LA MODA A L'ANTIGA GRÈCIA

La vestimenta va ser una part fonamental de la cultura i societat. La manera com els grecs es vestien no només reflectia el seu estatus social i econòmic, sinó que també transmetia missatges sobre la identitat i personalitat. Els grecs valoraven molt l'elegància i la manera de portar la roba ja que així cadascú mostrava la seva personalitat i estatus a l'hora de vestir.

Les peces eren utilitzades tant per homes com per dones, i variaven segons l'estatus social i l'activitat que s'estigués fent. La vestimenta també tenia una gran importància simbòlica i religiosa.

La paraula "vestimenta "prové del llatí "vestimentum".

  • Característiques principals

Túnica: la túnica era la peça bàsica tant per homes com per dones. Era una peça de tela rectangular que es doblegava i s'ajustava amb cinturons. Les túniques podien variar en longitud i tela segons l'estatus social. 

Quitó: Era una túnica més llarga que arribava fins als turmells. S'usava principalment per a cerimònies religioses i actes formals. 

Peplo: Era una peça exclusiva per a dones. Era una túnica llarga que s'ajustava a la cintura com a cinturó i queia en plecs al voltant del cos.

Himatió: Era una mena de mantell que s'usava damunt d'una altra roba. Podia ser usats per homes i dones i era comunament usat per ciutadans lliures i d'alt estatus.

Sandàlies: Eren el calçat comú a l'antiga Grècia. Eren fetes de cuir i tenien corretges que s'ajustaven al voltant del peu i del turmell.

Encara que els homes solen utilitzar mes el quito, himatió i clàmide, i les dones peple, quitó femení i himató.

La vestimenta i la moda era una art fonamental ja que les seves robes reflectien el seu estatus econòmic i la seva personalitat.




















Vestimenta antiga Grècia

El pelple era una de les peces de vestir més característiques, especialment entre les dones. Es tractava d'una túnica llarga i ampla, feta amb una sola peça de tela rectangular, generalment de llana, que es doblegava per la part superior per crear un efecte de capa a l'altura del pit o cintura. No tenia mànigues ni costures i es fixava sobre les espatlles amb agulles. Aquest tipus de vestimenta reflectia simplicitat i l'elegància de la moda grega, influenciant encara avui el disseny de vestits moderns inspirats en el drapejat clàssic.


El pelpe, vestidura femenina grega

  • Vestimenta homes
Els homes es poden veure amb uns taparres, capes i sandàlies, però anaven descalços la major part del temps , especialment en interiors. També se'ls representa amb braçalets, canalleres i joies. portaven el cabell llarg i solt, però subjecte al seu lloc per alguna peça usada al cap, de vegades un tocat de plomes o un barret i la seva roba era de colors brillants com vermell, groc i negre.












Durant els períodes arcaic i clàssic, a l'antiga Grècia la confecció de roba es considerava treball de dones. Especialment el filat de llana, encara que els comerciants eren homes. Les dones, però, sovint filaven llana en el seu tems lliure i la venien per obtenir diners extra. Les peces sovint es produïen de forma casolana, a les estances de les dones, encara que també hi a teixidores i tintoreres professionals. Els grecs odien la roba de color, mentre els de classe baixa usaven només quitons blancs.
  • Canvis a la moda al llarg del tems
A mesura que la cultura grega va evolucionar, també ho van fer les seves modes, per exemple, en el període arcaic, els estils eren mes rigorosos, i els drapejats eren menys elaborats, mentre que el període clàssic, les peces van començar a adquirir un toc mes solt i fluid, reflectint un ideal de la bellesa que emfatitzava el cos humà i la seva anatomia. 

Quan les rutes comercials es van començar a expandir, els grecs van començar a adoptar materials com la seda i la llana, cosa que els va permetre experimentar amb una varietat de textures i colors.

En contrast, la moda actual ha evolucionat radicalment en materials, tècniques i disseny. Avui dia, s'utilitzen teixits sintètics com el polièster o el niló, a més de fibres naturals millorades tecnològicament. La confecció ha estat d'un estil lliure i drapejat a estructures ajustades i adaptades a la silueta. 

Tot i això, la influencia grega segueix present a la moda moderna, essencialment en dissenys de vestits de gala, drapejats i excés minimalistes inspirades en la seva estètica clàssica.

A continuació es deixo un vídeo en què s'explica i es descriu cada material de la roba i el que s'utilitzava per fer-la. També descriu els tipus de moda. Quin us sembla més interessant?


Maria Cruz
1r Batx

Comentaris

Pol Fernàndez ha dit…
Molt bon treball Maria! El que més m’ha sorprès de la teva entrada és descobrir com la moda de l'antiga Grècia no només reflectia l’estatus social, sinó que també tenia un valor simbòlic i artístic que ha arribat fins als nostres dies. M'ha agradat molt com expliques els diferents tipus de vestimenta i la seva evolució, i com relaciones tot això amb la moda moderna. Bona feina, segueixi així!
Sergio Mansergas ha dit…
Molt bona entrada Maria! En l'article ofereixes una visió molt completa i interessant sobre la vestimenta a l'antiga Grècia. Destaques molt bé el valor simbòlic i el social. Mostres que la roba reflectia l'estatus, la personalitat i la religió. Expliques molt bé la diferència entre homes i dones. És molt interessant!
Bona feina!
Aina Cruz ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Aina Cruz ha dit…
Molt bon treball Maria! La teva entrada m’ha semblat molt completa i ben estructurada. M’ha agradat especialment com expliques que la vestimenta no només servia per vestir-se, sinó que també era una forma d’expressió personal, social i fins i tot religiosa. És molt interessant veure com cada peça tenia un significat i una funció clara. També trobo molt encertada la comparació amb la moda actual i com, malgrat els canvis en materials i tècniques, encara es manté la influència de l’elegància grega. Has fet una feina molt ben documentada i agradable de llegir.
Pau Mendez ha dit…
Molt bona entrada Maria!! M’ha agradat molt com expliques la importància de la moda a l’antiga Grècia. No sabia que la roba podia dir tant sobre la persona. M’ha sorprès el tema del peplo i com encara avui dia inspira vestits moderns. Bona entrada!!
Janat El Louah ha dit…
M’ha agradat molt com expliques la moda a l’antiga Grècia, sobretot com cada peça tenia un significat i com diferenciaves la roba d’homes i dones. També està molt bé que hagis parlat dels canvis amb el temps i de la influència que encara té avui dia. Ha quedat molt complet i interessant!
Ona Coll ha dit…
Bona entrada Maria. Has explicat de manera molt clara i detallada com era la moda a l'antiga Grècia i com la vestimenta anava molt més enllà de cobrir el cos; era una forma d'expressar la personalitat, l'estatus social i totes les creences religioses.
M'ha semblat molt interessant com descrius cada peça de roba, com el peple o el himatió, i com expliques la importància del drapejat i dels colors. També m'ha agradat que parlis del paper de les dones en la confecció de la roba i de com la moda va evolucionar al llarg del temps .
Bruna Safont ha dit…
Molt bona entrada! Segurament el canvi estètic que van fer al llarg dels temps devia ser influenciat sobretot pel contacte que van tindre els grecs amb altres cultures, com els egipcis, fenicis etc.
Juan Jimenez ha dit…
Molt bona entrada Maria! Trobo la teva entrada molt sencera, i m'ha agradat molt el fet de que barrejis la història amb la cultura visual, també com aportes un punt de vista crític i actual ho he trobat interessant.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCRIPTURA GREGA

LES CASES ROMANES

LA SOCIETAT ROMANA