COMPARACIÓ DE L’EDUCACIÓ ENTRE L’ANTIGA GRÈCIA I ROMA

Estimats lectors, pensant en quina podria ser la meva pròxima entrada, amb diversos temes pensants, no n’hi havia cap d’interessant, fins que l’educació va aparèixer a la meva ment. Hi ha moltes maneres de ser educat, diferents sistemes per com països hi ha.  El meu cap va lligar fils… Quines eren les diferències en l’educació de l’antiga Grècia i Roma.

A l’antiga Grècia, l’educació se centrava en la formació integral del ciutadà ideal. Els nens barons de famílies acomodades assistien a l’escola primària (grammatikos) per aprendre lectura, escriptura, aritmètica, i música. Després, passaven a l’educació secundària (γυμνασία) on s’ensenya matèries com poesia, història, gimnàstica i retòrica. L’educació superior a l’Acadèmia de Plató o al Liceu d’Aristòtil, estava reservada per a uns pocs. 

Acadèmia d’Atenes (Plató)

Pel que fa a les dones, tenien accés limitat a l’educació, centrada en habilitats domèstiques i socials. Els esclaus, generalment, no tenien accés a l’educació formal. 

A Roma, els pares es feien càrrec de l’educació inicial, però a mesura que la República evolucionava, es van establir escoles (ludus) per impartir coneixements bàsics. L’educació superior se centrava en la retòrica i l’oratòria, preparant els joves per a la vida pública i política. Tot i que a Roma s’ampliava l’accés a l’educació amb el temps, l’elit encara gaudia de privilegis educatius. 

Les dones Romanes, en comparació amb Grècia, tenien un accés lleugerament més ampli en l’educació, centrada en literatura i música, però la seva participació en la vida pública continuava essent limitada. Tot i que els esclaus a Roma no tenien drets educatius, algunes famílies acomodades educaven els seus esclaus per funcions específiques. 

Digueu-me als comentaris quina us sembla més assertiva. 

Mercè Vila 

1r Batx 

Comentaris

Irene Roldán ha dit…
Mercè, bona entrada! M'ha cridat l'atenció el tema de l'educació precisament perquè a la meva entrada també parlo sobre ella però focalitzada en les dones de l'antiga Grècia. Si t'agrada el tema, et convido a donar-li un cop d'ull, ja que com bé has dit estaven molt limitades, tot i això, hi havia un grup de dones de classe alta que es podien permetre adquirir coneixements quasi com els homes junt amb altres excepcions que han fet de referència a la història per canviar el sistema educatiu fins arribar al nostre present.
Bruna Safont ha dit…
M'ha agradat la teva entrada! Sobretot la forma en què destaques les diferències en l'enfocament educatiu de totes dues cultures, des de l'educació primària fins a la superior, i com això influenciava la formació dels ciutadans.
I també com descrius l'educació centrada en la formació integral del ciutadà ideal en l'antiga Grècia, amb diferents etapes i àrees d'estudi.
Ishtar Botey ha dit…
M'ha agradat molt la teva entrada i m'ha semblat molt interessant. Mentre anava llegint, anava pensant que avui en dia, a les dones se'ns deixa tenir una educació i ens deixen poder aprendre i estudiar de manera mes lliure. Tot i així, encara hi han països que a les dones no se'ls hi deixa estudiar.
Podríem dir que durant els anys i el temps, les coses van canviant i normalment cap a millor.
A mi, la que em sembla més assertiva és l'educació de l'antiga Grècia ja que les dones tenien mes llibertat per aprendre i perquè els hi ensenyaven moltes coses molt importants sobre la vida.
Et voldria fer una pregunta, perquè has triat de parlar sobre l'educació i no sobre un altre tema?

M'agrada molt la teva entrada!
M'interessa aquest mite ja que és interessant veure les diferències i semblances en l'educació entre l'antiga Grècia i Roma, ja que reflecteixen les prioritats i valors de cada societat.
Molt bona feina!
Tigist Masllorens ha dit…
És interessant veure els diferents criteris d'educació a diferents civilitzacions.
Jo tinc una pregunta per a tu; en quin dels dos sistemes t'hagués agradat més estudiar? Jo crec que per lleugera que fos l'ampliació de l'educació a Grècia, ho hagués preferit.
M'ha agradat molt Mercè!
Hola, Ishtar, m’ha agradat molt el teu comentari de la meva entrada, responen a aquest, t’he de dir que és cert, i molt trist a la vegada, s’em posa la pell de gallina al saber que avui dia encara hi ha dones infravalorades, i gent que pensa que no estan qualificades per estudiar, però si per estar-se a casa. És per això i responen a la teva pregunta, que vaig triar aquest tema, volia saber les diferències que hi havie entre l’educació antiga i la d’ara, i que els comentaris fossin lloc de debat.
Moltes gràcies per participar-hi!
Hola, Tigist primer moltes gràcies per llegir la meva entrada al blog, i per participar en posar el comentari. Bé, responen la teva pregunta, igual que tu, hagués triat o preferit la de Grècia, pel simple fet que algunes dones també hi podien accedir. Això em semble un canvi i una diferència molt gran i important.
Espero haver pogut resoldre el teu dubte.
Ens veiem pel blog, estimada lectora.
Hola Irene! Moltes gràcies pel teu comentari, i per llegir la meva entrada, i si, si que m’interessa el tema, gràcies per recomanar-me la teva entrada, me’n vaig a llegir-la corrent! M’agrada la reflexiò que has fet, des del meu punt de vista és molt interessant i assertiva.
Moltes gràcies!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CASES ROMANES

LES CIUTATS ROMANES