TICI


                                   Tici Donant de Fetge, José de Ribera 1632

Obra: Tici Donant de fetge

Autor: José de Ribera

Data: 1632

Museu: Museu del Prado, Madrid

Tècnica: Oli sobre llenç (227x 301 cm)

Procedència: Col·lecció Real

Cap al 1632, Jose de Ribera, un pintor aficionat per les escenes de martiris i suplicis.  Crea una obra on es veu representada la figura de Tici o Titios (grec antic) que era un gegant fill de Zeus i d'Elara, una de les moltes amants de Zeus.

El seu mite tracta sobre com va ell va intentar violar a Latona (Leto) una de les amants de Zeus. Segons diverses versions del mite, Tici va intentar abusar de l'amant del seu pare perquè va ser instigat per Hera, l'esposa de Zeus, per venjar-se de l'engany del seu marit.

El càstig de Zeus per el seu fill va ser que Tici estaria eternament condemnat a Tàrtar, lligat a una roca amb un voltor menjant el seu fetge eternament.


Amb aquesta quadre, L'autor ens vol transmetre el patiment de Tici davant del càstig de Zeus, per exemple: ens posa el personatge de forma diagonal per així aconseguir que el rostre de Tici quedi mes proper al espectador i poder veure amb mes facilitat els gestos dramàtics del Gegant. També si ens fixem en la mà dreta, en com esta tensa, forçada i bruta.

A part de que a Ribera li agradava molt pintar aquets tipus de pintures, no la va fer per gust. Va ser un encàrrec real i el tema principal va ser representar el poder de la reialesa i com eren capaços d'infligir càstig a qui no acati les ordres monàrquiques.  


Comentaris

Sara Torres Pedret ha dit…
M'ha semblat interessant la teva entrada.
El món de l'art està ple d'escenes sobre
els mites, la seva figura humana i les
seves accions i interaccions amb el món
dels humans.
Maria Vasileva ha dit…
Molt interessant! Em sembla una manera molt visual i es veu tan bé quan mires l'obra, de veure i sentir el patiment d'aquest home davant el càstig de Zeus. Penso que és una obra que els detalls estan molt ben elaborats i projectats, perquè com has dit tu, podem veure la seva mà dreta tensa, bruta i forçada i això és un detall que és molt clau i que fa l'obra encara millor.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES