13 de juny del 2013

EXPRESSIONS LLATINES

Com ja heu pogut veure en altres entrades, els alumnes de 4t d'ESO hem fet diferents representacions d'alguns llatinismes. Nosaltrem hem triat les següents paraules:

POST DATA: És allò afegit a una carta una vegada s'ha signat i datat. Es fa servir per afegir correccions, anotacions o dades que s'havien passat per alt. 

PLUS: Alguna cosa que es dóna de més per algun servei o treball.

OH TEMPORA! OH MORES!: S'utilitza per criticar usos i costums del present, recordant l'època de les bones costums. 

R.I.P: Abreviatura de "Requiescat in pace" i es sol utilitzar com a epitafi en làpodes en la majoria dels països cristians. 

IN CRESCENDO: Indica un augment gradual, normalment en música, encara que també s'utilitzi per a qualsevol cosa que va en augment.

LAPSUS: Error que es comet parlant sense adonar-se'n.


Però com podeu veure també hi ha un llatinisme que hem posat, que segur que ja l'havieu escoltat. Aquesta es CARPE DIEM, i vol dir "aprofita el moment". Per aquesta expressió llatina hem fet un altre vídeo, que podreu gaudir a continuació: 



Encara no hem acabat! Ens queda mostrar-vos un text que hem fet per representar els llatinismes A PRIORI i A POSTERIORI

"Era de matinada i havia de llevar-me per anar a l’escola. El despertador va sonar dues o tres vegades però no li vaig fer cas. Després d’uns 10 minuts la meva mare va venir i, tot enfadada , va començar a cridar-me i a obrir-me les finestres i els llums. No tenia una altra opció que sortir del llit i fer-me la motxilla. Ja estava preparat. Vaig baixar al garatge i  vaig pujar al cotxe. Eren les 8 menys 5, sabia que arribaríem tard. 
Mentre estàvem anant cap a l’institut em va trucar en Jordi dient-me que no havia classes ja que els professors feien vaga. A priori no me’l vaig creure, però a posteriori van trucar a la meva mare des de l’institut i van dir-li lo mateix que a mi en Jordi. No hi havia classes! En aquell moment era feliç."

Paula Gumà  
Martina Maldonado
4t ESO

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Com ja us vaig a dir a classe, molt bon treball! Realment ho vau representar molt bé. M'ha agradat que ho hagiu fet de diverses maneres, i cal dir que el vídeo del Carpe Diem és molt bonic!

Bon treball, felicitats!

PD: La manera de representar el "In crescendo" és molt graciós i bo!

Unknown ha dit...

Hola Paula i Martina! Ei! una entrada fantàstica. Molt bona idea amb els vídeos i el text on heu escrit els llatinismes "A PRIORI" i "A POSTERIORI".

ASTRONOMIA A LA ROMANA

Les influències de la mitologia clàssica es poden trobar en molts àmbits de la nostra societat, fins i tot en la ciència. En una de les bran...

Popular Posts