23 de maig del 2013

AVE, COM VAS DIR QUE ET DEIES?

No us heu preguntat mai d'on ve el vostre nom? Segurament, oi? Segurament heu buscat al google l'origen o el significat del vostre nom. Doncs bé, si no ho sabeu encara, jo estic aquí per ajudar-vos! Però només si el vostre nom té origen grec o llatí, si no no, em sap greu. 
Hi ha un diccionari que es diu el diccionari etimològic català-valencià-balear. Si introdueixes el teu nom a aquest diccionari el sortirà el significat i la etimologia d'aquest, així que per curiositat, he decidit buscar les arrels dels noms dels meus companys de la classe de llatí.

- Eulàlia: pres del llatí Eulalia, nom de diferents santes cristianes dels primer segles, i especialment la que fou martiritzada a Barcelona. Santa Eulàlia de Barcelona va ser una noia cristiana que va morir al 303 ac. per no voler rebutjar a la seva fe durant les persecucions de Dioclecià, essent aixi venerada com a màrtir. 
Santa Eulàlia a la Catedral de Barcelona

- Alba: del llatí alba, "blanca". El significat d'aquest nom és el del nom comú del moment en què la llum del sol comença a aclarir l'horitzó.  Aquest nom està masculinitzat: Albà, que ve del llatí Albanus.

- Maria: del llatí bíblic Maria. Significa el que tots ja sabem: és el nom de la Mare de Déu, un nom propi de dona cristiana. Aquest nom també existeix masculinitzat com el d'Alba: Marià.

- Paula: ve del llatí Paula, i tal com podem observar aquest nom ha patit un canvi radical des dels seus orígens.

- Llúcia: del grec Lουκία. És el nom d'una santa màrtir que va morir al 304 dc. Llúcia de Siracussa és la santa patrona dels cecs i els malalts de vista.
Santa Llúcia de Domenico Beccafumi

- Martí: del cognom llatí Martinus. Té una forma feminitzada: Martina, però aquest segon nom no té pas cap entrada al diccionari.

- Irene: del llatí Irene i del grec εἰρήνη. Significa "la pau", i és un nom de santa.

- Marta: del llatí bíblic Martha, nom d'una de les santes dones que assistien a Jesús en la seva vida mortal.

Martha, Maria i Jesucrist

- Adrià: de Adriānus, un nom propi llatí.

Voldria mencionar a la Mireia, la Martina, l'Angi, en Cristian, en Brian, la Mariona, la Carla i la Sandra, els meus companys els noms dels quals no sortien al diccionari etimològic però segurament surten al de definicions.

Als altres què us ha semblat? Coneixíeu aquests petits detalls dels vostres noms?

Maria Guallar
4t ESO

10 comentaris:

Cristian Martinez ha dit...

Quina llàstima que el meu nom no hi sortís però m'ha agrada't molt, és increïble els canvis que han patit alguns noms com ara Paula de Paula, o Maria que ve de Maria. De totes formes graciés per mencionar-nos, i voldria concluïr dient que tenim moltes coses relacionades amb el món clàssic, i aquesta és una més de elles.
Bona Entrada Maria!

Unknown ha dit...

Molt bona entrada Maria!
Quina currada... buscar l'origen de cada nom dels de la classe!! Quina llàstima que el meu no hi surti :(

Realment és molt interessant saber l'origen del teu nom! He de dir que cada cop que llegeixo: Adrianus em parteixo tant... jejejej

Segons he buscat i en una pàgima en diu:

"És d'origen grec i significat "enviada de Déu". És una persona sentimental i amable, sempre preocupada pels demés i sociable. La gent acostuma a accudir a ella i a ademés, és creativa i afectuosa. El dia de la festa és el 2 d'octubre, dia de los Santos Ángeles Custodios"

Realment és molt curiós tot el que et pots trobar...!!

Carla Espinosa ha dit...

Quina entrada més interessant!
La veritat es que sí, moltes vegades he cercat el meu nom pel google, però mai m'havia parat a pensar d'on pot provenir.

Al igual que la Angi he pensat en buscar ara mateix d'on prové el meu nom, i segons el que he trobat, prové d'una arrel germànica, i vol dir "La que és forta".

No tenia ni idea de que el meu nom provingués d'aquí la veritat.

Molt bona entrada María.

Adrià Sanchez ha dit...

M'ha encantat aquesta entrada penso que ha estat una de les entrades en las que has estat buscant significat dels noms de les persones un a un fins poder trobar si existien en aquells moments o no. Penso que ha estat un treball molt estressant, però que al final està molt ben fet.

M'ha semblat una entrada molt interessant i crec que molt divertida.

No tenia pas constància que el meu nom en l'antiga roma fos així però crec que avui en dia prefereixo el meu nom d'ara mateix. Igual que altres noms com el de Marta no sabia pas que tinguessin algun paper en l'antiguitat i crec que ha estat molt interessant. Molt bona entrada Maria!

Yasmina Ketami ha dit...

Quants noms provenen del llatí! moltíssims noms i cada significat, recordo un nom que vam tenir que declinar amb la Montse, Carmen!
El meu nom Yasmina, prové del àrab i es una flor, la flor.
Molt interesant aquesta entrada!

Llúcia Gómez ha dit...

Bonissima entrada Maria!
Si vols que et digui la veritat, si que el sabia el significat del meu nom (algun com m'han arribat a dir que significa llum, la qual cosa mai he arribat a saber si es certa..) però sempre va bé recordar els origens!
La veritat hem fa una mica d'angúnia pensar que justament a la verge que porta el meu nom li van arrencar els ulls i li van fer posar en una plata.

gràcies per d'informació dels altres noms, els quals la majoria no en sabia l'etimologia.

Paula Campelo ha dit...

Una entrada molt interessant Maria, haura portat feina buscar tots i cada un dels noms dels alumnes de la classe de Llatí per saber-ne l'etimologia.

Alguna vegada sí que m'havia preguntat sobre l'origen del meu nom, però mai m'he posat a buscar-lo per saber més coses. Tot i això, veig que en aquest diccionari no hi ha gaire informació sobre gaires noms com en aquest cas el meu, el d'Adrià,...

És una llàstima que no hi apareguin tots els noms, però tot i així m'ha agradat molt l'entrada Maria!!!

Unknown ha dit...

Carai! Quina entrada més original, tot i que el meu nom no surti...

Doncs respecte a la primera pregunta que fas, i tant que m'he preguntat alguna vegada d'on ve el meu nom, o que significa. De fet, moltes vegades passejant per mercats medievals o paradetes artesenals, hi ha cartells amb noms de persones, i alguna vegada he llegit el cartell de Mireia.

M'ha agradat com fas referència al nom de Paula i el seu canvi radical... molt bona!

Bona entrada Maria!

Anònim ha dit...

Una entrada molt interessant, no tenia ni ideia del significat del meu nom fins que he llegit aquesta entrada. Tot hi això tinc una pregunta; tots els noms d'orígen cristià tenen alguna cosa a veure amb la mitología?

Tigist Masllorens ha dit...

M'ha agradat molt l'entrada. La trobo molt ben explicada! M'ha sobtat molt el nom de paula, pensava que era més modern i no m'imaginava que vingués del llatí. Però es veu que sí, que es deia Paulus i que significava "petita".

ELS CONCURSANTS D'OT 2023 SI FOSSIN DÉUS DE L'OLIMP

El passat 19 de febrer va ser la final de la dotzena edició d'Operación Triunfo. Des de finals de novembre, per les xarxes socials, nomé...

Popular Posts