Al llarg dels segles l'art grec va anar millorant, les característiques que va contraure el segle V a.C , s'han convertit en el punt de referencia per a tota la història de l'Art posterior. Sobretot a la polis d'Atenes.
Els artistes grecs van reflectir l'optimisme i el humanisme de la societat grega en les seves obres. A diferència de les civilitzacions orientals, que van intentar mostrar la grandesa dels déus davant la petitesa dels humans, els articles grecs van crear un art al servei dels homes del seu temps, un home que era la mesura de totes les coses. Això va donar lloc a una gran varietat d'obres que van reflectir la bellesa, la perfecció i l'harmonia de la vida humana, com les escultures de Zeus, Atena i Apol·lo, les pintures de paisatges i les obres de teatre que van explorar les passions humanes.
LES CIUTATS GREGES
Les ciutats gregues estaven situades prop del mar perquè el terreny era molt accidental, el que feia que el transport i el comerç per terra fossin difícils. Això donava lloc a carrers estrets, foscos i tortuosos, amb moltes cases modestes i tallers. Els ciutadans més acomodats vivien als afores o en zones rurals. Durant el dia, la gent feia molta vida al carrer, però a la nit la ciutat esdevenia fosca i insegura. La vida es concentrava a l'àgora i l'acròpoli, que eren els dos centres principals de la ciutat.
Durant l'època hel·lenística les ciutats van assolir un gran desenvolupament: van augmentar de mida i se'n van fundar de noves, com ara Egipte, o Pèrgam, a l'actual Turquia. Aquests nous assentaments estaven formats per carrers amples i rectes que dibuixaven illes quadrades i regulars. A més, en aquesta etapa es van construir ports més grans que fins llavors, perquè el comerç es va desenvolupar molt. També es van edificar nous tipus d'edificis. A més dels temples, cada ciutat tenia diversos teatres, gimnasos, biblioteques, museus i grans jardins.
EL TEMPLE GREC
Els grecs van construir una gran varietat d'edificis en les ciutats i santuaris, però els temples eren els més importants perquè s'utilitzaven per al culte religiós. Els temples grecs es caracteritzaven per l preocupació per la proporció i l'harmonia, la mesura humana, la construcció en pedra (sobretot en marbre blanc), les sostrades planes suportades per columnes elevades i la no utilització de l'arc i la volta.
Hi havia tres tipus de temples grecs, distingits segons la forma i l'ornamentació de les columnes: dòrics, jònics i corintis. Aquesta arquitectura ha influït en les construccions posteriors i encara és apreciada avui en dia per la seva bellesa i per la seva innovació en l'ús de les formes i les proporcions.
EL TEATRE GREC
El teatre grec tenia una escultura semicircular amb tres parts: la càvea, on s'asseien els espectadors; l'orquestra, on actuava el cor; i l'escena, on es representaven les obres. La càvea aprofitava el vessant d'una muntanya per aconseguir una acústica i una visibilitat perfectes.
A més del teatre, l'arquitectura civil grega destacava per edificis com les buleuteri, destinades a la representació política popular i amb una estructura similar als teatres, i les ekklesiastèria, que acollia les assemblees ciutadanes. Aquesta arquitectura ha influït en les construccions posteriors i encara és admirada per la seva funcionalitat i bellesa.
Una entrada interessant. Aquesta entrada demostra com la civilització grega està molt influenciada per l'art. Tant és així que l'art es veu reflectit, no només amb l'escultura i pintura, sinó també amb tot els edificis que van construir els grecs.
Bona entrada! Podem veure que l'art grec ha sigut influenciat en molts sentits com en la societat grega, els grans edificis etc. En el tema del teatre és molt interesant ja que ho tenien tot bastant proporcionat ja que hi havia cada apartat per representar les coses etc.
Una entrada molt ben explicada. Cal recalcar que l'art grec va influenciar a bastantes artistes i arquitectes modernes a l'actualitat. També es bastant interessant el seva art arquitectònica i la evolució del pas del temps.
Una entrada interessant. Em sorprèn la capacitat que van tenir els grecs per innovar en l'ús de les formes i les proporcions en l'arquitectura dels seus temples, i com aquesta influència ha perdurat fins als nostres dies. És fascinant pensar que el disseny d'un temple construït fa més de dos mil·lennis encara pugui captar la nostra atenció i admiració. També em crida l'atenció la diferència entre les ciutats gregues i les orientals en la concepció de l'art i com els grecs van centrar el seu art en la bellesa i l'harmonia de la vida humana, reflectint l'optimisme i el humanisme de la seva societat.
La societat romana, era similar a la grega ja que també es dividia en parts. Aquesta societat es basava en el naixement i en la riquesa de la persona o familiar. La primera classe de persona que hi havia eren els ciutadans però a diferencia de la societat grega aquí hi ha subgrups, dintre dels ciutadans els subgrups són: Patricis : Els patricis eren els descendent dels fundadors de la ciutat, aquest grup era el representant de l'aristocràcia en la societat, a part de ser els referents en la societat, tenien uns privilegis polítics, econòmics i socials i no pagaven impostos. També tenien moltes terres on hi treballen pagesos. Plebeus : Els plebeus eren els descendents de les primeres famiílies que havien anat a Roma a viure-hi. Aquests plebeus al principi no tenien cap poder ni drets ni deures, ni tan sols podien casar-se amb un patrici. Després de molts intents, però, van aconseguir una mica d'igualtat, ja que van passar a tenir drets i deures, i tot graciés a q
L'època hel·lenística, amb la formació de l'Imperi Alexandre dues tradicions artístiques molt diferents, l'oriental i la clàssica, havien entrat en contacte donant origen a una nova manera de concebre l'art l'escultura: L'Hel·lenisme. Amb l'Hel·lenisme els ideals clàssics de bellesa, harmonia, serenitat i equilibri són abandonats en favor de la tensió, el moviment i una expressivitat extrema. Els rostres dels personatges es mostraven una gran expressivitat mostrant sentiment de patiment i passió. Les representacions continuaven sent naturalistes, però van abandonar l'idealisme en favor d'un major realisme. També va aparèixer nous temes com la vellesa, la infància, la quotidianitat, el dolor o la mort. Gal moribund També va aparèixer la representació de grups escultòrics amb composicions complexes que presenten un gran dinamisme expressivitat . Bou farnesi s.II a.C. Amb l'Hel·lenisme Atenes perd protagonisme com a centre cultu
Les cases romanes més luxoses unifamiliars es deien domus . Eren d'una sola planta i estaven orientades cap a l'interior, gairebé sense finestres i al voltant d'un pati central, l' atrium . Domus romana Les cases oferien tota mena de comoditats, incloent calefacció. A l'entrada hi havia un vestíbul. D'aquí es passava a l'anterior, a l' atrium , que consistia en un pati interior cobert amb una obertura al centre anomenada compluvium que deixava entrar l'aigua de pluja. Aquesta aigua queia en un petit estany anomenat impluvium . A l' atrium donaven les diferents habitacions de la casa: dormitori ( cubiculum ), menjador ( triclinium ), cuina ( culina ) , i recintes laterals ( alae ). Atrium Maqueta d'una domus romana Per influència grega es va construir el tablinum , el despatx del pater familias, en què solia rebre als seus clients. També darrere de l' atrium es va construir un pati major envoltat
Comentaris