19 de desembre de 2017

L'EDUCACIÓ ROMANA

En aquesta entrada podeu trobar com era l'educació a Roma i els diferents nivells de què consistia.

L'educació es basava en l'estudi de la literatura llatina i grega.
En aquells temps, majoritàriament la mare, s'encarregava d'educar als seus fills fins als 7 anys, des de llavors era el pare el qui ho feia.

D'una banda les noies acompanyaven la mare a fer les feines domèstiques i d'altra banda els nois acompanyaven al pare en totes les activitats que ell podia realitzar.

Molts mestres són duts esclaus a Roma on es dedicaven a l'ensenyament a casa als seus amos, si acabaven aconseguint la llibertat, obrien una escola. Però a partir de les guerres púniques i a causa de la conquesta de Grècia i d'Orient, la cultura grega va entrar a Roma i es va establir el bilingüisme a la capital i el grec va passar a ser la segona llengua. 

Més tard es van crear escoles on allà rebien l'ensenyament del ludi magister, era l'encarregat de l'ensenyament primari, grammaticus en el secundari i en el superior rhetor.

ENSENYAMENT PRIMARI

Aquest ensenyament el començaven amb 7 anys i l'acabaven amb 11 o 12 anys. 
D'alguns estudiaven a casa i d'altres com he esmentat abans amb el ludi magister. Els esclaus (de les famílies riques) també rebien una bona educació i d'alguns estudiaven filosofia. 

La jornada lectiva durava 6 hores, on només feien una parada per dinar lleuger per poder continuar a la tarda, començaven les classes al març, l'escola tancava per vacances a l'estiu, dies festius i cada nou dies.

No disposaven de gaires coses, només cadires que hi havia sota un porxo o banc sense respatller.
A vegades se'ls arribava a castigar amb càstigs corporals.


ENSENYAMENT SECUNDARI 
Després als 12 anys passaven a anar a estudiar amb el grammaticus on estaven fins als 16 anys i allà prenien la toga viril.
Econòmicament era més car i per això no hi havia tants joves.
En molts casos l'escola estava situada al fòrum
Estudiaven la gramàtica, estudiaven per entendre història, mitologia, filosofia... Van aparèixer professors particulars per a cada matèria. 
Responien els exercicis tant de llatí com de grec amb un nivell senzill.

Els càstigs corporals que rebien perquè els alumnes responguessin a la dedicació i interès, eren cops a l'esquena i a les mans amb una mena de fusta.

ENSENYAMENT SUPERIOR 

Només els que es volien dedicar a la política o a l'advocacia anaven a estudiar amb el rhetor fins als 20 anys.
A Roma hi havia eleccions cada any.

Ensenyava fórmules, instruccions universals en arts, aprenien a fer discursos deliberatius (fets històrics que ja han passat) que se'ls anomenava suasoriae i discursos sobre temes jurídics anomenats controversiae i els els feien exposar en públic. 

Judit Osuna
1r Batx

5 comentaris:

Marta Orte ha dit...

Es podria dir que el model d'educació, en termes generals, no ha canviat tant no? Avui dia encara hi ha educació primària i educació secundària, i una educació superior que vindria a ser el batxillerat. Ara bé, ara els estudiants estudiem en unes condicions molt millors que com ho feien abans.

Martina Vilar ha dit...

Molt interessant! No ho sabia que l'escola es començava el mes de març. Ara bé, els càstigs eren molt durs, però els nostres avis també rebien alguns càstigs durs, sort que la cosa ha canviat. Molt bona entrada!

Preet Kaur ha dit...

Penso que castigant d'aquesta manera els nens no aprenien perquè volien sinó que per por. D'aquesta manera no els inspiren a estudiar més, el contrari, fan que odïin l'escola i els mestres. Per això es veu com molta gent gent era analfabeta, sigui per la raó que sigui.

Helena ha dit...

A més a més, he llegit que les noies no podien rebre una educació a l'escola tal i com podien els nois. La única educació que rebien les noies era la de les mares i les avies les quals els hi ensenyaven com arribar a ser la millor esposa i mare. Honestament, ho trobo injust i agraeixo que aquest fet hagi canviat tal i com ho puc gaudir en l'actualitat. Molt bona entrada!

Ferran Gil ha dit...

És un bon exemple per observar l'impacte que ha tingut la cultura romana en els nostres temps. Tot i que els sistemes educatius són diferents, sobretot en l'aspecte de l'escola mixta i de la violència per part del professorat, l'estructura educació primària, secundària i superior és relativament semblant.
Una diferència substancial respecte avui és, també, la possibilitat de ser ensenyat, és a dir, molts ja havien de plegar d'estudiar amb onze anys per falta de diners. I, a més, si un es volia dedicar a l'Advocacia o a la política era impossible per aquesta mateixa raó.