26 de novembre del 2012

ELS VESTITS ROMANS

El vestit més utilitzat pel romans era la túnica. Estava formada per dues peces cosides entre elles. Estaven fetes de lli. Normalment les túniques arribaven fins a sota els genolls i anava s'ajustava amb un cinturó.


Els nois, quan estaven amb la família o al camp només portaven la túnica però quan havien de sortir al carrer o havien d'anar a un acte, sobre la túnica afegien un Toga, que el vestit nacional romà. Havien de portar la Toga simplement perquè els poguessin distingir d'un esclau. Posar-se la Toga era molt difícil, llavors necessitaven l'ajuda d'una persona.

procediment per posar-se una Toga

TÚNICA FEMENINA:

Al principi les dones vestien igual que els homes però a mesura del temps va anar canviant i es posaven una estola. Una estola era un vestit llarg fins els peus que era subjectat amb un cinturó per la cintura. Quan sortien en públic, si volien es podien posar un mocador anomenat palla que els hi cobria les espatlles i si volien el cap. 

Túnica femenina

Per acabar us explicaré com era la roba interior:

La roba interior MASCULINA estava basada en uns calçotets o pantalons curts anomenats subligaculum.
subligaculum

La roba interior FEMENINA estava basada per una peça que subjectava els pits anomenada fascia pectoralis o strophium. Tot a la resta era semblant a la masculina.




Alba Prieto
4t ESO

18 comentaris:

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Unknown ha dit...

Hola Alba!
Bona entrada. No en tenia ni idea de que si portaves l'ornament "clavus" sobre la túnica aquest ja podia indicar a quina classe pertenyies. No obstant això, tampoc em sorprèn gaire ja que ja se sap que en aquesta època amb qualsevol cosa que portaves ja podien saber-ho tot sobre tu.
M'he quedat parada que la Toga arribés a mesurar fins a 4'60 metes d'amplària i 2'75 m d'alçada! I també amb la quantitat d'ornaments que podia portar aquesta, i que segons quin aquesta s'anomenava de diferent manera...
Respecte a la roba interior femenina, tinc un dubte, aquesta era igual que la masculina exceptuant la part similar el sostenidor?

Manar ha dit...

que interessant!
la roba interior no m'agrada gens pero referint-nos al sostenidor és com el nostre mes o menys. els vestits de les dones són molt macus pero clar per dur-lus així havies de ser de classe alta..
Bona entrada!

Unknown ha dit...

M'ha sorprès la mida d'algunes de les peces de roba que has presentat, la toga per exemple.
No sabia que la moda a la roma antiga ja evolucionés com ho feien els vestits de les dones que amb el temps van anar canviant i finalment van anomenar-se estoles. A diferència dels antics vestits eren més llargs i considerats més estètics per a les dones.

M'agrada el tema d'aquesta entrada, aviam si el fem sortir més sovint a les pròximes! Bona entrada!

Laia Fernández ha dit...

L'any passat una alumna va fer una exposició sobre la roba romana i vam fer servir dos models per exposar la roba principal que utilitzaven els homes i les dones de Roma. La roba ha evolucionat clarament però tot parteix un mateix patró. bona entrada!

Unknown ha dit...

M'agrada molt aquesta entrada. És curiós saber com vestien i sobretot la mida de la roba que portaven. Tot i que crec que la roba interior ha de ser una mica incomode.

María Jiménez ha dit...

Estic totalment d'acord amb la Nadia, crec que la roba interior que portaven els romans, havia de ser bastant incòmode. Si que és veritat que en pel.lícules, series (com ara Hispania), sempre havia tingut la curiositat de com funciona això de la Toga, per aquest motiu, m'ha sorprès molt la mida d'aquesta.

Bona entrada Alba!

Unknown ha dit...

Angi, respecte a la teva pregunta, si la roba interior era semblant a la dels homes, l'única diferència que podia tenir era el teixit, que potser per les dones era més fi o no tant gruixut.

Unknown ha dit...

Molt bona entrada Alba!
No m'hauria imaginat mai que els romans tinguessin tants vestits diferents i cada un amb un nom diferent també.
Tampoc sabia ni m'ahuria imaginat que els romans utilitzessin peces de roba tan llargues com per exemple la toga que arribava gairebé als 5 metres de llarg.

Sandra García ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Sandra García ha dit...

Alba molt interessant, ja havia sentit a parlar sobre les túniques, i la roba que feien servir, però el que si que no sabia era que utilitzaven roba interior, mai m'havia imagina't com seria.
Penso igual que la Nadia, ha de ser incomode.

Paula Campelo ha dit...

Mai m'havia parat a pensar sobre com era la roba interior que feien servir els romans. Després d'haver vist el que portaven puc afirmar que jo no em posaria mai una roba interior com aquesta, ja que seria molt incòmode. No sabia que una toga pogués a arribar a mesurar tant de llarg!

M'han sorprès moltes coses sobre aquesta entrada, molt bona feina Alba!!

Carla Espinosa ha dit...

Molta gent fa entrades sobre la seva vestimenta i gairebé sempre descobrim alguna cosa nova.
Com per exemple que només amb afegir-hi un detall l'altre gent podia saber a la classe social que pertanyies, em sembla bastant interessant aquest fet.

Una altre cosa que m'ha cridat molt l'atenció, com a molta gent, es la mesura que feia la toga que duien.

Molt bona entrada Alba!!

Llúcia Gómez ha dit...

Molt interessant l'entrada Alba, m'ha recordat a la entrada que vaig fer sobre la vestimenta grega, en el fons, era semblant i tot la manera de vestir!

M'ha cridat molt l'atenció la roba interior que portaven, te pinta de no ser gaire còmode, i els passos per colocar-la que ensenyes en un dels vídeos, sembla difícil i tot! es clar que a tot t'acostumes.

Parlant de la toga, com a tots els que han comentat, m'ha cridat molt l'atenció les mides, sembla difícil de creure que haguessin de vestir amb una cosa tan gran.. i per tant, tant pesant! En el cas de la roba femenina, és curiós que hagi evolucionat, i que tai i com diu la manar, eren ben maques!

Molt interessant l'entrada Alba!

Martina Maldonado ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Martina Maldonado ha dit...

Molt interessant la teva entrada Alba!
M'ha sorprès que tant les dones com els homes portessin robes molt semblants, però per altra part tinc un dubte... Hi havia alguna raó en concret pel que les dones havien de portar vestits que arribaven als peus mentre que als homes els hi arribaven fins als genolls?
Espero que algú em pugui respondre la pregunta!! Gracies

Unknown ha dit...

Gràcies per respondre'm el dubte Alba! Respecte a la pregunta de la Martina, no estic del tot segura i potser m'equivoco però hi ha la possibilitat de que sigui perquè no era molt comú que les dones ensenyessin gaire les cames, és a dir, jo crec que els seus marits no els hi deixaven. Fa poc vaig llegir que les dones des del segle XX tenen més llibertat per poder anar com volen, i no ser tan jutjades, i que s'ha perdut una mica des de l'època dels romans i grecs el fet de que els homes luxin les seves cames en reunions formals, en canvi les noies ho han guanyat i ara sí que ho poden fer.

Unknown ha dit...

m'ha anat molt be x fer un treball

TÀRRACO

Tots coneixem la ciutat de Tarragona, però pocs saben el seu origen i la gran importància que va tenir en l'època clàssica... En aquella...

Popular Posts