L'EDUCACIÓ ROMANA

En diferencia del passat, l'educació és un dels valors més importants i valorats d'avui en dia, tots passem per centres educatius des de petits on tenim professors experts en cada matèria, i on ens relacionem amb els nostres companys i aprenem diferents valors.

A l'antiga Roma això no passava, en aquells temps eren els pares qui educaven i decidien quines qüestions bàsiques i valors ensenyaven els seus fills, la mare educava sempre a les noies i el pare s'encarregava dels nois.
Fins a finals de l'època de la República, no es va començar a construir les primeres escoles com a lloc de reunió per els alumnes procedents de diferents famílies i llocs on tots aprenien d'un mestre professional.
Tot i així les escoles només eren per nois deixant de banda a les noies perquè aprenguessin les tasques domèstiques de casa i aprenguessin a portar una família.


Una mare cuidant el seu fill

L'ESCOLARITZACIÓ CONSTAVA DE TRES PARTS:
  • La primera era anomenada Ludus Litterarius: aquesta durava dels 7 als 12 anys, en aquesta etapa s'aprenien a escriure, llegir i a comptar. Les classes duraven 6 hores i només es feia un descans el migdia.
  • La segona etapa era el Ludus Grammaticus: aquesta etapa només era per estudiants que tenien famílies benestants, durava dels 12 els 16 anys. Aquell nivell servia per iniciar-se en el món dels negocis o en professions liberals, era una preparació pel nivell superior, el professor s'anomenava grammaticus i ensenyava literatura, geografia, història, mitologia i filosofia. 
  • La tercera etapa s'anomenava Ludus Rhetoricus: dels 16 als 18 anys, el professor d'aquesta etapa s'anomenava rètor, en les classes els alumnes aprenien a parlar en públic, com convèncer a les persones i es plantejaven debats per discutir a classe cadascú defensant la seva tesis.
       Representació d'una classe a l' antiga Roma

LA PAIDEIA:

La Paideia, era una formació padagògica en els quals s'incorporaven els ideals de la cultura grega i la recerca dels sentiments religiosos, ètics i patriòtics, el seu objectiu no només era preocupar-se per l'ensenyament i formar un home savi o un artista, sinó també formar un home madur amb capacitat de tenir un bon futur i procurar donar un ideal de perfecció com a forma de vida.

Anna Canadell
4t ESO

Comentaris

Unknown ha dit…
Podem observar com les arrels de l'educació a l'actualitat venen dels romans, com moltes altres coses. Abans però, els que anaven a l'escola se'ls considerava uns privilegiats, ja que tant sols una petita part de la població podia fer-ho. Evidentment, en la societat masclista de l'antiga roma a les noies no els hi era permès anar a l'escola i, això no va canviar fins al cap de uns quants anys.

Jana Casacuberta
1r batx
Berta Dong Reixach ha dit…
Per començar era molt masclista que només els nois tinguessin el dret de poder estudiar, ja que a les noies se'les hi atribuïa directament les feines domestiques.
Podem veure que segueixen havent-hi vàries similituds amb l'educació antiga, ja que avui en dia també tenim diferents etapes segons la nostre edat. I una gran diferència és que abans només hi anaven la gent que tenia diners i s'ho podia permetre, ara fins els setze anys és obligat anar-hi.

Molt interessant!
Es pot veure com les etapes de d'educació no han canviat gaire ja que segueixen 3 fases, la "primaria", "la secundaria" i la última fase que a dia d'avui seria l'etapa del batxillerat.

Molt interessant!
Alba Le Riera ha dit…
Tot i les injustícies que hi havien en aquella època respecte l'educació, van crear aquest mètode de dividir l'escolarització en diferents etapes, segons l'edat que tenies i que encara es fan servir avui en dia.
Encara que el masclisme era present en aquest àmbit, l'evolució de la societat ha aconseguit que totes les persones tinguin el mateix dret a assistir a l'escola i rebre una educació mínima.
Bona entrada!
Judith Rodríguez ha dit…
És curiós veure com ha evolucionat l'educació dins la nostra societat i la importància que li ha estat atorgada en el temps. Tot i així és trist veure com, un cop més, l'educació depenia del benestar econòmic de la familia ja en l'etapa del Luddus Grammaticus. Per altra banda, penso que l'última etapa era molt adecuada i profitosa ja que en aquella època era molt important la retòrica, és a dir saber palar bé en públic.
Bona feina!
Júlia Sabat ha dit…
Per sort l'educació ha evolucionat fins al punt de tenir tots per igual el dret d'estudiar. Es pot observar clarament que hi havia molt masclisme ja que només els nois posseïen aquest dret a l'educació.
Era molt poca la gent que es podia permetre aquest privilegi. M'ha sorprès que hi hagués aquestes etapes d'estudi i que a l'última s'ensenyés a debatre i tenir arguments per convèncer, penso que és una base important d'educació.
Molt bona entrada!
Bruna Villegas ha dit…
Tot i que hem de seguir lluitant, amb temes com aquest podem veure una bona evolució pel que fa al masclisme. Trobo indignant que només els nois poguéssin estudiar. Per altra banda m'ha agradat que s'ensenyés a debatre ja que és un tema molt important. Bona feina!
No trobo just que només els homes pugessin estudiar tot i que ja sabem que la societat de l'època era molt masclista. El que m'ha semblat bé és el fet que es dividís l'escolarització per etapes com tenim actualment tot i que avui dia poden estudiar tant nois com noies. Molt interessant!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES