L'INFRAMON GREC

L'inframon a l'antiga Grècia era el regne, dirigit pel déu Hades, on vivien les ànimes de les persones que havien mort. Al principi era un lloc desagradable on ningú volia anar, però aquesta perspectiva va canviar a partir del segle VI aC, quan es va començar a veure l'inframon des d'una manera ètica. On les ànimes es dividien segons si havien sigut justes o no, depèn del seu comportament en el món dels vius, rebien premis o càstigs. 

Existeixen dues versions respecte a l'inframon, la d'Homer i la de Virgili. Segons el primer, el regne dels morts era un lloc irreal, era més aviat un somni. Mentre que per Virgili, sí que era real i seguia un viatge concret. Nosaltres ens centrarem en la versió d'aquest últim i en aquesta entrada us explicaré el viatge que seguien les ànimes per arribar a l'inframon i un cop dins d'aquest.  

Primer de tot hem de deixar clar que hi havia diferents entrades per poder accedir al món dels morts, com ara els llacs, algunes coves i esquerdes a terra... Un exemple és l'esquerda de l'antiga Enna (Sicília) per on es diu que va sortir Hades per raptar a Persèfone. 
Un cop entres a l'inframon, Caront, el barquer d'aquest regne, porta les ànimes del món dels vius a les portes del regne dels morts travessant el riu Estígia. Però només portava aquells que portessin una moneda per pagar el viatge, si no la portaven, les ànimes es veien obligades a vagar durant 100 anys per la vora del riu fins que el barquer acceptes a portar-les gratis. És per aquest motiu que a l'antiga Grècia era molt comú enterrar els morts amb una moneda a la boca. 

Un cop travessat els rius arribaven a la porta del regne dels morts que estava vigilada per Cèrber, un gos de tres caps amb cos de serp que es trobava lligat a la porta custodiant la seva entrada. Aquest permetia entrar a totes les ànimes, però un cop havies entrat ja no et deixava sortir. En entrar, les ànimes eren jutjades per Minos, Èac i Radamant, els que decidien si havien d'anar als Camps Elisis o al Tàrtar. 

"Els tres jutges de l'inframon" de Gustave Doré (segle XIX)Museu de Belles Arts de La Rochelle

CAMPS ELISIS 

Els Camps Elisis són el paradís dels morts de l'inframon, però només estava  reservat pels mortals que havien sigut herois i bons. Era una vall rodejada per parets per distingir-la del Tàrtar, on hi havia barris amb cases precioses. 

Visió d'Enees als Camps Elisis de Sebastiana Conca (1735 - 1740)

TÀRTAR

El Tàrtar era el lloc de càstig pels mortals i déus que havien comès actes greus. Aquestes ànimes eren condemnades a patir de tortures, la major part de vegades similars als seus crims. Al Tàrtar també es tancaven criatures monstruoses i titans després de ser derrotats pels déus, com va ser el cas de Cronos i els seus germans.

Enees i Sibil·la a l'Inframon de Jan Brueghel (1630)

RIUS
Una de les característiques principals de l'Inframon és la quantitat de rius que hi ha, en total sumen cinc rius amb diferents funcions: 

  • Estígia: és el riu que fa de frontera i indica el límit entre la terra dels vius i la dels morts. Aquest és el riu de l'odi i dels juraments irrompibles, de fet, nombroses vegades es representa als déus fent juraments al costat d'aquest riu. 
  • Aqueront: és el riu del dolor i la pena, per aquest motiu és negre i profund.
  • Cocit: el riu de la lamentació i les queixes de dolor.
  • Flegetont: és un riu de foc pel qual s'arribava al Tàrtar.
  • Lete: el riu de l'oblit, les ànimes mortes havien de veure de les seves aigües perquè poguessin oblidar la seva vida a la terra dels vius. 
Martina Pareras 
1r Batx

Comentaris

Juan Jimenez ha dit…
Molt bona entrada Martina! El concepte de l'inframon va evolucionar al llarg de temps, com has dit, era un lloc desconegut, però la vida despres de la mort va ser una idea que anava agafant força amb les influències de les cultures orientals i del pensament filosòf grec.
Jana Bosch ha dit…
M’ha agradat molt la teva entrada, Martina, està molt ben explicat! Personalment, crec que seria interessant explicar com aquests mites van influir en altres cultures, com la idea medieval de l’infern o del paradís inspirada en el Tàrtar i els Camps Elisis, com la idea cristiana del paradís.
Aina Cruz ha dit…
Molt bona entrada! M’ha semblat molt interessant com has explicat els detalls del viatge de les ànimes i la simbologia dels elements de l’inframon, com els rius i la figura de Caront. Sobretot, m’ha cridat l’atenció la divisió ètica de les ànimes en Camps Elisis i Tàrtar, que reflecteix una evolució en la percepció de la vida després de la mort.
M’ha agradat molt la teva entrada, Martina! Estan molt ben explicat el concepte de l’inframon en l’antiga Grècia i les diferents interpretacions que van sorgir al llarg del temps. La descripció detallada del viatge de les ànimes, així com la funció dels rius i les portes custodiades per Cèrber, realment dóna vida a aquesta part del món grec. A més, crec que és interessant com l’inframon va passar de ser vist com un lloc desagradable a un espai més moralment estructurat, amb un sistema de premis i càstigs. És un tema ple de simbolisme i ens ajuda a entendre millor les creences i els valors d’aquesta civilització. Bona feina!
Ona Coll ha dit…
Bona entrada Martina. M'ha semblat fascinant com has descrit el viatge de les ànimes per l'infern grec i els detalls sobre els diferents espais com els Camps Elisis i el Tàrtar. La menció dels rius i les seves funcions aporta una dimensió molt rica i ben treballada al text. A mes, el fet que hagis comparat les versions d'Homer i Virgili li dona un enfocament molt complet.
Bruna Safont ha dit…
Molt bona entrada! Tot i que Cèrber no deixava sortir pas les animes, durant la història o mitologia s'explica que un parell d'herois o personatges si van aconseguir entrar sent vius i van poder sortir rescatant a alguna ànima.
Júlia Romero ha dit…
Molt bona entrada Martina! Has explicat molt bé com era l'inframon amb els rius i els llocs com els Camps Elisis i el Tàrtar. Una cosa interessant és que en algunes versions del mite, es deia que els morts podien, de vegades, intentar escapar de l'inframon si aconseguien completar una tasca heroica o si un déu decidia alliberar-los.
Pol Fernàndez ha dit…
Bona feina Martina. El que més m’ha impactat és la visió ètica que es desenvolupa a partir del segle VI aC, on l’inframon deixa de ser només un lloc terrible i comença a valorar-se segons la justícia i el comportament en vida. El que més m’ha agradat és el detall de Caront i la tradició d’enterrar els morts amb una moneda, que em sembla fascinant com a reflex de les creences antigues. Segueix treballant, ànims!!
Sergio Mansergas ha dit…
Molt Bona entrada Martina! Aquesta visió que expliques del S. VI m’ha impactat! Sabies que una llegenda sobre aquesta historia explica que si els morra feien una tasca erotica podien sortir? Bon treball!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

L'ESCRIPTURA GREGA