LES VIES ROMANES: Tots els camins portaven a Roma?

Com tots sabem els romans van ser uns pioners en avenços tecnològics i les carreteres no podien ser una excepció. Van desenvolupar una xarxa de vies de comunicació de milers de quilòmetres, una cosa totalment revolucionària sense la qual l’Imperi Romà no hagués pogut arribar enlloc (literalment).

Cal tenir en compte que l’Imperi Romà era l'imperi més extens de l’època, ja que cap altre civilització havia tingut la capacitat de gestionar tal quantitat de territoris. Això es deu en gran part a la falta de tecnologia i a la falta de capacitat d’aquestes civilitzacions per tenir una bona xarxa de camins i carreteres que connectessin tot el territori. Per tant és interessant entendre per què servien aquestes vies romanes i per què van ser tan importants.

la xarxa viària de l'Imperi Romà

PER QUÈ SERVIEN?

Primerament, en el moment en què els romans conquerien un territori, la xarxa de camins permetia als romans de fer arribar les tropes molt ràpidament i un cop conquerida la zona, les vies els permetien controlar les revoltes. Evidentment, des d’un punt de vista comercial les vies romanes eren una gran eina, ja que van permetre connectar el territori i les ciutats d’una manera mai vista, i per tant van ajudar al comerç entre ciutats i regions. Una altra de les utilitats més freqüents era la dels carters. L'agència de correu romana tenia molta importància i les calçades romanes li permetien fer arribar d'una manera molt ràpida, les cartes al seu destinatari.

MARE NOSTRUM


Abans de continuar cal tenir en compte i entendre que l’Imperi Romà era un imperi que s’havia creat al voltant d’un mar i que per tant vivia molt lligat a ell. Aquest mar, el Mar Mediterrani, o com ells el coneixien: Mare Nostrum, servia com a via de connexió entre les ciutats romanes i les diferents regions, i per tant el comerç era molt més freqüent fer-lo per via marítima que no pas per via terrestre. Així doncs, amb el que ens hauríem de quedar és que el moviment tant de persones com de productes a gran escala es feia pel mar i en canvi els trajectes a petita escala, es feien per via terrestre.


INNOVACIONS TECNOLÒGIQUES


Un cop entès això, és interessant veure com s’ho van fer els romans per establir aquesta gran xarxa i quins recursos tecnològics innovadors van haver d'utilitzar. Si ens hi fixem les carreteres necessiten d’una prèvia modificació del terreny: túnels, modificar marges, ponts…

I amb tot això els romans en van ser pioners.

A part, a xarxa comptava amb unes menes de fondes que estaven repartides cada 20 km. En aquestes fondes hi podies menjar dormir o simplement abeurar el cavall. 

També és interessant veure com les carreteres tenien una estructura constructiva molt elaborada que comptava amb 4 capes de diferents paviments, per tal de que fos una construcció robusta.

l'estructura de la calçada romana

VIA AUGUSTA


Per últim, ens fixarem en quin era el traçat que feien les vies romanes i quines d'aquestes ens queden més a prop. 

Com podem veure en la primera imatge d'aquesta entrada, gairebé tots els camins sortien o acabaven a la capital, a Roma, cosa que ens constata la credibilitat de la frase feta de “tots els camins porten a Roma” i és que realment en aquell moment era així.

Entrant ja amb una escala més local, ens podem fixar en quines vies passaven per casa nostra. La principal via era la famosa Via Augusta que anava des de Gades (Cadis) fins a Roma. Travessava la Península Ibèrica de sud a nord passant per casa nostra. 


El que és més interessant d’aquesta via, és que si ens fixem en el seu traçat i el comparem amb l’autovia principal dels Països Catalans (AP-7), és gairebé igual. Això, tot i que pugui semblar una cosa bastant irrellevant, ens demostra que els romans van fer un estudi molt rigorós de la nostra orografia ja que ara, més de 2000 anys després, seguim utilitzant el mateix traçat. Així doncs, amb aquest exemple podem realment concloure que les vies romanes van ser una total revolució de les connexions entre pobles i que això, només es va poder donar, gràcies a la tecnologia i la saviesa emprada pels romans.


el traçat de la Via Augusta

Ja per últim us deixo un vídeo on aprofundeix una mica més amb el tema de les calçades romanes.




Arnau Espina Oliver

4t ESO

Comentaris

Sara Torres Pedret ha dit…
Una entrada molt interessant! Mai m'havia preguntat com estaven fetes les vies romanes i gràcies aquesta entrada he pogut aprendre com es feien i el que és realment impressionant és que tots els camins portessin cap a Roma.
Bassma Boukilou ha dit…
M'ha interessat aquesta entrada, ja que mai no n'he sentit parlar. No s'avia que existien aquest camins que van crear, ni per que servien. Lo que més m'ha impressionat ha sigut que tots aquests camins portessin al mateix lloc.
Aisha Sow ha dit…
Aquest és un molt bon tema on s'il·lustra a la perfecció que l'origen de alguns refranys tenen l'origen en l'edat antiga. M'ha semblat molt interesant la comparació que ha fet entre l'AP-7 i la Via Augusta. També he trobat curiosa la xarxa de correus de l'època i en buscaré més informació a partir d'ara.
Laura Font ha dit…
Entrada molt interessant, trobo que està molt ben explicada i argumentada. És un tema molt original, ja que tothom ha sentit alguna vegada la frase de "tots el camins porten a roma" i que s'expliqui detalladament m'ha semblat interessant i molt entretinguda. Un aspecte molt positiu sobre aquesta entrada són les referències que es fan amb les carreteres a l'actualitat.
M'ha semblat molt interessant la creació de tants camins que portessin justament tots a Roma, ja que personalment, mai havia escoltat res d'això, i és un tema que molta gent els i pot interessar. M'ha agradat molt com ho has argumentat ja que ha set molt fàcil d'entendre aquesta entrada.

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES