L'INFERN GREC: HADES

Tothom sap qui és Hades, el déu de l'Infern, aquell que el governava. Però... és aquest infern el mateix que el del cristianisme actual? Quines zones hi havia i quins càstigs s'hi aplicaven? Hi havia manera de sortir? totes aquestes preguntes es resoldran en aquesta entrada. 

                                                                      Bust d'Hades

Tot això comença durant la guerra anomenada Titanomàquia, una guerra en què els déus, cansats de la tirania i el domini dels titans, van decidir que era hora d'actuar. Zeus, amb l'ajuda de la seva mare Rea i més aliats, van mantenir una llarga lluita en la que els déus van sortir victoriosos i van tancar als titans a Tàrtar, la part més profunda de l'inframon. Amb aquesta victòria, Zeus i els seus germans es van repartir el món: Zeus es va quedar amb el cel, Posidó amb el mar, i Hades amb l'inframon, també conegut com el regne dels morts.

I aquí va una gran diferència entre l'infern grec i el del cristianisme actual: en el cristianisme, l'ànima després de la mort té un destí clar, o bé va al cel, o bé a l'infern. A l'antiga Grècia, però, no era tan simple, I és que totes les ànimes anaven camí a l'Inframon. L'inframon no és el mateix que l'infern, l'Inframon era un regne neutre, no importava si havies estat bona persona o no, tothom acabava allà. Però abans d'entrar definitivament a l'Inframon, les ànimes apareixien al riu Estix, un riu en el qual apareix Caront, una persona que porta les ànimes cap a l'inframon en vaixell, això sí, per a poder pujar al vaixell necessites una moneda de plata o bronze anomenada òbol. 

Aquesta moneda es posava sota la llengua o sobre els ulls als morts abans de ser enterrats. Si no tenies l'òbol, no podies pujar al vaixell, fent que les ànimes es quedessin a la vora del riu, vagant entre cent anys o fins al final dels temps. Llavors les ànimes eren portades a l'inframon on, mentre eren jutjades pels tres jutges de l'inframon: Minos, Radamantis i Èac. Cèrber, el gos de tres caps, vigilava que cap ànima escapés.

                           Cèrber 


            Minos, Radamantis i Èac

Les ànimes al ser jutjades tenien 3 llocs on anar:

1-El primer eren els camps Elisis, un lloc de pau, bellesa i repòs etern.

2- El segon eren les Planes de l'Asfòdel, una zona grisa i neutral, sense dolor però sense gloria.

3- L'últim era el Tàrtar, la part més profunda del Inframon, que estava plena de càstigs eterns.

Per  avaluar on havien d'anar les ànimes, es tenia en compte el criteri de si havies fet bones accions (ajudar el altres, ser just o honorable) o dolentes (crims, assassinats, abusos de poder, etc.), també si havies mort de forma valenta i si havies respectat i honorat als déus, pràcticament igual que el cristianisme.

I es pot sortir? Hi ha alguna manera de salvar-se? Tècnicament no, però si que hi han agut alguns casos en el que déus o persones van intentar sortit de l'inframon o, com a mínim, arribar a estar en els camps Elisis. Fins i tot hi havia gent que entrava a l'inframon, sense estar mort! Però per fer-ho necessitaves permís dels déus i els governants de l'inframon. Per exemple, Orfeu va encantar a tothom amb la seva música perquè el deixessin entrar, ja que volia rescatar a la seva estimada Eurídice. Malauradament, la història no va acabar bé. Un altre cas és Hèrcules, en un dels seus treballs havia de portar a Cèrber a l'inframon, tot això amb el permís d'Hades.

En resum, l'inframon no era necessàriament un lloc de càstig etern, sinó el destí natural de totes les ànimes després de la mort. Podia ser trist, misteriós o just, però també hi havia espais de recompensa com els Camps Elisis, reservats per a les ànimes bones i heroiques. A diferència d'això, l'infern del cristianisme és un lloc de condemna absoluta, de patiment etern i sense sortida, on les ànimes són castigades per sempre pels seus pecats. I, sobretot, està governat per Satanàs, una figura malvada, enemiga directa de Déu, que representa el mal pur. No com Hades, ell no castiga perquè li agrada, ni tortura per plaer, simplement compleix el seu paper: vigilar el món dels morts i mantenir l'equilibri.

Tot això m'ha fet pensar una cosa: Potser la diferència no és només entre l'infern cristià i l'inframon grec, sinó entre com veiem la mort: com un càstig etern imposat pel mal, o com un pas natural governat per l'ordre. I potser, al comprendre Hades, també aprenem a no témer tant el final, sinó a preguntar-nos com hem viscut abans d'arribar-hi.


Gerard Planas 
1r Batx

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCRIPTURA GREGA

LES CASES ROMANES

LA SOCIETAT ROMANA