L'EDUCACIÓ ROMANA
En diferencia del passat, l'educació és un dels valors més importants i valorats d'avui en dia, tots passem per centres educatius des de petits on tenim professors experts en cada matèria, i on ens relacionem amb els nostres companys i aprenem diferents valors.
A l'antiga Roma això no passava, en aquells temps eren els pares qui educaven i decidien quines qüestions bàsiques i valors ensenyaven els seus fills, la mare educava sempre a les noies i el pare s'encarregava dels nois.
Fins a finals de l'època de la República, no es va començar a construir les primeres escoles com a lloc de reunió per els alumnes procedents de diferents famílies i llocs on tots aprenien d'un mestre professional.
Fins a finals de l'època de la República, no es va començar a construir les primeres escoles com a lloc de reunió per els alumnes procedents de diferents famílies i llocs on tots aprenien d'un mestre professional.
Tot i així les escoles només eren per nois deixant de banda a les noies perquè aprenguessin les tasques domèstiques de casa i aprenguessin a portar una família.
Una mare cuidant el seu fill
L'ESCOLARITZACIÓ CONSTAVA DE TRES PARTS:
- La primera era anomenada Ludus Litterarius: aquesta durava dels 7 als 12 anys, en aquesta etapa s'aprenien a escriure, llegir i a comptar. Les classes duraven 6 hores i només es feia un descans el migdia.
- La segona etapa era el Ludus Grammaticus: aquesta etapa només era per estudiants que tenien famílies benestants, durava dels 12 els 16 anys. Aquell nivell servia per iniciar-se en el món dels negocis o en professions liberals, era una preparació pel nivell superior, el professor s'anomenava grammaticus i ensenyava literatura, geografia, història, mitologia i filosofia.
- La tercera etapa s'anomenava Ludus Rhetoricus: dels 16 als 18 anys, el professor d'aquesta etapa s'anomenava rètor, en les classes els alumnes aprenien a parlar en públic, com convèncer a les persones i es plantejaven debats per discutir a classe cadascú defensant la seva tesis.
Representació d'una classe a l' antiga Roma
LA PAIDEIA:
La Paideia, era una formació padagògica en els quals s'incorporaven els ideals de la cultura grega i la recerca dels sentiments religiosos, ètics i patriòtics, el seu objectiu no només era preocupar-se per l'ensenyament i formar un home savi o un artista, sinó també formar un home madur amb capacitat de tenir un bon futur i procurar donar un ideal de perfecció com a forma de vida.
4t ESO
Comentaris
Jana Casacuberta
1r batx
Podem veure que segueixen havent-hi vàries similituds amb l'educació antiga, ja que avui en dia també tenim diferents etapes segons la nostre edat. I una gran diferència és que abans només hi anaven la gent que tenia diners i s'ho podia permetre, ara fins els setze anys és obligat anar-hi.
Molt interessant!
Molt interessant!
Encara que el masclisme era present en aquest àmbit, l'evolució de la societat ha aconseguit que totes les persones tinguin el mateix dret a assistir a l'escola i rebre una educació mínima.
Bona entrada!
Bona feina!
Era molt poca la gent que es podia permetre aquest privilegi. M'ha sorprès que hi hagués aquestes etapes d'estudi i que a l'última s'ensenyés a debatre i tenir arguments per convèncer, penso que és una base important d'educació.
Molt bona entrada!