VIDA QUOTIDIANA DELS INFANTS ROMANS

La infància a l'Antiga Roma era molt diferent segons la classe social, però estava marcada per jocs, aprenentatges i rituals que preparaven als nens per la vida adulta. Les principals característiques de la vida dels infants romans eren les següents: 

 
Nens i nenes de Roma jugant, segle I dC

JOGUINES I JOCS

Els nens romans tenien joguines similars a les modernes, com nines fetes de fusta o d'ivori i petits carros. També jugaven a jocs de taula i, utilitzaven ossos de turmell marcats com a daus per a jocs d'atzar. Una tradició curiosa era que les nenes sacrificaven les seves joguines al temple abans del matrimoni, això simbolitzava el pas de la infància a l'edat adulta.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Joc de taula    

EDUCACIÓ
L'educació dels infants romans variava també segons la classe social. Els nens de famílies més adinerades tenien tutors privats que els ensenyaven a llegir, escriure i a estudiar les obres dels autors més importants de l'època, com Ciceró o Homer. A les escoles públiques, els nens aprenien a llegir, escriure i fer comptes. No obstant això, l'educació no era universal, i moltes nenes romanes no tenien accés a ella, fent que la seva formació sigui més centrada en les tasques domèstiques.


 Nenes fent tasques domèstiques, cosir                                                                               Nens a l'escola aprenent

VESTIT I CURES
Els infants romans es vestien amb túnica de llarga fins als genolls i, en cas dels nens, amb una toga especial, anomenada toga praetexta, que portaven fins als setze anys. Les nenes també tenien una vestimenta semblant, però en el moment del seu matrimoni, havien de portar una túnica blanca i un vel com a símbol del seu pas a la vida adulta. En termes de cures, les mares i els esclaus cuidaven els nens petits, proporcionant-los un ambient segur fins que eren prou grans per començar la seva educació formal.

DIFERENTES TOGUES

La toga praetexta tenia una  franja porpra (lila) i la portaven els nens nobles i magistrats, era un símbol de protecció. En canvi, la toga virilis era blanca i la vestien els joves romans quan arribaven a la maduresa, marcant el pas a l'edat adulta.



RITUALS I FESTES

Els infants romans celebraven algunes festes religioses que marcaven etapes importants de la seva vida, com la toga virilis per als nens, que simbolitzava el seu pas a la vida adulta i que se celebrava en una cerimònia pública, on es lliurava una toga de color blanc, simbolitzant l'entrada a la maduresa on ja es posaven la toga praetexta fins als setze. Els rituals també incloïen la dedicació de joguines al temple, una pràctica que simbolitzava la transició a l'edat adulta, especialment per a les nenes. Aquests rituals eren part fonamental de la seva formació cultural i social.

És a dir, els infants romans vivien una infància que, tot i les diferències socials, estava estretament lligada a la preparació per a la vida adulta, a través de l'educació, els jocs i els rituals tradicionals. 

Una curiositat molt interessant és que, a l'Antiga Roma, les nenes de classe alta, abans del matrimoni, podien rebre una toga preatexta, en símbol de la seva condició de joves no casades, que deixaven de portar un cop es casaven i passaven a portar la túnica blanca com a senyal de la seva nova etapa adulta.

I vosaltres, què en penseu de què només els nens tenien l'oportunitat de poder anar a l'escola?


Berta Guinart Becerra
1r batx 

Comentaris

Andrea Farre ha dit…
Molt bona entrada Berta! M'ha agradat molt com ho has explicat, ja que se m'ha fet fàcil d'entendre i amb les imatges crec que es lleixés encara millor. M'ha sorprès el fet que les nenes tenien una educació diferent de les dels nens i la forma que tenien de passar-s'ho be.
Martina Pareras ha dit…
Una entrada molt interessant Berta!! Abans que els infants anessin a l'escola pública o que un tutor particular els impartís classes, aquests eren educats pels pares. Els nadons eren cuidats a casa per la mare, mentre que els fills grans eren educats pel pare. Entre tots dos ensenyaven als seus fills valors com el respecte, l'honradesa... Als sis anys, els fills de les famílies adinerades, rebien classes d'un esclau i a partir dels set ja començaven a anar a l'escola.
Mariam El Lahioui ha dit…
Molt bona entrada Berta! M'han encantat tots els aspectes que has destacat per donar una explicació completa sobre les activitats dels nens i nenes i com experimenten aquest pas a la vida adulta. M'ha cridat molt l'atenció la tradició que has comentat, sobre que les noies sacrificaven les seves joguines, perquè mai l'he sentit a parlar a cap lloc, de fet és la primera vegada. Responent a la qüestió que has plantejat al final de l'entrada, verdaderament és una injustícia que només els nens puguin estudiar, ja que és un dret, privilegi i llibertat per cada persona sense importar el gènere.
Realitzant una mica més de recerca, m'he trobat que pels antics grecs, l'esport dels nens era molt més rellevant que la mateixa educació, a partir dels catorze anys, l'entrenament s'intensificava i era molt més dur, ja que els preparaven per ser grans soldats.
Ona Coll ha dit…
Bona entrada Berta. Has fet una explicació molt detallada i interessant sobre la vida quotidiana dels infants romans, ressaltant tant els aspectes lúcids com els educatius i culturals. M'ha semblat molt curiós el ritual de les nenes de sacrificar les seves joguines abans del matrimoni, ja que no havia sentit mai abans, i em sembla un simbol molt significatiu del pas a l'edat adulta.

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

L'ESCRIPTURA GREGA