EL SISTEMA EDUCATIU A L'ANTIGA GRÈCIA

Durant la infantesa, fins el set anys, els nens els educaven a casa a partir de la mare amb qui aprenien tasques domèstiques. A partir dels sis o sets anys, després de la fase pròpiament infantil, que es deia trofeu, El seu objectiu era formar ciutadans perfectes mitjançant un ensenyament: literari i retòric, científic i filosòfic, sense oblidar l'educació física i l'artística.

  • Aprendre a escriure i llegir

Els pares posaven els seus fills, a partir dels sis anys,  a mans d'un esclau, els pedagogs. La seva funció era portar i tornar els nens a l'escola, ajudar-los a fer deures o estudiar i ajudar-los a tenir bon comportament. Les nenes, en canvi, havien de ser educades sempre a casa, encara que creuen que en alguns llocs eren escolaritzades.

Les escoles eren privades, davant seu es trobava grammatistes (grammata), que s'ocupava dels nens fins que complissin 12 o 14 anys, encara que era una professió poc valorada. Les classes particulars estaven reservades als alumnes de famílies riques, mentre que els més humils havien d'assistir a l'escola.



Com es mostra en unes ceràmiques antigues, els alumnes escrivien en taules de fusta col·locades sobre els genolls, asseguts en tamborets. La taula estava impregnada de cera, (com eren fàcils de  corregir i reutilitzables les tauletes de cera eren el material d'escriptura més comú a les escoles).


pintura de cera, simbolitza l'estudi a les classes



La lectura era més difícil que actualment, pel simple motiu dels signes de puntuació. Els alumnes llegien en veu alta i memoritzaven diferents textos poètics com: Obres d'Homer, poesia lírica... 
Un citarista els ensenyava a tocar la lira per acompanyar el recitat dels poemes.
Com diu Plató, a les lleis la música formava part de la formació moral indispensable,  i tot home educat havia e ser capaç d'entonar cançons tradicionals                                                              o poemes acompanyats de la lira.

taules de cera, utilitzaven els alumnes pels deures
  • Jornada escolar
Sovint anar a l'escola era pels nens una sensació poca agradosa, ja que la jornada escolar començava molt aviat. A més, a la tarda hi havia una segona sessió d'estudi i tampoc hi havia descans el cap se setmana, encara que alguns dies de l'any hi havia algun dia de festa.
Els mètodes pedagògics, a més a més, tenien molt poc en compte el nivell dels nens ja que a la lectura, per exemple, se'ls obligava a passar directament de l'aprenentatge de les lletres a la lectura, amb el resultat que hi havia nens que als 10 o fins i tot 13 anys encara no havien après a llegir.
  • L'educació secundària










Representació on els adolescents de 14 anys podien estudiar en institucions tan prestigioses com l'Acadèmia d'Atenes.








Era més valorada i respectada en comparació amb la primària. Els mestres s'ocupaven dels joves entre els 14 i 18 anys. Aquets mestres eren sol·licitats al llarg del mon grec i fins i tot algun d'ells eren literaris reconeguts. Aquests, estudiaven als grans autors com Antífont, Demòstenes i Isòcrates, encara que també profunditzaven en matèries científiques com geometria, matemàtiques, i astronomia.

Durant l'adolescència, els nois es dedicaven a una altre disciplina de la formació grega: l'educació física desenvolupada en la palestra o al gimnàs. El mestre d'educació física vestia amb un llarg mantell i anava amb un bastó per corregir els seus alumnes. El càstig físic era molt comú, segons la mitologia, Lino, que va ser mestre de música d'Hèracles, irritat per la seva lentitud, va perdre la paciència i el va colpejar de tal forma que Hèracles li va tornar el cop amb la seva lira amb tan  mala sort que la va matar.
  • Universitat a la grega
Finalment, als 18 anys, quan l'adolescent es convertia en un jove (ephebos), començava la darrera fase de la seva formació com a ciutadà grec, l'anomenada efèbia. Durant l'època clàssica, l'efèbia corresponia a un a mena de servei militar que durava dos anys, en que els joves vivien en una comunitat i aprenien a saber utilitzar les armes.

-Paideia, els antics grecs anomenaven paideia al llarg procés de formació dels futurs ciutadans, considerat com  a adquisició de coneixements i com a entrenament en determinades aptituds. La idea de base era que sense educació no hi podia haver cultura, i sense cultura no es podria imaginar un exercici modèlic ciutadania, que incloïa una participació influent en els òrgans polítics de la democràcia directa i una prestació militar gairebé vitalícia.

L'ideal de la paideia era aconseguir l'arete, una excel·lència públicament reconeguda en aquestes facetes, a l'atenció amb la forma física del cos i al perfeccionament de l'ànima. En termes competitius, l'areté continguda a la paideia havia d'actuar com a fonament dl lideratge. Tot i això, no cal exagerar la importància que tenia l'educació en la vida política de les ciutats gregues, ja que no calia saber llegir i escriure per participar a l'assemblea, formar part del consell, exercir una magistratura o entrar a un jurat popular.
  • Diferències entre el sistema educatiu de l'antiguitat i el d'actualment
Abans l'educació era només per una minoria i servia per formar soldats, sacerdots o funcionaris. A Grècia només els nois de famílies riques rebien educació i les noies o gent pobra no hi tenia accés. Avui en dia, en canvi, l'educació és per a tothom, i en la majoria de tots és obligatòria fins a certa edat. Tan nois com noies poden anar a l'escola, ja que el sistema vol formar persones responsables i crítiques preparades per a la vida i feina. 



A més, les aules tenen taules i cadires de fusta ben preparades per a  cada estudiant, amb ordinadors i pantalles digitals per a buscar qualsevol tipus d'informació acadèmica o per als treballs.




Aules on estudien els alumnes avui en dia

Ara us pregunto, què preferiríeu vosaltres, el sistema educatiu a l'antiga Grècia o el de l'actualitat? Quin creieu que és millor?

Us adjunto on vídeo on explica específicament l'educació a l'antiguitat:


Maria Cruz
1r Batx

Comentaris

Mariam El Lahioui ha dit…
Molt bona entrada Maria! M'ha agradat com has explicat el sistema educatiu en l'Antiga Grècia, des de totes les etapes d'educació i les seves diferències amb el sistema educatiu de l'actualitat, afegint profunditat i donant un punt de vista més rellevant. Em sembla molt injust que les noies no puguin partir d'una base educativa com els nois, sinó que l'únic aprenantatge que elles tenien era com dur a terme les tasques domèstiques de la llar i cuidar els fills. És una gran injustícia que no poguin tenir una igualtat fins i tot en el que són els estudis i l'aprenantatge per no tenir el mateix gènere, des de la història, sabem que les dones sempre han tingut menys drets i són tractades amb inferioritat respecte l'home, però que no poguin tenir ni una simple educació ja és impresionant!

Personalment, prefereixo viure en l'actualitat perquè ara les dones són molt més lliures i tenen dret de fer el mateix que fa l'home. A més a més, avui en dia podem tenir una educació completa, no com l'antiguitat.
Juan Jimenez ha dit…
Molt bona entrada Maria! Es interessant veure el canvii que hi ha hagut al llarg dels anys en el sistema educatiu, tot i que el que esta avui en dia no sigui perfecte, i sigui molt millor comparat amb el de l'antiga Grecia.
A més, vull destacar que aquesta educació només era per gent amb molts diners, practicament per rics que es podrien permetre pagar aquesta educació. Això suposava una diferencia de bases academique entre els que s'ho podien pagar i els que no.
Pol Fernàndez ha dit…
El text ofereix una visió molt completa i interessant del sistema educatiu grec antic, destacant la seva rellevància cultural i social. M'ha agradat especialment com s'expliquen conceptes com la "paideia" i l'ideal de l'"areté," reflectint l'èmfasi en la formació integral dels ciutadans. És un relat clar i ric en detalls, que connecta bé el passat amb reflexions actuals. Molt bona feina!
Jana Bosch ha dit…
Super interessant, Maria!!! Em sembla molt curiós com ha evolucionat l'educació amb el pas del temps. Una cosa que m'ha sorprès ha sigut que a l'antiga Grècia només els nois amb diners podien tenir l'oportunitat de rebre una educació, i que les nenes havien d'estar a casa. Per molta sort, avui en dia tothom té dret per accedir als estudis i aprendre. Personalment, crec que el sistema educatiu que tenim nosaltres, és millor, ja que dona més oportunitats, però també em sembla molt interessant intentar imaginar de quina manera atendríem i com racionaríem tenint taules de cera i sense tecnologia.
Janat El Louah ha dit…
Molt bona entrada! M’ha agradat perquè explicas molt bé com era l’educació a l’antiga Grècia i la comparas amb la d’avui. És interessant veure com ha canviat tot i com abans només uns quants podien estudiar, mentre que ara l’educació és per a tothom. M’ha fet pensar molt la pregunta final sobre quin sistema és millor.
Molt interessant la entrada! Sobretot que el sistema educatiu de l'antiga Grècia estava destinat a formar ciutadans i soldats, però només els nens de famílies riques hi tenien accés. Avui en dia, l'educació és obligatòria per a tots i busca preparar individus per afrontar els reptes laborals i socials.
Andrea Farre ha dit…
Molt bona entrada Maria! Aquest blog és molt interessant perquè explica com era l’educació a l’antiga Grècia i la compara amb la d’avui en dia. M’agrada com descriu els diferents nivells educatius i la seva importància per formar bons ciutadans. També trobo molt encertada la pregunta final, que convida a reflexionar sobre quin sistema és millor. És un text clar i fa pensar sobre com ha canviat l’educació al llarg del temps. Felicitats!
Alba Gabasa ha dit…
Molt bona entrada, Maria! M'ha agradat molt com has explicat el sistema educatiu a l'antiga Grècia i la comparació amb l'actualitat. És sorprenent com la "paideia! buscava formar ciutadans complets, tot i que era injust que les nenes quedessin excloses. Estic que avui en dia l'educació és molt més justa i accessible. Bona feina!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)