EL MITE DE TESEU I EL MINOTAURE

A l'antiga Creta, el rei Minos governava amb poder i temor. Segons el mite Minos va ofendre Posidó al no entregar-li un toro blanc que li havien enviat els Déus. Com a càstig, Posidó va fer que Pasífae, esposa de Minos, s'enamorés del toro blanc. Van tenir un fill, i d'aquesta unió va néixer el Minotaure, una criatura monstruosa amb cos d'humà i cap de tot. Minos, avergonyit va ordenar construir un laberint per aquesta criatura, va ser construït per l'arquitecte Dèdal per tancar-hi el minotaure i que no pugués sortir mai.

Cada any el rei Minos exigia a Atenes un sacrifici de set nois i noies per alimentar al minotaure, en venjança pel seu fill mort Androgueu a mans dels atenencs.

Teseu, Antonio Canova (1781)

L'arribada de Teseu

Teseu, príncep d'Atenes i fill del rei Egeu, no va voler acceptar aquest sacrifici. Es va oferir com a voluntari per anar al laberint amb la promesa de matar al Minotaure i posar fi a aquest horror. Abans de marxar, Teseu li va dir al seu pare que si sortia victoriós canviaria les veles negres del vaixell per unes de blanques.

Quan va arribar a Creta, la princesa Ariadna fill del rei Minos, es va enamorar d'ell. Ella va decidir ajudar-lo en la seva lluït donant-li un fil màgic conegut com a "fil d'Ariadna". Li va dir que el desenrotllés a mesura que avançava pel laberint i que el fes servir per trobar el camí de tornada.

La lluita contra el minotaure

Teseu, un cop dins al laberint i guiant-se pel fil, va acabar topant-se amb el minotaure al centre del laberint. Es va desencadenar un lluita entre el minotaure i Teseu, de la qual Teseu en va sortir victoriós. Després, va abandonar el laberint guiant-se pel fil que Ariadna li va deixar.


Teseu amb Ariadna a l'entrada del Laberint, Richard Westall

La fugida de Creta

Després de matar al minotaure Teseu va fugir de Creta juntament amb els altres joves i Ariadna, que li havia promès que se l'emportaria, però durant el camí de tornada la va abandonar a l'illa de Naxos (seguint algunes versions, per odre dels Déus).

El final tràgic

Teseu, distret per la seva aventura va oblidar canviar les veles negres per les blanques. Quan el seu pare va veure això es va tirar per un penya-segat al mar, i així el mar Egeu va rebre el seu nom. Va tornar a Atenes tristament per aquest desenllaç. però havia complert la seva missió, alliberar a la ciutat del terrible minotaure.


Vídeo del mite de Teseu i el Minotaure

Pol Llimargas
1r Batx 

Comentaris

Sergio Mansergas ha dit…
Molt bona entrada Pol! El mite de Teseu i el miotaure és molt interessant. Em sorprèn l'arribada de Teseu a on va matar al Minotaure. Segur que va ser molt emocionant! He llegit sobre la lluita contra el Minotaure i m'he quedat molt sorprès però quina llàstima que acabi amb un final tan tràgic.
Maria Cruz ha dit…
Molt bona entrada! Aquest relat mític resumeix molt bé una de les llegendes més fascinants de la mitologia grega, plena de simbolisme i tragèdia. Cal destacar com el mite reflecteix temes universals com la justícia, la traïció, la valentia i la responsabilitat.
Júlia Romero ha dit…
Molt bona entrada, Pol! M’ha semblat molt interessant quan expliques com Teseu va utilitzar el fil d’Ariadna per sortir del laberint. Una dada curiosa del mite del Minotaure és que podria estar inspirat en el palau de Cnossos, a Creta, que era tan gran i que els visitants moltes vegades s’hi perdien.
Pau Mendez ha dit…
La entrada m’ha agradat molt, està molt ben explicat tot i es fàcil d’entendre. Has resumit molt bé tota la història del mite i els personatges principals. A més, m’ha semblat molt interessant la importància del fil d’Ariadna i el final trist de Teseu. Bona entrada Pol!!
Bruna Safont ha dit…
Molt bona entrada! Justament el rei va tancar a Dèdal a dins del laberint juntament amb el seu fill perquè no volia que ningú conegués com es podia sortir, d'aquesta manera no hi havia manera possible d'escapar-se. I d'aquí es crea el mite de Dèdal i el seu fill al crear les ales perquè el seu fill escapés del laberint.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCRIPTURA GREGA

LES CASES ROMANES

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)