LA PUBLICITAT A L'ANTIGA ROMA
ELS ANUNCIS EN PARETS I MURS: "EL PRIMER MARKETING"
A les grans ciutats d'aquella època com era Pompeia, s'han trobat moltes inscripcions i dibuixos als murs que anunciaven des de espectacles de gladiadors fins a tavernes o productes comercials. Aquests missatges eren coneguts com programmata, que bàsicament eren cartells publicitaris escrits a la pedra. Hi havia dos tipus de anuncis en aquest "format":
· PROPAGANDA ELECTORAL: els candidats a càrrecs polítics pagaven a artistes per pintar murals amb els seus eslògans per promocionar el seu vot, va ser una pràctica molt comuna en l'època republicana.
EL PAPER DE LES MONEDES EN LA PUBLICITAT
Les monedes romanes per molt sorprenent que sigui, no eren només un mitjà d'intercanvi comercial, sinó que també era una eina de propaganda. Els emperadors feien posar la seva cara en les monedes i algun missatge polític per reforçar la seva imatge i poder. Això feia que la seva popularitat s'estengués a totes les províncies de l'imperi. També es feia després de la mort d'un emperador, però en aquest cas es ficava la seva cara i la inscripció DIVVS, que significa "diví", per reforçar la idea de que havia passat a ser un déu.
CRIDADORS PÚBLICS (PRAECONES)
Eren persones que feien publicitat oral, cosa que ajudava a la gran quantitat de gent analfabeta que no podia llegir els cartells publicitaris. Aquests cridadors anaven pel carrer, mercats i fòrums anunciant productes, esdeveniments o missatges oficials. A roma, hi havia que treballaven per comerciants, organitzadors d'espectacles i per l'Estat. Per molt tètric que soni, anunciaven des de vendes d'esclaus fins a novetats dels mercats. Els venedors els utilitzaven molt perquè era una eina molt potent per captar l'atenció de la gent.
L'ESPECTACLE COM A EINA PUBLICITÀRIA
Els emperadors i polítics utilitzaven els jocs de gladiadors, curses de carros i obres teatrals com a forma de promoció personal. Normalment aquestes activitats estaven finançades per figures importants en el món polític per guanyar-se el favor del poble. D'aquí ve la famosa expressió "pa i circ", que fa referència a com els governadors mantenien el control a través de l'entreteniment.
REFLEXIÓ
Tot i que ens sembli que la publicitat és un invent "nou" o molt recent, els romans ja utilitzaven tècniques molt similars a les d'avui en dia per promoure productes, polítics i influir en la societat del moment. Amb aquesta entrada ens ha quedat clar que les estratègies publicitàries no han canviat molt amb el pas del temps, i sempre amb la mateixa finalitat, persuadir.
Arnau Torrents
1r Batx
Comentaris