28 de febrer del 2010

LA MARATÓ I EL SEU ORIGEN

El passat 7 de Febrer es va celebrar al nostre poble la mitja marató , una competició atlètica on cada any hi ha més participants i nous rècords.

Aquest any els guanyadors van ser els kenians Robert Kipkoech en categoria masculina i Joyce Chepkirui en categoria femenina. Pel que fa als atletes garriguencs David Pont va ser el primer amb un temps d'1h i 13 min.

Com tots sabeu la mitja marató és, com bé diu el nom ,la meitat de la veritable competició anomenada Marató.

Cliqueu aquí si voleu veure unes esforçades voluntàries ajudant els atletes!!!





La Marató de Barcelona és una prova atlètica de caràcter popular que es disputa anualment en la ciutat de Barcelona des de 1979, i en la qual els participants deuen recórrer una distància de 42.195 metres pels principals carrers de la ciutat. La carrera té lloc cada any el primer diumenge del mes de març i aquesta a cridat a convertir-se en una prova de referència en Europa gràcies al seu ritme de creixement any rere any.

Ara bé, en sabeu el seu origen?

La història o més aviat llegenda va començar amb el mític Filípides que va córrer de l'Àtica a Atenes per a dir que havien guanyat la Batalla de Marató el 490 a. de C. Realment va ser un fet històric que segueix avui dia recordant-se perquè es corre habitualment la marató en els esdeveniments esportius de tot el món.

La fita d'aquest soldat, per descomptat, serà recordada per sempre. Filípides en aquells temps quan no existien les grans tecnologies com avui ni de bon tros era soldat missatger ja que era capaç de córrer llargues distàncies per a dur missatges molt importants a altra zona. Tenia un gran aguant ,ja que els viatges no eren gens curts.

Sens dubte la carrera més famosa i la qual li ha donat fama mundial va ocórrer durant la batalla de Marató, en la qual va haver de recórrer una mica més de 40 quilòmetres per a dur el missatge importantíssim que havien guanyat la guerra. A partir d'aquesta mítica carrera i per a recordar-la es va crear Spartathlón, que és un camí per a córrer.






Es va començar a fer des de 1982 i és un camí on els participants tenen aigua i menjar i també descans cada 4 quilòmetres. Hi ha punts de control i un límit de temps per a cadascun d'ells ja que en cas contrari quedarien eliminats. Aquesta és una de les grans llegendes que té Grècia i que tots coneixen en major o menor mesura ja que va ser un fet històric i per això va néixer la marató d'una distància similar a la qual va recórrer per aquell temps aquest soldat missatger.

Jonatan Martínez
1r batx

15 comentaris:

Montse ha dit...

És cert que ja fa uns anys se celebra la mitja marató a La Garriga i que hi participa un munt de gent. També hi heu participat alguns de vosaltres, com a voluntaris repartint aigua als atletes. Expliqueu-nos les vostres experiències.
Ah, em sembla que aquest any hi ha imatges que certifiquen la vostra participació, i si ens les ensenyeu amb un enllaç al blog, o inserint-les en una entrada?

Albert ha dit...

N'havia sentit a parlar sobre l'origen de la marato pero no ho tenia gaire cla, ara ma cadat cla del tot!

Molt bona feina Jony!

Andrea Padilla ha dit...

Ostres! He quedat sorpresa de la història, segur que avui dia no hi ha missatgers tan eficients :P

Jo, juntament amb altres companyes, he participat com ha voluntaria a la Mitja Marató i la veritat és que la gent que va haver no l'havia vist mai. A la web de TV3 vam sortir nosaltres, al final als millors moments de la mitja.

Bona feina!

abigail ha dit...

Hola :)
jo vaig anar a veure una estoneta la mitja marató, però no en sabia el seu origen.
Ara ho entenc i ho veig clar.

beeRtaa ha dit...

m'ha quedat clar difinitivament, ja que no en sabia l'origen.
gràcies Joni:).

mireia ha dit...

Fins ara desconeixia els origens de la Marató, i penso que és una bona història que ha quedat per sempre i que sempre es podrà recordar. Com diu l'Andrea és cert que ara, en els nostres temps, un missatger no faria el que va fer Filípides. bé si que ho faria però anant en cotxe...

Està tot molt ben explicat Jony! I jo, igual que d'altres noies de la classe, fa anys que estic fent de voluntaria a la Mitja, i penso que és una tasca molt divertida de fer, ja que t'ho passes bé i alhora col·labores de forma gratuita per fer que la Mitja es pugui seguir realitzant cada any!

Ivan ha dit...

Hola!!

Jo abans tampoc no en sabia l'origen de la Marató, ara ia u tinc clar, gràcies jony! :)

Andrea Padilla ha dit...

http://www.tv3.cat/videos/2699330/Mitja-marato-de-Granollers

Aquí teniu el link on sortim a la mitja marató

Elena ha dit...

Hola! No sabia pas quin era l'origen de la mitja marató, però ara ja si. Jo, tal i com diuen altres companyes meves, vam participar com a voluntaries a la Mitja Marató. Crec que és molt divertit participar-hi i alhora de repartir aigua t'ho passes bé! A més, aquest any no ens podem queixar, que vam surtir dos cops en en un reportatge de tv3 sobre la Mitja!!
Molt bona tasca Jony!

Aina ha dit...

Havia sentit parlar alguna cosa sobre Filípides, però no savia que havia corregut 40 kilometres només per dir que havien guanyat la guerra. Bona feina Joni!

Ave!

Maria ha dit...

Gràcies Joni, la veritat és que és molt interessant conèixer els origens de la mitja marató ja que tots i totes n'hem sentit a parlar però almenys jo no m'havia parat mai a pensar quins són els seus origens.
No he participat mai de voluntària repartint aigua, etc, però m'agradaria fer-ho algún any!

Judith ha dit...

Jo no sabia el origen de la Mitja és per aquest motiu que m'he quedat sorpresa al saberne'l. Jo vaig participar a la mitja amb algunes companyes meves varem participar de voluntaries i està molt bé perquè tal com diuem a més a més de fer possible que la Mitja es realitzi passes una bona estona.

Adrià ha dit...

Gràcies Jony per aquesta informació, jo no en savia l'origen i ara ja el se.

Laia ha dit...

Sabia que una marató eren uns 40km aproximadament, que tenia a veure amb la cultura llatina pero exactament no en sabia la procedència.
Felicitat Joni perquè està molt ben explicat.

Jo no he fet de voluntària a la mitja marató, però cada any l'he anat a veure ja que passa prop de casa meva. A més a mñes he fet de voluntària a altres curses,no tan importants i es una experiència innolvidable.

Felicitats per l'entrada un cop més.

Elena ha dit...

No s'havia que la procenca venia ja de la cultura clàssica. Cada dia s'apren una cosa nova. Està molt bé explicat. Cada any la miro ja que sempre es fa al carrer de la meva casa.

ASTRONOMIA A LA ROMANA

Les influències de la mitologia clàssica es poden trobar en molts àmbits de la nostra societat, fins i tot en la ciència. En una de les bran...

Popular Posts