L'EDUCACIÓ DE LES DONES A L'ANTIGA GRÈCIA
Per entendre l'educació que tenien les dones a l'antiga Grècia cal distingir dues etapes; la infantesa (fins als set anys) i l'adolescència o vida adulta. Fins als seus set anys de vida nens i nenes eren educats en el mateix àmbit domèstic. Aprenien gràcies a la influència de les dones de la casa, algun esclau i fins i tot l'avi patern, ja que no tenia altres responsabilitats a la seva edat. Tot i així el pare era el cap de família encara no estar quasi present en casa a causa del treball, assumptes públics o en alguna campanya militar.
Aquesta "igualtat" en l'educació s'acabava al cap de set anys i mentre els homes podien continuar la seva educació i formació les dones només aprenien a ser mestresses de casa. Però hi havia un grup de dones anomenades heteres, les quals alternaven amb els homes als simposis o banquets de l'elit cultural. A més a més, pel que ens ha arribat d'informació sobre elles podem saber que les dones amb cert nivell econòmic aprenien també a fer càlculs molt semblants als que els hi ensenyaven als homes. La més coneguda (o de qui tenim més informació) era Aspasia, una dona del s.V aC, que era la companya de Pèricles. En l'obra "el Diàleg platònic Menéxeno", Sòcrates, parlava i afirmava que Aspasia era superior a Pèricles en el que consistia les habilitats retòriques a l'hora de parlar i que això li atribuïa un discurs magistral.
"Aspasia en el Pnyx" per Henry Holiday, 1888
Un altre exemple de figura femenina culta va ser Safo de Lesbos, que es destaca com una feliç excepció en la documentació sobre la participació de les dones a la paideia grega. Va escriure uns 10.000 versos però per desgràcia només s'han pogut conservar 600 versos lírics, la seva obra va rebre molts elogis. Safo era una dona casada, tot i això va dirigir una "escola de senyoretes", una pràctica possiblement no poc comuna a l'època.
En aquest entorn, les adolescents es preparaven per al matrimoni mitjançant l'ensenyament de poesia, música i dansa, immerses en un context homoeròtic que tenia certa equivalència amb la pederàstia practicada pels homes, però marcat per una femineïtat exquisida. Aquesta informació destaca la singularitat de l'educació proporcionada per Safo, oferint una visió única de la participació de les dones en la formació i la cultura grega, sovint opacada per la manca de documentació sobre aquest tema.
En conclusió, les dones han estat limitades en la seva formació durant molt temps, no obstant això, les excepcions com Aspàsia i Safo revelen la presència de dones cultes i influents que van desafiar aquesta norma ensenyant-nos que mai hem de renunciar al coneixement.
Irene Roldán
1r Batx
Comentaris
La inclusió de cites i exemples específics, com el diàleg platònic de Sòcrates sobre Aspasia i la referència a Safo de Lesbos, enriqueix el contingut i proporciona evidència concreta per recolzar les teves afirmacions.
M'interessa molt aquest mite, perque te una visió fascinant sobre la educació de les dones a l'antiga Grècia, destacant com, malgrat les limitacions imposades per la societat.
Molt bona feina!