LES JOIES A L'ANTIGA GRÈCIA

Les joies a l'antiga Grècia es caracteritzen per ser un objecte pensat a partir de l'antropocentrisme i de recerca de la bellesa a través de la perfecció, per això son unes peces petites, ergonòmiques i flexibles, el principal objectiu de les quals és embellir el cos humà. 

Les peces, són molt plàstiques i recarregades, es fan a partir de làmines i fils, peces separades que després s'acoblaran per mitjans mecànics o soldadura. No estan fetes per fosa, com podria semblar.

Hi havia una tècnica que es deia "Tècnica de la filigrana (decoració a partir de fils soldats). Està molt desenvolupada ja que realitzen entorxats, retorçats i trenats de fils que afegeixen com a decoració a les peces. Utilitzen la filigrana fins i tot com a separadors per esmaltar( ho veiem en aquest braçalet hel·lenístic). També utilitzen els fils metàl·lics per formar, trenant-los, cadenes i malles flexibles.

Detall d'un conjunt de joieria de l'antiga Grècia Metropolitan Museum of Art

La joieria de l'antiga Grècia va patir una transformació important al llarg dels segles. A través d'aquestes arracades podem veure l'evolució de la joieria a l'antiga Grècia: 

  • Aquest pertany a l'Època Clàssica(S V ac), es tracta d'un pendent de vaixell o amorcilat, molt usat durant la la seva història des dels orígens fins al final de l'antiga Grècia. Veiem encara molta influència oriental, aquesta tipologia ja apareixia a Mesopotàmia, al tercer mil·lenni a.C.


 
                                   Joia de l'antiga Grècia feta l'any 300a.C
                  actualment es pot veure al Metropolitan Museum of Art
  • Aquesta joia és també una peça complexa però de l'Època Post clàssica (SIV aC), on, a través de l'expansió de l'Imperi gràcies a Alexander el Gran, comença un període de gust pel luxe i l'opulència que durarà fins el final, accentuant-se en el període hel·lenístic.








Joia de l'antiga Grècia feta l'any 300a.C
actualment es pot veure al Metropolitan Museum of Art


  • Per últim aquesta pertany a l'època hel·lenística (finals S IV-SI) que es caracteritza per una exageració del gust pel luxe i influències orientals així com per la policromia de les peces obtinguda per l'encastat de perles i pedres precioses portades dels nous territoris conquerits. Al pendent, sense color, el luxe i el recarregament s'aconsegueix mitjançant el minuciós detall obtingut amb la filigrana i la combinació de tipologies de pendent: la de disc, de la qual penja la del vaixell, de la que penja de penjolls.
També hi havia braçalets com per exemple:                                                                                                                                                     

  • Aquest braçalet pertany al període postclàssic del SIV a.C, i està realitzat amb làmina d'or i fil sobre vidre de roca rallat, tallat i polit. Combina influències orientals(el braçalet tipus torque amb finals de cap d'animal) amb tradició grega (cap de xai).
 Joia de l'antiga Grècia feta l'any 300a.C
 actualment es pot veure al Metropolitan Museum of Art
  • Aquest braçalet del període hel·lenístic representa en un univers de decoració floral, el nus d'Hèracles, al qual se li atribuïa el poder de curar ferides. Realitzat en or, porta incrustacions de granats maragdes i esmalts sobre elements de filigrana i granulat.
                                                                        Joia de l'antiga Grècia feta l'any 300a.C
                                                   actualment es pot veure al Metropolitan Museum of Art

En conclusió, les joies de l'Antiga Grècia no només van embellir qui les portaven, sinó que van deixar un llegat artístic i cultural que encara perdura.


Aina Cruz Solé
1r Batx

Comentaris

Jana Bosch ha dit…
M'ha agradat molt la teva entrada, Aina!
M'ha semblat molt interessant com has explicat l'evolució de les joies i les tècniques com la filigrana amb tants detalls. Crec que també és important saber com aquestes tècniques van influir en la joieria de les èpoques posteriors, com la del Renaixement o els dissenys més moderns.
M’ha agradat molt la teva entrada, Aina! M’ha semblat molt interessant com has descrit les diferents influències que van marcar l’evolució de les joies a l’antiga Grècia. La manera com expliques la complexitat de les tècniques, com el treball amb fils i l’ús de la soldadura, realment em fa pensar en com aquests detalls artístics van contribuir a la bellesa i sofisticació de les peces. També crec que és fascinant com aquestes joies no només tenien un valor estètic, sinó que també reflectien aspectes culturals i socials de l’època.
Maria Cruz ha dit…
Molt bona entrada Aina! Es fascinant veure com les joies a l'antiga Grècia també és relacionaven amb rituals religioses i pràctiques funeràries, aspectes que no apareixen explícitament en el text. Per exemple, moltes joies eren ofrenes als deus en temples o es col·locaven en tombes com a símbol d'estatus i protecció per a la vida després de la mort. Aquest us transcendia la mera decoració i subratllava el vincle entre l'orfebreria i les creences espirituals.
Pol Llimargas ha dit…
Entrada molt interessant Aina, és molt intertessant saber la funció de les joies i el significat que tenien per elles soles i amb les persones. M'ha sorpès molt les formes tan perfectes de les joies en relació amb l'època en la que es trobaven.
Janat El Louah ha dit…
M’ha agradat molt la teva entrada Aina! Has explicat molt bé l’evolució de les joies i les tècniques com la filigrana. Potser podries destacar més com reflectien el context cultural i social de cada època, especialment amb la influència oriental i els materials exòtics gràcies a les conquestes.
Andrea Farre ha dit…
Molt bona entrada Aina! És molt interessant i m’ha sorprès la gran habilitat dels grecs per crear joies tan detallades i boniques, com els braçalets amb el nus d’Hèracles. És fascinant veure com combinaven art i simbolisme en peces que encara avui ens impressionen.
Mariam El Lahioui ha dit…
Molt bona entrada Aina! M'ha encantat la manera en què has explicat diverses joies respecte a les modificacions que experimentaven en diferents èpoques de l'Antiga Grècia, tot destacant que estaven influenciades per l'Orient Mitjà.
Realitzant una mica més de recerca, m'he trobat que les gemmes que es traslladaven a Grècia provenien de tots els llocs del llarg de l'antiga Ruta de la Seda, des del que és l'Àsia Menor fins a l'Índia, d'allà a Siri Lanka i a l'Orient. Aquestes joies incloent uns materials molt exòtics que només provenen de l'Orient Mitjà, Egipte i Àfrica del nord.
Un fet interessant és que els antics grecs creien que l'ametista, una pedra preciosa, tenia molts poders i un d'ells era la protecció contra la intoxicació.
Bruna Safont ha dit…
Bona entrada! Sabies que els grecs van ser dels primers a utilitzar l’or i pedres precioses per fer joies? També van inventar el camafeu, que es feia amb una pedra que venia de l’Índia i es deia sardònix. A més, feien servir pedres com ametistes, granats i cristalls de roca, que portaven de llocs molt llunyans com la Ruta de la Seda. També treballaven molt bé amb metalls com el bronze i la plata, i no només feien joies, sinó també altres objectes decoratius. Quan Alexandre el Gran va conquerir nous territoris, van començar a fer joies molt més luxoses i amb molts detalls orientals.
Júlia Romero ha dit…
Molt bona entrada Aina! M'agrada com expliques la tècnica de la filigrana i la influència oriental a la joieria grega, i també l'evolució de les peces al llarg dels segles. Una cosa interessant és que aquestes joies no només embellien les persones, sinó que també tenien un significat simbòlic, i es feien servir com a ofrenes religioses, on es veia la relació entre l'art de la joieria i l'espiritualitat de l'antiga Grècia.
Sergio Mansergas ha dit…
Molt Bona entrada Aina! Has explicar molt be les diferencies entre cada hoja. Sabéis que cada una te un significat simbólic? Gran treball
Ona Coll ha dit…
Bona entrada Aina. En aquesta explicació tant detallada de la joieria a l'Antiga Grècia, has destacat la seva evolució al llarg del temps i les diferents tècniques emprades i es molt interessant. A més em sembla especialment interessant la tècnica de la filigrana, ja que no sabia que s'utilitzaven fils metàl·lics trenats per crear dissenys tan complexos.

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

L'ESCRIPTURA GREGA