L'EDUCACIÓ A ROMA
En els primers temps de l’Antiga Roma els que s’encarregaven de l’educació eren els pares, normalment la mare sobretot. Al cap d’un temps es van crear les primeres escoles per influència grega. Els nois i les noies anaven a les escoles a rebre l’ensenyament a través dels magistri.
El ludi magister impartia l’ensenyament primari, el grammaticus impartia l’ensenyament
secundari i el rhetor impartia l’ensenyament superior. L’ensenyament superior
durava un o dos anys i consistia en la pràctica de l’oratòria però hi anaven
pocs nois ja que la majoria d’ells a la que eren majors d’edat deixaven els
estudis.
L’educació romana fins a les guerres púniques:
Al principi de l’educació
romana, aquesta era de pagesos basada en el respecte als costums dels
avantpassats.
A la infantesa els pares
ja inculcaven les aficions i els sentiments tradicionals: afició al treball, el
respecte a les tradicions de la família, la pietat envers els déus i l’ideal
moral romà.
La mare era la que tenia
cura de l’educació dels fills fins que tenien set anys. Si la mare no podia
ensenyar als nens buscava algú que ho pogués fer amb condicions (solia ser algú
de la família).
El pare a partir que
els seus fills tenien set anys agafava ell la responsabilitat d'educar-los.
Els ensenyava a llegir, a escriure, a comptar, a conrear la terra, etc.
Els nois eren els
acompanyants dels pares ja que els ajudaven a totes les activitats. En canvi,
les noies ajudaven la mare en les tasques de la casa, com per exemple filar
la llana.
Als setze anys l’educació familiar acabava amb una cerimònia familiar que consistia en què el noi es treia la toga praetexta i la butlla i es vestia la toga viril. Les noies en canvi, no els hi feien cap cerimònia i abandonaven la roba infantil quan es casaven.
Als setze anys l’educació familiar acabava amb una cerimònia familiar que consistia en què el noi es treia la toga praetexta i la butlla i es vestia la toga viril. Les noies en canvi, no els hi feien cap cerimònia i abandonaven la roba infantil quan es casaven.
Des de la conquesta de
Tàrent (272 a.C.) comença la influència grega a l’educació romana. Diversos mestres
d’escola van ser traslladats a Roma com a esclaus i impartien les classes a les
cases dels seus propietaris.
A partir de les guerres
púniques, a causa de la conquesta de la mateixa Grècia (146 a.C.) arribà a Roma
la cultura grega amb una força molt important que fins i tot el grec era
considerada la segona llengua dels romans.
Van arribar molts mestres
a la ciutat, uns com esclaus i els altres a provar-hi sort.
Ensenyament primari:
A l’ensenyament primari hi
havia els nens de set a onze o dotze anys. Hi havia alguns nois i noies que
estudiaven a casa amb professors particulars però la majoria anava a escola. Els
nois i les noies anaven a diferents escoles, és a dir, separades per sexes.
La jornada lectiva durava
sis hores, es dinava al migdia i a la tarda es continuava. El curs començava al mes de març i com ara
feien vacances als mesos d’estiu.
Feien servir taules de
fusta cobertes de cera on s’escrivia amb un punxó. De vegades també ho feien a
sobre un paper amb ploma.
A l’escola primària s’aprenia
a llegir, a escriure i a comptar.
L’ensenyament secundari:
L’estudi de la gramàtica,
la lectura d’autors clàssics grecs i llatins era en el que se centrava l’ensenyament
secundari. S’estudiaven altres disciplines com la geografia, la història, la
mitologia, la filosofia... per entendre les lectures.
Els alumnes feien
exercicis sobre els textos que llegien i responien a qüestionaris elaborats pel
grammaticus.
L’ensenyament secundari
era més car i això implicava que hi hagués menys alumnes. Els locals de les
escoles estaven situats en llocs més privilegiats com el fòrum.
L’ensenyament superior:
Als setze o disset anys
era quan els alumnes ja tenien la toga viril. El noi decidia dedicar-se a la política o a la advocacia i passava a l’escola
del professor de retòrica que normalment eren grecs. El rètor ensenyava a l’alumne
el sistema de regles, fórmules i models d’expressió de l’art i una instrucció
universal en arts, en ciències i en dret.
A l’escola l’alumne
aprenia a compondre discursos i a parlar en públic.
Els aspirants a oradors
estaven a l’escola superior fins que tenien dinou o vint anys.
Cèlia Macià
1r batx
Comentaris
Gràcies frontervil;)
M'ha servit molt aquesta entrada per saber com estudiaven tant la primària i la secundària i els cicles superiors, etc.
Però una cosa; amb 19 anys avies estudiat un cilce, podies continuar estudiant i assolir algun títol més?