LES MÈNADES
Les mènades, en la mitologia grega, eren unes dones divines que estaven relacionades amb Dionís (o Bacus), el déu del vi, la festa i la disbauxa. Les primeres mènades foren les nimfes que es van encarregar de criar a Dionís. Posteriorment, aquest les va posseir i els va inculcar una bogeria mística. Això les contraposa a les Bacants o Basàrides, dones mortals que es dediquen al culte de les orgies rituals de Dionís. Hi ha moltes fonts que consideren que Mènades i Bacants són sinònims, o que "Bacant" és l'acceptació llatina de "Mènade". Tot i això, nosaltres les anomenarem "Mènades".
El nom d'aquestes dones es pot traduir per "les que desvariegen". Eren conegudes per la seva vida salvatge i alienada, es deia d'elles que vagaven en bandes rebels o Thíaso (un comitè de "juerguistes" borratxos liderada per Dionís) pels vessants de les muntanyes i que els era impossible raonar.
Les Mènades de William-Adolphe Bouguerau |
Es permetien dosis importants de violència, vessament de sang, sexe i autointoxicació i mutilació. Se suposa que arribaven a practicar en el seu èxtasi l'esparagmos (ritual de desmembració), o esquinçament de les seves víctimes en trossos, per després ingerir-ne la carn crua.
Són representades pictòricament sovint vestides amb corones de fulles de vinya, amb pells de cervató, portant el Tirs, (del grec Thýrsos), una vareta amb una pinya a la punta i adornada amb heura o fulles de vinya, i ballant amb abandó salvatge a la naturalesa primària.
En el relat de la mort d'Orfeu (dins de "Les metamorfosis", d'Ovidi), les Mènades el trossegen quan aquest rebutja el culte a Dionís a favor del culte d'Apol·lo. També hi ha altres fonts que diuen que això és degut a la seva misogínia, al seu odi a les dones, substituïda per l'homosexualitat.
En el relat de la mort d'Orfeu (dins de "Les metamorfosis", d'Ovidi), les Mènades el trossegen quan aquest rebutja el culte a Dionís a favor del culte d'Apol·lo. També hi ha altres fonts que diuen que això és degut a la seva misogínia, al seu odi a les dones, substituïda per l'homosexualitat.
Diversos autors, (entre ells Nietzsche, a "El naixement de la tragèdia", i Julio Cortázar, a "Las Ménades"), veuen en el mite de la mort d'Orfeu la confrontació permanent existent entre els principis apol·lini i dionisíac, entre la serenitat i l'orgia, entre la racionalitat i l'abandó als instints, essent Orfeu, l'inventor de la lira, la medicina i altres arts, el que provoca la seva pròpia destrucció a mans de les forces de la naturalesa per ell deslligades.
En el vídeo anterior podeu escoltar recitada l'obra de Julio Cortazar inspirada en aquests éssers.
Cecília Monleón Cubero
1r Batx
Comentaris
M'ha agradat molt.