12 de febrer de 2019

ESCOLA A L'ANTIGA ROMANA

A principis de l'època romana encara no existien les escoles. Els nens eren educats cadascun a casa seva.
Als primers anys els passaven amb les seves mares, però després, quan creixien, els nens passaven a càrrec del pare, i aquest els hi ensenyava a escriure, llegir, el seu ofici, a ser honrats i saber tirar endavant una família per quan fossin grans. Les nenes en canvi es quedaven amb la mare, que els hi explicava com fer les feines domèstiques.


QUAN VAN SORGIR LES PRIMERES ESCOLES?

Les primeres escoles van ser creades a finals de l'època de la república, aquestes eren privades, és a dir, havies de pagar per poder anar-hi.

Però a l'època imperial,finalment, van aparèixer les primeres escoles públiques.

NIVELLS DE L'ESCOLA
Hi havia 3 nivells:

Ludus literarius: Aquesta etapa durava fins als onze o dotze anys, durant aquest temps els alumnes aprenien a llegir, escriure i comptar amb l'àbac .
                            
                                                    Àbac

Ludus grammaticus: Era dels dotze els setze. Era un nivell només per la gent que es volia centrar amb els negocis o professions liberals i a la vegada també era com una preparació per el nivell superior, el ludus rhetoricus. Aquesta etapa els nens aprenien bàsicament la llengua i la literatura grega. Cal remarcar que només hi podien anar les famílies adinerades.


                     
                                         Escola romana

Ludus rhetoricus: Aquesta última etapa durava dos anys, hi anava dels setze els divuit. Es treballava molt l'oració oral i escrita. Hi anaven majoritàriament els nois que es volien dedicar a l'oratori o a l'activitat publica



Tabula                
Finalment després de tots aquests estudis, l'alumnat ja podia anar a fer una "carrera" a un centre prestigiós i superior, òbviament només ho feien els que s'ho podien permetre.


Berta Dong Reixach
4t ESO

2 comentaris:

David Raurell ha dit...

Em sembla curiós que els infants començéssin sent educats per la seva mare i, posteriorment, depenent del sexe que siguéssin, passéssin a càrrec del pare o de la mare, fet que em sembla totalment injust. Ja que el pare els ensenyava el món laboral, la lectura, l'escriptura etc. mentre que la mare les introduïa a les feines domèstiques. Bona feina!

Gabi Núñez Gómez ha dit...

Avuí en dia, també trobem que hi han 3 fases per poder arribar a una professió: en primer lloc, la primaria, la secundària i finalment el batxillerat (o grau).
He trobat molt interessant el fet de que "Tabula" s'assembli tant a la paraula "Taula " d'avui en dia.


Molt interessant!