4 d’abril del 2013

LATRUNCULI, L'AVI DELS ESCACS

L'altre dia estava mirant la pel·lícula de Una mente maravillosa i hi va haver una escena que em va cridar l'atenció.

Escena que em va cridar l'atenció

El joc de taula al que jugaven em va semblar interssant. Al cap d'una setmana em vaig trobar que al llibre de llatí mencionaven jocs de taula, i buscant vaig trobar que els romans jugaven a un joc semblant al de la pel·lícula! Aquest joc es diu Latrunculi i és conegut com l'avi dels escacs moderns.

Latrunculi
El Latrunculi és molt similar als escacs i a les dames, però està considerat com un joc d'estratègia militar. Les regles exactes d'aquest joc no es coneixen. Els taulers són estranys, variaven de mida; alguns taulers eren de 8 x 8, 8 x 7, ó 9 x 10. No es pot determinar quins d'aquests taulers era per quin joc, però la mida del tauler no ha afectat l'estil del joc. Per tant, els taulers per el joc poden haver estat intercanviables. Normalment els taulers estaven fets de fusta, però alguns eren de pedra, marbre o fins i tot plata. Les peces podien ser de metall, marfil, pedra o vidre.
Mides de taulers
Latrunculi vol dir "soldats-lladres" o "mercenaris" i era el joc més popular a l'Impreri Romà. Els historiadors es van confondre molt i han descrit que té un tipus de fitxes, dos tipus o tres, causant una gran confusió. Les tres classificacions del joc són la pedra única (el tipus de peça única) pot ser la versió original del joc, i deu ser idèntic al joc grec Petteia, un altre avantpassat dels escacs. Les versions de dues i tres peces poden representar les versions evolucionades del joc. 

Coneixies el joc? Et sonen més jocs de taula romans i grecs?

Maria Guallar 
4t ESO

8 comentaris:

Unknown ha dit...

Sincerament no conec cap joc romà, o pots ser si però segurament ni me'n hauré adonat. Aquest joc si no arriba a ser per aquesta entrada crec jo que poques persones sabria la seva existència.
Bona entrada! :)

Carla Espinosa ha dit...

Estaria bé provar a jugar algun joc d'aquests, però no coneixa aquest en concret.

Sembla bastant interessant i entretingut per passar una bona estona, però tot i això crec que jo personalment no entendria gaire el seu funcionament la veritat.

Bona entrada!

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Unknown ha dit...

Bona entrada Maria!
Quines ocurrències per fer l'entrada, la veritat és que qualsevol tema és una excusa per fer-ne ja que gairebé tot està relacionat entre si!

Pel que fa a aquest joc, Latrunculi, mai havia sentit a parlar d'ell per això m'ha sorprès moltíssim la seva existència; tot i així, he de dir que tot i que ho trobi molt interessant no he aconseguit entendre sobre com es juga. Per aquesta raó, també considero que és una llàstima que no es sàpiguen exactament les regles del joc ja que si no hi podríem jugar tots plegats.

Per altra banda, m'he estat imaginat als historiadors fent-se olles sobre com es jugava i en què consistia, i és que realment sembla molt difícil entendre com es fa, tot i que també pinta ser molt entretingut.

Bona entrada Maria! Molt original, com ja he comentat mai havia sentit a parlar d'aquest joc de taula ni el Petteia! Tot i així, no sé per què em sonaven una miqueta les fotografies, potser d'alguna pel·lícula també...

PS: He de dir que m'ha agradat com has relacionat aquest joc de taula amb els escacs, realment tens molta raó i s'assemblen molt!!

Llúcia Gómez ha dit...

Sembla ben difícil aquest joc la veritat, no he acabat d'entendre com es juga. Per altre banda, crec que potser els daus i el tres en ralla em sembla que són jocs romans modernitzats, espero no equivocar-me! És veritat que s'assemblen molt aquest joc amb els escacs, realment tot el que feien ha tingut una conseqüència en el nostre present, això hem sembla interessantíssim, bona entrada

Paula Campelo ha dit...

Tots sabem com eren els romans, però molta gent només té al cap la imatge del típic romà cruel i sanguinari i que només es preocupa per qüestions de política i d'estendre el seu imperi. Encara que hi havien d'alguns que eren així, d'altres buscaven maneres per divertir-se i passar l'estona, així que van començar a jugar a aquest joc anomenat Latrunculi.

Ja sabia que els romans jugaven a un joc molt semblant als escacs d'avui en dia, però no sabia com es deia exactament i en què consistia. A mi mai m'han cridat l'atenció els jocs de taula, ja que crec que hi ha moltes altres millors maneres de divertir-se, però tot i això crec que de tan en tan no estaria malament.

D'altres jocs de taula romans modernitzats els daus i el tres en ratlla com per exemple, com ha dit la Llúcia, en la meva opinió han canviat més al llarg del temps que aquest, ja que és pràcticament igual.

Bona entrada!!!

Unknown ha dit...

Molt bona entrada Maria!
No em sonava aquest joc dels romans i m'ha sorprés bastant, no pensava que els romans ja juguessin a això.
Sincerament, no conec cap joc dels romans o potser si però no se el seu orígen.


Unknown ha dit...

Una entrada molt interessant Maria!
no n'havia sentit a parlar mai sobre aquest joc romà i m'ha semblat que és un joc prou interessant però amb tota la pinta de ser força complicat. Tot i això coneixia altres jocs de taula romans ja que en el blog hi ha unes quenates entrades que parlen sobre aquest tema. Una de les coses que m'ha sorprès més de l'entrada és que es pot veure com gairebé moltes de les coses tenen un origen romà i que sense esperar-t'ho pots acabar fent una entrada del blog com li ha passat a la Maria.
Molt bona entrada!

TÀRRACO

Tots coneixem la ciutat de Tarragona, però pocs saben el seu origen i la gran importància que va tenir en l'època clàssica... En aquella...

Popular Posts