EL MITE DE SÍSIF

Sísif, el rei d'Èfira, va ser el fundador de la ciutat de Corint. Aquest personatge en la mitologia grega, se'l coneixia per ser tan astut a l'hora de manipular als déus. Anhelava els diners, per això sempre recorria a l'engany per aconseguir-ho. El mite que explicarem a continuació, explora temes com el preu de l'avarícia i de l'engany.

La llegenda ens explica que Sísif va ser testimoni del segrest d'Egina, una nimfa, filla d'Asop i de Mètope, per part de Zeus al qual estava perdudament enamorat d'ella. Sísif davant d'aquests fets decideix guardar silenci fins que el seu pare Asop, el déu del riu, arriba a Corint i pregunta per la seva desaparició.

És aquí quan Sísif troba la seva oportunitat per proposar-li un intercanvi, el qui ha raptat a la seva filla a canvi d'una font dolça per Corint. Asop al principi, dubte de la fiabilitat d'aquesta informació, però acaba acceptant.

En assabentar-se'n Zeus, acabar provocant-li la ira i decideix envia a Tànatos, déu de la mort, perquè mati a Sísif. L'aparença d'aquest deu és terrorífica, però no el sorprèn, sinó que l'accepta amb amabilitat i fins i tot el convida a menjar en una cel·la. En un moment a un altre, acaba tancant a Tànatos, fent-lo presoner.

En estar empresonat Tànatos, no es produïen més morts, una de les coses que va enutjar a Hades. Per això, va decidir enviar a Ares a alliberar al déu de les morts, Tànatos, i portar a Sísif a l'inframon. Una vegada, que Sísif es trobava a l'infern, se les va enginyar per mestrejar a la dona de Zeus tal com ho havia fet amb els altres déus, aquesta vegada va demanar a la dona d'Hades que no li rendís honors a la seva mort, una petició que ella va acabar acceptant.

Aquesta aprovació va ser utilitzada com a eina per enganyar a Hades. Demanant-li que li tornés la vida, ja que la seva dona no havia celebrat el seu funeral d'una manera apropiada i tampoc li havia rendit els honors. Al déu de l'inframon, va acceptar a canvi de què ell tornés després de ser reviscut. Sísif mai va tornar, però la mort el va perseguir. 

Finalment, Sísif va ser castigat per Zeus i Hades. El càstig que li van imposar va ser pujar una pedra per un vessant d'una muntanya fins al cim. Però,en arribar al cim tornària a caure per l'altre costat de la muntanya, per tant, hauria de tornar a ser pujada, i així successivament.


Sísif, Ticià (1548-1549)

Al cap i a la fi, totes les accions bones com dolentes que fem en el nostre dia a dia, acaben tenint una influència sobre nosaltres. En aquest cas, Sísif ha fet caure en tantes trampes a tots els déus que al final ha rebut el preu per tots aquests enganys.

Aquest mite ha estat representat en tots els àmbits de la vida, com: l'art, la literatura... A més a més, també en la filosofia. Albert Camus va elaborar un assaig filosòfic del mite de Sísif, en l'any 1942. Tracta d'aspectes associats al concepte de l'absurd i de la inutilitat de la vida, que determinen el destí de Sísif i l'home d'avui en dia.

Per acabar, un vídeo que ens resumeix el mite de Sísif:


Ara us pregunto a vosaltres, creieu que Sísif es mereix aquesta mena de càstig?

Mariam El Lahioui
1r Batx 

Comentaris

Bruna Safont ha dit…
Bona entrada! Podries haver esmentat que Albert Camus va veure en Sísif un símbol de l’ésser humà modern, que tot i fer una feina absurda, no es rendeix i troba un sentit en continuar. També és curiós que alguns diuen que Sísif podria ser el pare d’Ulisses o que va crear uns jocs com els olímpics.
Juan Jimenez ha dit…
Molt bona entrada Mariam! Trobo que el teu comentari té tot bé. Amb una estructura bona i entenedora del mite de Sísif. A més trobo molt interessant la teva connexió final amb la filosofia de Camus, ja que enriqueix el contingut de l'entrada.

Entrades populars d'aquest blog

L'ESCRIPTURA GREGA

LES CASES ROMANES

LA SOCIETAT ROMANA