L'ARQUITECTURA GREGA

L'arquitectura grega és una de las més importants de la història. Els grecs van construir edificis espectaculars, com temples i teatres que encara avui impressionen per la seva bellesa i perfecció. Aquests edificis no nomes eren bonics sinó que també tenien un significat religiós i cultural pels grecs.

          Temple grec

ELS ESTILS I ELS MATERIALS

Els grecs feien servir diferents estils que es diuen ordres arquitectònics:

- Dòric --> El més senzill i robust, amb columnes sense decoració.

- Jònic --> Més elegant, amb volutes que són com cargols a la part superior de les columnes.

- Corinti --> El més detallat, amb decoració de fulles.

A més, construïen amb materials de gran qualitat, sobretot marbre i pedra calcària, i pensaven molt en les proporcions per fer edificis harmònics i equilibrats.

GRANS EDIFICIS GRECS

Els temples eren els edificis més importants. El més famós és el partenó, dedicat a la deessa Atena, protectora d'Atenes. També hi havia d'altres com el Temple de Zeus a Olímpia

També van fer teatres, com l'Epidaure, que tenia una acústica tan bona que es podia escoltar a una persona des de l'escenari encara que estiguessis a l'última fila.


      Temple de Zeus

COM ERA LA VIDA ALS EDIFICIS GRECS

La arquitectura no només era per decorar, els edificis es feien perquè la gent els fes servir. A les àgores es parlava de política i es feien mercats. Al teatre, els ciutadans veien obres de tragèdia i comèdia. I als temples feien rituals i sacrificis.

Les cases gregues eren més senzilles i normalment fetes de fang i pedra. En canvi els edificis públics eren grans i espectaculars perquè representaven el poder i la cultura de la ciutat.

Els grecs van crear una manera de construir que encara avui es considera bonica i equilibrada. Per això la seva arquitectura continua sent admirada a tot el món.

Pau Mendez Capella

1r Batx

Comentaris

Sergio Mansergas ha dit…
Molt bon comentari Pau! La veritat és que els grecs són uns cracks en aquest àmbit i van construir edificis molt bonics i espectaculars. Els estils per crear aquests edificis em sembla lo més impressionant, sobretot el Corinti, que només està decorat amb fulles. Els grans edifics tenen particularitats molt importants com el fer servir els edificis per la gent que els visitava.
Pol Fernàndez ha dit…
Quina gran entrada Pau. L'entrada parla de com era l’arquitectura grega, destacant la bellesa i la importància cultural i religiosa dels seus edificis. Parla dels tres estils (dòric, jònic i corinti), dels materials usats, com el marbre, i dels edificis més destacats, com el Partenó i els teatres. El que més m’ha agradat del tema que has triat ha sigut veure com l’arquitectura servia tant per la vida quotidiana com per mostrar el poder i la cultura dels grecs. Segueix treballant!
Aina Cruz ha dit…
Molt bona entrada, Pau! He après moltes coses sobre l’arquitectura grega que no sabia. M’ha semblat molt interessant com diferenciaves els tres estils arquitectònics, sobretot el Corinti, que és super detallat. També m’ha agradat molt saber que els edificis no només eren bonics, sinó que tenien una funció important a la vida dels grecs, com els temples o els teatres.
Bruna Safont ha dit…
Molt bona entrada! Algunes cultures han agafat els diferents arts de l'arquitectura grega i l'han integrat en el seu propi art.
Pol Llimargas ha dit…
Molt interessant! He après que no només eren edificis bonics, sinó que tenien un sentit cultural i religiós molt important. M'ha semblat curiós els tres estils que has mencionat. M’ha fet veure com els grecs pensaven molt en la bellesa i l’ús pràctic dels edificis. Bona entrada Pau!
Ona Coll ha dit…
Bona entrada Pau. M'ha encantat com has resumit l'arquitectura grega d'una manera molt clara i entenedora. Els tres ordres arquitectònics, el dòric, jònic i corinti, estan molt ben explicats, i la manera en com relaciones la bellesa dels edificis amb la seva funció cultural i religiosa. A més, m'ha sorprès el detall sobre l'acústica del teatre d'Epidaure, realment impressionant!
Mariam El Lahioui ha dit…
Molt bona entrada Pau! M'ha semblat interessant el tema que has escollit en aquesta entrada, perquè des del meu punt de vista, l'arquitectura de l'Antiga Grècia és bastant ignorada a l'hora de parlar dels seus avantpassats, ja que normalment només es parla dels costums, tradicions i hàbits antics, com si l'arquitectura no sigui rellevant en aquest àmbit. M'ha sorprès que n'hi hagi diferents estils arquitectònics, car que des de sempre pensava que es classificava només en una categoria. Un fet rellevant és que a part de construir edificis amb materials, com marbre i pedra calcària, com has comentat, també es va utilitzar la fusta, però va ser un material de prova i error, que la seva baixa resistència constructiva va ocasionar que fos destinada a obres secundàries, com les cases, de les que ja no queden rastre actualment.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCRIPTURA GREGA

LES CASES ROMANES

LA SOCIETAT ROMANA