LES VIES ROMANES

Els romans van donar una gran importància a les vies de comunicació perquè creien que per poder controlar tots els territoris que ocupava el seu imperi i per poder fer una bona expansió comercial, es necessitava una gran xarxa de comunicacions. 
Com més creixia l'Imperi Romà, més creixien les vies romanes. És per això que hi ha una dita que diu: tots els camins porten a Roma. 

Exemple via Romana
L'estructura de la via era molt sòlida gràcies al sistema de construcció que s'hi utilitzava. Primer es marcaven els marges de la calçada amb dues files de pedres verticals. Després, excavaven un fossat molt llarg d'un metre, i l'omplien amb diverses capes de material: pedres, grava, pedres triturades i finalment posaven l'empedrat, amb lloses irregulars planes, que es posaven en forma de corba perquè l'aigua de la pluja no hi formés bassals. 
L'amplada de les vies eren de quatre a sis metres i normalment tenien voreres als dos costats. 

Les parts de les vies eren les següents:

1. Statumen: fonament de pedres de mida mitjana.
2. Rudus: capa de sorra o de grava.
3. Nucleus: capa de pedres triturades.
4. Pavimentum: superfície formada per lloses de pedra, còdols o grava.

Construcció d'una via romana
A mesura que Roma anava conquerint nous territoris, els enginyers construïen una via, fins que totes les províncies de l'imperi van acabar juntes.
A la Península Ibèrica hi ha al voltant d'unes 300 vies romanes, que juntes sumen més de 8500 quilòmetres. 

La via Augusta

Al nostre país, la via principal va ser la uia Herculea, que més tard es va passar a dir la uia Augusta. Era la calçada que unia la península Hispànica amb el centre del món de Roma. Aquesta va ser la primera construïda a la península Ibèrica, per poder comunicar Gades (Cadis) amb la serralada pirinenca.

La via Augusta és la calçada romana més llarga que trobem a la península Ibèrica, amb un recorregut aproximat de 1500 quilòmetres.
En aquesta, s'hi trobaven uns 96 monuments, entre ells, l'Arc de Berà.

Mapa via Augusta
                                    

Laia Masnou
1r Batx

Comentaris

Unknown ha dit…
Ostres, que interessant, ja veig que sense els romans no tindriem ni carreteres! No sabia que contruïssin les carreteres amb tres capes a sota. Debia ser molt complicat!
Maria González ha dit…
M'ha agradat molt aquesta entrada, i és que tot i tenir-ne una idea al haver estudiat aquest tema anteriorment, aquí he ampliat el que ja sabia una mica. El que més m'ha agradat és l'origen de la frase de "tots els camins porten a Roma", sempre m'ho havia preguntat!
Unknown ha dit…
És veritat Laura, no veig gaire possible que haguéssim tingut tantes carreteres i tant bones si els romans no haguessin passat pel nostre territori.
Debia ser molt complicat i a més s'hi debien passar moltes estones!

Unknown ha dit…
Gràcies Maria! Jo tampoc sabia l'origen de "tots els camins porten a Roma" i buscant informació ho vaig trobar. Sincerament ho vaig trobar molt interessant.
Unknown ha dit…
Laia!
el què m'ha semblat més interessant és tota la fase de construcció i disseny de les vies romanes. Igual que la meva companya m'ha agradat molt de saber l'origen de la frase!
Unknown ha dit…
Laia m'ha semblat un entrada molt interesant. És facinant la capacitat que tenien els romans per construir camins tant llargs, tenint en compte els seus recursos.
Unknown ha dit…
Irene i Estel, moltes gràcies! Jo també penso que es fascinant la seva forma de crear les vies i l'atenció que hi dedicaven. Els hi hem d'agrair les nostres carrateres actuals!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES