12 de gener de 2017

L'ESCOLA A L'ANTIGA ROMA

Als inicis de l'època romana no hi havia escoles, els nens eren educats pels pares a casa. Generalment, els primers anys de vida estaven amb la mare, i després es separaven els nens amb els pares i les nenes amb les mares. Els pares intentaven educar els nens perquè fossin ciutadans honrats, treballessin, poguessin pujar una família, etc. I les mares educaven a les nenes d'una manera més pràctica, cosint, rentant, netejant, etc.
A finals de l'època de la república es van crear les primeres escoles. Eren escoles privades on hi anaven nens de diverses famílies, pagaven una quantitat al mes i rebien educació d'un mestre professional. Això fins l'etapa imperial, quan van crear les primeres escoles públiques.
Podem distingir 3 etapes diferents d'educació escolar:

Ludus litterarius: durava fins que els nens tenien 11 o 12 anys. És l'etapa en què se'ls ensenyava a llegir, escriure i comptar.
Ludus grammaticus

Ludus grammaticus: durava dels 12 als 16 anys. Però aquesta etapa només la feien els nens de famílies amb recursos. Aquest nivell els servia per iniciar-se al món dels negocis i les professions, i també per a poder continuar l'etapa que anomenaré seguidament. Era una etapa molt més complexe, en què ja s'ensenyaven coses com el llatí, el grec, l'astronomia...

Ludus rhetoricus: com el batxillerat actual, els estudis duraven 2 anys i els alumnes tenien des de 16 a 18 anys. En aquesta etapa es preparava als alumnes per la vida pública, els ensenyaven a parlar en públic i a convèncer.


Un cop acabava aquesta última etapa, els alumnes que volien especialitzar-se en els estudis i en alguna cosa en concret podien seguir estudiant en una escola grega superior.

Vinyet Vila
4t ESO

6 comentaris:

Ferran Gil ha dit...

Si ho comparem amb l'educació actual, podem trobar moltes semblances entre l'enseyament romà i la d'avui dia, sobretot pel que fa en l'evolució i la forma d'ensenyar. Potser, però, l'educació, tal com es mostra en la foto era masclista: s'ensenyava els nens perquè només els nois triomfessin en els negocis i en la seva vida professional; les nenes, malauradament, es devien quedar a casa de la mare, a aprendre tasques més domèstiques

Mireia Recuero Solà ha dit...

Molt bona entrada! A través d'aquesta entrada podem observar com la educació ha sigut de gran importància des de l'Antiga Roma fins als nostres dies.Tal com dius, l'educació familiar acabava als onze anys amb una cerimònia, on als nois, s'els treia la toga praetexta i la bulla de forma que s'els posava la toga viril. En canvi en les noies, no es feia cap cerimònia ja que abandonaven la roba infantil quan es casaven.
Més endavant a partir de la influència grega en Roma, l'escolarització es va passar a fer a les escoles amb un mestre. A partir d'aquest moment, l'escola no servirà per ensenyar als nens uns coneixements per poder fer un ofici, sinó, que servirà per preparar als nens per a ser homes i viure en una societat.

emma osei ha dit...

quants hores estaven alla? hi havia vacances?

Angie Pérez ha dit...

Personalment trobo que l'ultima etapa citada és de les més importants, més que coneixements, el do de gents, parlar i convèncer és algo primordial per expressar les idees i ensenyances que ja tenim.

Martina Vilar ha dit...

Comparant l'escola d'ara i l'escola dels romans no hi ha gaires diferències. Però el que trobo injust és que les noies no podien estudiar només havien d'aprendre a rentar, cosir... com ho has dit tu. Amb el temps hem anat evolucionant i ara les noies podem estudiar sense cap autorització del pare.

Salima Boudour ha dit...

Aquesta entrada és molt interessant, m'ha sorprès perquè no hi ha gaire diferència amb el món actual. Trobo injust que les noies no tinguessin dret d'anar a l'escola. Bon treball Vinyet m'ha agradat molt perquè es breu i entenedor