20 de setembre del 2010

LLATINISMES (1)

Els alumnes de segon de batxillerat, com cada any, hem d'estudiar tota una llista de llatinismes, ja que aquests més endavant, ens podrán sortir a la selectivitat. Així que ja hem començat a definir-los i a estudiar-los.
Aquí us en deixo uns quants, els primers que hem estudiat.


-Accèssit: (accedo, “apropar-se”). Un cop donats els primers premis, l’accèssit és el premi atorgat a les obres de prou qualitat, que també mereixen alguna cosa.

EX.
La Lara es va presentar al concurs de literatura de Sant Jordi, i va guanyar el primer premi. Però jo, que també m’hi vaig presentar, vaig guanyar l’accèssit.

EX. El blog de llatí ha guanyat un accèssit en el concurs de Blogs.


-Addenda: (addo, “coses que s’han d’afegir”). Notes addicionals al final d’un escrit, especialment d’un llibre, per tal de completar-lo o corregir-lo.

EX. Al cap de dos anys de la seva publicació, l’autor del llibre va adjuntar a les noves edicions una addenda, en la qual, hi havia informació actualitzada i nova.

-Agenda: (ago, “coses que s’han de fer”). Llibre o quadern en el què cada full correspon a un dia o diversos dies de l’any, i que serveix per anotar-hi, per tal de no oblidar-les, les coses que una persona ha de fer.
EX. Recordeu d’apuntar els deures a l’agenda per tal de fer-los.
EX. M’hauré d’apuntar el teu telèfon a l’agenda de telèfons, així podrem estar en contacte.

-Àlies: (“altrament”). Sobrenom que se li aplica a una persona, animal o cosa, per tal de nombrar-lo amb un nom diferent al que en realitat és.
EX. Carla, àlies la Carli. La Carli no és el seu nom; és el seu àlies.

-Àlter ego: (“un altre jo”). Persona en la qual una altra té tanta confiança, en tot en general, o en diferents temes, com d’ell mateix.
EX. La meva germana és el meu àlter ego en els estudis. Amic inseparable o íntim.EX. L’Elena és el meu àlter ego. Persona en qui s’identifica una altra, ja sigui físicament com psicològicament.
EX. En Joan és l’àlter ego del seu cap.

-Desideràtum: (del participi de perfet, desidero, “cosa desitjada”). Totes aquelles coses desitjades que volem els humans.
EX.
Faré la desiderata del curs vinent.

-Esnob: (anglès snob). Persona que imita amb afectació les maneres, opinions, etc, d’aquells a qui considera distingits o de classe alta per aconseguir aparentar ser igual que ells. Es sol dir que prové de “sine nobilitate”, és a dir, sense noblesa, que abreviat seria s-nob. EX. Ell és un esnob, que tant sols vol aparentar ser el que no és.

-Lapsus: (“relliscada, error”). Error que es comet sense adonar-se’n parlant o escrivint.
EX. A l’examen he tingut un lapsus i no m’he recordat de res.
EX. Mireia, ahir al dictat que vam fer, deuries tenir un lapsus, perquè vas escriure Hola, sense H.

-Maremàgnum: (de mare i magnus, “mar grossa”). Caos, guirigall, confusió.
EX. Ara mateix, la meva vida és un maremàgnum, no tinc les idees gens clares. Es va formar un maremàgnum a l’estació, que va aparèixer, fins i tot, a la televisió.

Tal i com podeu veure, alguns d'aquests llatinismes els utilitzem en la nostra vida quotidiana, i també són els noms d'alguns llocs coneguts...
Així podem anar a Barcelona i trobar-nos amb el maremàgnum... o utilitzar cada dia l'agenda per apuntar els deures...




Mireia Vidal
2n batx.

4 comentaris:

Montse ha dit...

Gràcies Mireia per l'esforç!! podeu afegir frases en què es vegi l'ús d'aquests llatinismes.

Aina ha dit...

Quina quantitat de llatinismes, segur que ens aniran molt bé per a estudiar en un futur o en un present. Bon feina Mireia!

abigail ha dit...

Mireia :)

La veritat és que hi han una varietat de llatinismes, l'any passat va estar molt bé fer activitats amb aixó encara em recordo del meu : per saecula, saeculorum, que vol dir: per els segles dels segles :)

Andrea Padilla ha dit...

Moltes gràcies Mireia, d'aquesta manera podrem tenir poc a poc tots els llatinismes recollits al blog :)

ELS CONCURSANTS D'OT 2023 SI FOSSIN DÉUS DE L'OLIMP

El passat 19 de febrer va ser la final de la dotzena edició d'Operación Triunfo. Des de finals de novembre, per les xarxes socials, nomé...

Popular Posts