23 de novembre del 2012

CARPE DIEM

Carpe diem és una expressió provinent del llatí que significa "aprofita el dia". Aquesta frase es troba en un poema de l'obra Odes, escrita per Horaci, on diu: "Carpe diem, quam minimum credula postero" ("aprofita el dia, no et fiïs del demà").

Per altra part, Carpe diem comportava una ideologia que es contraposava amb la de l'Edat Mitjana ja que en aquella època es pensava que la vida era una etapa que s'havia de patir abans de poder entrar al cel. Posteriorment, aquesta expressió va repercutir molt en el Renaixement, el Barroc i el Romanticisme, especialment com a base filosòfica per la creació de diverses obres.

Carpe diem té diferents significats:
  • "Aprofita el dia"- És la intenció amb la que Horacio va escriure-la, i que vol dir que facis tot això que puguis per no perdre l'instant d'amar, d'aprendre, de créixer cada dia més com a persona, que no pensis en el futur i gaudeixis el present. Significa que no deixis passar la vida sense reflexionar en tot això que li dona sentit. 
  • "Collir el dia"- És altre dels significats, on vol expressar que per obtenir una cosa s'ha de ser pacient i esperar els bons resultats. 



El club de los poetas muertos és una pel·lícula que fa referència a la frase Carpe diem. Aquest film dirigit en 1998 per Peter Weir i protagonitzada per Robin Williams tracta que John Keating entra a una de les més disciplinades escoles de Vermont per donar classes de poesia. Aquest llicenciat proposa un nou mètode de veure la vida, per tal d'aprofitar qualsevol instant i viure intensament cada minut; és a dir que implanta la filosofia de "Tempus Fugit, Carpe Diem" (El temps flueix, aprofita el dia). La nova ideologia s'oposa a la doctrina de l'escola, de manera que aquesta serà la principal font de problemes que hi haurà durant el film.

Pels que esteu interessats en veure la pel·lícula aquí us deixo el tràiler:



Suposo que ja coneixíeu l'expressió de Carpe diem, però ja heu vist aquesta pel·lícula? Què penseu de la frase, hi esteu d'acord o creieu que és una bogeria? 

Martina Maldonado
4t ESO

18 comentaris:

Anna Solà ha dit...

M'ha agradat molt la teva entrada Martina. Trobo que aquest tòpic horacià és molt inflluent a la nostra societat (ja que també el van tractar autors del Siglo de Oro). És una mostra del gran llegat que ens van deixar els romans.

Pel que fa a la pel·lícula, també em va agradar molt. Crec que tots hauriem de prendre exemple d'aquest tòpic tot i que no sempre és fàcil emprar-lo, tot depèn de la situació en la qual ens trobem.

Bona entrada!

Dafne ha dit...

Bona tarda Marina,
M'agrada molt trobar aquesta expressió que avui apropes a tothom que vulgui entrar en aquest blog, que jo vaig descobrir i de tant en tant hi trec el cap.
Un dia, quan el món se´m va girar, i vaig pensar que ho perdia tot, vaig comprendre la magnitud d'aquesta expressió, i la vaig adoptar.
Des d'aquell dia, "CARPE DIEM", va amb mi, i els que em coneixem m'idientifiquen plenament.
Aprofitar cada instant de la vida, perquè en qualsevol moment, tot pot deixar de ser.
Tinc un blog, no sabries pas com es diu??? Segur que encertes.
I després, des de fa més de 20 anys em dedico a la docència, i a la meva classe sempre hi ha expressions llatines, però la que mai varia, és per suposat, la que tu avui ens has apropat.
CARPE DIEM, MARINA!!
MOLT BONA ENTRADA!!!

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Unknown ha dit...

Bona entrada Martina,
Sempre m'ha agradat aquesta frase: "Viu dia a dia com si fos l'últim i algun dia encertaràs". La veritat és que estic del tot d'acord amb aquest tòpic; hem d'aprofitar el dia, de gaudir dels plaers que ens ofereix la vida. Tot i que com ja ha dit l'Anna, no sempre és fàcil d'emprar-ho.

Respecte a la pel·lícula que dius que fa referència al Carpe diem, mai l'havia vist. Me l'apunto! Gràcies!

Dafne ha dit...

Perdona, em vaig descuidar la T, i t'he canviat el nom.
Martina, disculpa´m!

Martina Maldonado ha dit...

Gracies Dafne! M'he estat mirant el teu blog i m'ha semblat molt interessant, crec que és un bon espai per llegir i informar-se del que passa, amb un punt de subjectivitat que és el que necessitem tots. M'agrada que visquis identificada amb l'expressió "carpe diem". Crec que si ho féssim tots, viuríem en un món més calmat i ordenat, ja que en els últims temps la gran majoria pensa en el que pot passar en el futur, sense donar-se compte del que succeeix ara, el present. Gracies pel teu comentari,
CARPE DIEM, DAFNE!!

Cristian Martinez ha dit...

Bona Entrada Martina,
Aquesta expressió és una de les més conegudes, m'agrada la part de la explicació on dius que hem de viure el present, sense pensar en el futur. Quan vius el present normalment el temps passa més ràpid i si penses en el futur el temps passa més lent. Jo cerc que si penses en el futur estas desaprofitant el present.

Em sona haver vist aquesta pel·lícula.. Bona entrada!

Carla Espinosa ha dit...

M'ha agradat molt l'entrada, ja que tothom l'ha fet servir algun cop o altre, i segurament la meitat d'aquests no tenía ni idea de que volia dir exactament.
Com bé diu la frase el que hem de fer es viure el moment i no pensar en altres moments com el passat o el futur.
Molt bona entrada Martina!!

Unknown ha dit...

Bona entrada Martina!
Quantes vegades haure sentit l'expressió Carpe Diem...
I és que m'agrada el seu significat. Crec que té molta coherència i que molts hauríem d'aprendre a emprar l'expressió al nostre dia a dia, però com ha dit l'Anna i l'Angi, no sempre és tan fàcil. Tot i així, cal intentar-ho.
Vaig sentir que l'expressió està extreta d'un poema molt antic, i malgrat tot és molt present en la societat actual.
Respecte a la pel·lícula, he vist escenes però mai el film complet, així doncs, intentaré veure-la el més aviat possible!

Manar ha dit...

m'agrada molt aquesta expressió. coneixo a una persona que l aporta en un tatuatge. l'explicació que has fet està molt bé em sembla molt adequada al tema.
Bona entrada!

Laia Fernández ha dit...

Diria que no he vist aquesta pel·lícula, però em sona moltíssim. L'expressió Carpe diem és la que més ha durat i podríem dir la més utilitzada actualment. Estic totalment d'acord amb el que es diu: s'ha de viure el dia dia, sense capficar-nos en el futur. bona entrada!

María Jiménez ha dit...

Bona entrada Martina! Realment, sempre m'ha agradat molt aquesta expressió. Al llarg de la vida, l'he utilitzat molt, realment. La pel·lícula no l'havia vist mai.. però un cop llegit l'argument donat, dona per segur que la mirarè. La informació està molt ben trobada i crec que el concepte "CARPE DIEM" es encertat per començar un dia!

Bona entrada, CARPE DIEM!

Paula Gumà ha dit...

M'encanta la teva entrada Martina! Estic completament d'acord amb aquesta expressió, penso com tu, que s'ha de viure el present i gaudir-lo sense pensar molt en el després. Tot i que jo m'incloeixo en el grup de persones que moltes vegades va més enllà i es preocupa per coses que passaran en un futur, segueixo pensant i estant d'acord amb el que dius. Ja que així es viu molt més feliç i tranquil.
Bona entrada!

Brian V. ha dit...

Aquesta entrada m'agrada molt i m'encanta l'idea aquesta de viure el present, CARPE DIEM!

Unknown ha dit...

Bona entrada Martina !
Aquesta expressió l'he sentit mooltes vegades però mai m'havia arribat a pensar que tingues més d'un significat.
respecte a la pel·lícula n'hi n'havia sentit a parlar. :)

Sandra García ha dit...

Martina, una entrada molt original, ja que a més a més sempre el significat d'aquesta expressió m'havia agrada't.
Molt de nosaltres l'haurem utilitzat bastants cops, i els moments que ens queden per passar i que farem servir aquesta frase.
Estic d'acord amb Dafne, penso que s'ha de aprofitar cada instant, ja que no es tornà a repetir mai més, i no saps quan tot pot acabar.

Havia sentit parlar d'aquesta pel·lícula però mai he tingut l'oportunitat de veure-la ni hi havia pensat gaire, però al llegir l'entrada i veure el trailer penso que ha de estar molt bé.

Martina, molt bona entrada, felicitats!

Paula Campelo ha dit...

M'agrada molt el tema que tractes, ja que la expressió que tots coneixem " Carpe Diem" la feien servir tant els romans en la seva època, com nosaltres en la nostra. La veritat és que m'agradaria veure la cara que se'ls hi quedaria si en aquella època haguessin sabut que la fem servir nosaltres en els nostres dies.

Crec que és una gran expressió, ja que crec que si tots ho penséssim trobaríem el sentit de les nostres vides i seriem capaços d'aprofitar totes les oportunitats que ens dóna la vida.

Molt bona entrada Martina, felicitats!!!

Llúcia Gómez ha dit...

Si que havia sentit la frase "CARPE DIEM" en algun que altre lloc, però no sabia que tingués un significat tant ampli!

La veritat es que una frase tant curta, de dues paraules tant sols, signifiqui tant, perquè és veritat, hem d'aprofitar els moments al màxim, mai saps quan serà l'ultim moment.. Tot i que tot et sembli que et va malament i no hi ha motius per seguir somrient, segur que d'entre aquelles mil coses que et fan estar trist n'hi ha una que et fa somriure, i aquesta serà sempre la més important! S'ha de viure la vida exactament com diu la Dafne!

Respecte la pel·lícula, no, no l'havia vist, quan tingui un temps la miraré encantada, té bona pinta.

Bona entrada Martina!

TÀRRACO

Tots coneixem la ciutat de Tarragona, però pocs saben el seu origen i la gran importància que va tenir en l'època clàssica... En aquella...

Popular Posts