succeir. La part del càstig em recorda a escenes de la Divina Comèdia de Dant, molt escabroses però plenes de fantasia. A qui se li ocudiria fer un càstig com aquest?
Bona entrada! M'has fet traslladar en ple mite recreant les escenes d'Ixió!
Mireia Cutura ha dit…
Aquesta història no l'havia sentit mai, i trobo que Ixió té un càstig just per les accions que va fer envers la dona de Zeus, Hera, i Deioneu.
Bona feina! Sempre és interessant conèixer nous mites.
Júlia Gasull ha dit…
Aquesta història no és gaire coneguda, al menys, jo ni la coneixia :).
Només tinc una pregunta, quan va nèixer Centaure, de quina unió va nèixer, de la d'Ixió i el núvol amb forma d'Hera?

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CIUTATS ROMANES

LES CASES ROMANES