Entrades

S'estan mostrant les entrades d'aquesta data: novembre, 2008

ETIMOLOGIA

Imatge
Saber l'origen de les paraules és important. Més encara sabent que la majoria del nostre vocabulari prové del llatí. Us deixo un diccionari etimològic (Diccionari Català-Valencià-Balear) on podeu esbrinar l'origen de moltes paraules que acostumem a dir. http://dcvb.iecat.net/ Jony Martínez 4rt ESO

JOCS OLÍMPICS

Imatge
Ave , que bé ens ho hem passat aquest estiu amb les Olimpíades de Pequin 08, molt emocionant! guanyadora: Xina. Però sabeu on és l' origen de les olimpiades?, aquest sí que és l'Estat guanyador: sí senyors, em referixo a .... Grècia. A continuació veureu un vídeo sobre l' origen dels jocs olímpics:

MISSATGE DE LA MAJKA I LA MONTSE

Imatge

QUADERN VIRTUAL

Imatge
Us deixo l'enllaç a un quadern virtual per practicar la 1a i 2a declinació i els adjectius de tres terminacions. Dedicat als alumnes de 1r de Batxillerat, encara que els de 2n podeu practicar... (segur que ja ho teniu superat). http://clic.xtec.cat/qv_biblio/act.jsp?activity_id=161

PODRIEN HAVER TROBAT UNA ESTÀTUA ROMANA

Imatge
La troballa d'una pedra que es va enredar a les xarxes d'un pescador de Roses podria ser una estàtua de l'època romana. La pedra des d'un principi va anar a parar a les piscines municipals per tal de fer d'objecte decoratiu, però dos anys més tard algú va pensar que potser serien les restes d'una escultura antiga. Més tard la van traslladar al Museu de la Ciutadella de Roses , on els arqueòlegs van poder treure'n dues hipòtesis: podria ser un centaure , meitat home meitat cavall. O també podria ser un tritó, el Déu de les profunditats marines . Si es confirma això, seria una de les principals restes escultòriques trobades a Catalunya en els últims vint anys. Podeu veure el vídeo clicant el següent enllaç, ja que de moment no és accessible el codi per inserir-lo al nostre bloc. CLIQUEU AQUÍ Notícia extreta de la pàgina web de tv3 Mireia Vidal 4rt ESO

REOBREN LES TERMES DE DIOCLECIÀ A ROMA

Imatge
Les Termes de Dioclecià , a Roma, han reobert al públic després de trenta anys de restauració. La sala que s'ha obert és l'anomenada Aula X, una de les més grans d'aquestes termes. La seva funció encara no està clara, però es creu que tenia molta importància per les dimensions i la ubicació, al centre d'aquests banys construïts al segle IV d.C . El pas del temps havia deteriorat l'estructura dels murs i de la gran cúpula, que s'han restaurat amb materials i tècniques tradicionals. Ara a la sala s'hi exposen vestigis d'arquitectura pública i funerària de l'antiga Roma. Aula X de les Termes de Dioclecià, a Roma Notícia extreta de la pàgina 3cat24.cat Mireia Vidal 4rt ESO

PSIQUE I CUPIDO

Imatge
Aquí teniu tres vídeos de dibuixos que expliquen la història de Psique i Cupido .

ULISSES I LES VAQUES SAGRADES DEL DÉU SOL

Imatge
ULISSES I LES VAQUES SAGRADES DEL DÉU SOL Ulixes boues, qui Deo Soli sacrati erant, occiderat. Deus saeuissimam procellam nautis impiis emisit eorumque naues in fluctibus mersit. Omnes perierunt praeter Ulixem, qui enatare potuit atque in insulam Ogygiam peruenit. Ulisses va matar les vaques, que eren consagrades pel déu Sol i el déu va llençar una tempesta severíssima als mariners despietats i va enfonsar al riu. les seves naus. Tots van morir excepte Ulisses, el qual va poder sortir nedant i arribar a la illa Ogiga.

PSIQUE I CUPIDO

Aquí us deixem el power point que hem fet sobre Psique i Cupido . Esperem que us agradi . Jonatan Martínez i Eric Zaidi 4rt ESO

LA LLEI INNATA

Imatge
Hola grieguitus/ae, llatins i llatines :) L'altre dia li vaig comentar a la Majka que el meu germà em va portar el nou CD d'Extremoduro...i (misteriosament) la portada està en llatí! És un text de Ciceró. Així que aquí us deixo el text perquè és, realment, bonic :) P.D: per si de cas, poso també la traducció:) Tot i que, si us animeu a traduir-la, millor! Traducció: "EXISTE, DE HECHO, JUECES, UNA LEY NO SÓLO ESCRITA, SINÓ INNATA, LA CUAL NO HEMOS APRENDIDO, HEREDADO, LEÍDO, SINÓ QUE DE LA MISMA NATURALEZA LA HEMOS AGARRADO, EXPRIMIDO, APURADO. LEY PARA LA QUE NO HEMOS SIDO EDUCADOS, SINÓ HECHOS: Y EN LA QUE NO HEMOS SIDO INSTRUIDOS, SINÓ EMPAPADOS." Raquel Fernández 2n Bat

TROIA.

Imatge
Classiquerus! Avui tenim convidats, alumnes de 2n d'ESO, que cursen una assigantura optativa sobre mites, història i pel·lícules referents al món clàssic. Unes companyes de 2n d'ESO (el grup de les troianes ) han creat i editat un vídeo, que resumeix la història de la guerra de Troia , segons la pel·lícula dirigida per Petersen. Tenim l'honor que aquest meravellós vídeo ha caigut en les nostres mans. La presentació que van fer a classe, sobre mite, història i relació amb la pel·lícula, va ser excel·lent! Ens van transportar a un telenotícies que tenia per convidats a Homer, Heinrich Schliemann (descobridor de les runes de la llegendària Troia) i al senyor Petersen (salvant les distàncies). A part d'entretinguda, va ser interessant i d'un contingut exquisit. Aviat en tindrem fotos. Us felicito, noies (a part de posar-vos un 10 com una catedral). Seguiu així, amb aquesta dedicació i arribareu allà on voldreu. PD: Haureu de perdonar les petites faltes d'ortograf

CANÇÓ GREGA

Imatge
Aquí us deixo una cançó grega. La cantant, una dona de nom impronunciable ( Eleftheria Arvanitaki ), està acompanyada d'un grup de músics excepcionals (lamentablement, no he trobat el seu nom enlloc). Així doncs, proposo un concurs: a veure qui és capaç de trobar la lletra EN GREC i traduir-la! (o trobar la traducció, que serà més senzill). El que ho aconsegueixi es guanya un positiu, sé que la Majka i la Montse hi estaran d'acord. Doncs ja està, no us entretinc més... Michele Puddu 2n bat

L'HIDRA DE LERNA

Imatge
Gustave Moreau ‘Η Λερναία ὕδρα δ’ἐξέβαινεν ἐις τὸ πεδίον καὶ τὰ βοσκήματα καὶ τήν χώραν διέφθειρεν. Εíχε δὲ ἡ ὕδρα ὑπερμέγεθες σῶμα καὶ κεφαλὰς ἐννέα, τὰς μὲν ὀκτὼ θνητάς, τὴν δὲ μέσην ἀθάνατον. APOL·LODOR. Biblioteca II 5, 2. ‘Η Λερναία ὕδρα δ’ἐξέβαινεν ἐις τὸ πεδίον καὶ τὰ βοσκήματα καὶ τήν χώραν διέφθειρεν. Traducció: L’hidra de Lerna va sortir cap a la plana i als ramats i va devastar la regió. ‘Η Λερναία ὕδρα fa de subjecte del verb ἐξέβαινεν (3ª persona del singular del Pret. Imperfet d’Indicatiu actiu (έβαινω)) i té un CC que és ἐις(prep.) + τὸ πεδίον(ac.pl.n). καὶ és una conjunció copulativa que ajunta les dues oracions. τὰ βοσκήματα i és un CD del verb ἐξέβαινεν. Finalment tenim un altre καὶ que té un subjecte el·líptic que és Η Λερναία ὕδρα on el verb és διέφθειρεν (3ª persona del singular del Pret. Imperfet d’Indicatiu actius (δια + φθειρω)) i té un CD que és τήν χώραν. Εíχε δὲ ἡ ὕδρα ὑπερμέγεθες σῶμα καὶ κεφαλὰς ἐννέα: τὰς μὲν ὀκτὼ θνητάς: τὴν δὲ μέσην ἀθάνατον: Trad

COMENCEM A PARLAR LLATÍ

Nois i noies de 4rt d'ESO, comencem per mirar aquest vídeo i anirem aprenent llatí.

LA ROMA ANTIGA A GOOGLE EARTH

Mireu aquest vídeo de la Roma antiga.

L'EVOLUCIÓ DEL LLATÍ

Què és la llengua? Si mai heu pensat en aquesta pregunta, us haureu adonat que és difícil de respondre. De forma convencional, tots sabem què és, però, com pot ser que una cosa inerta, que estudiem als llibres, que queda escrita, evolucioni? Doncs, perquè, senyors, la llengua és VIVA! Creix, evoluciona, revoluciona, corre, va d'un lloc a l'altre del món, es modifica, rectifica... i ho fa des de petits fonemes fins a grans expressions! És per això que l'hem de cuidar, l'hem d'estimar i respectar. Sí, sí, heu llegit bé! Això és el que hem de fer. Diuen els sabis que conèixer és estimar , doncs, us convidem a conèxier la vostra llengua i els seus orígens i, per què no, els orígens dels orígens. De la mateixa manera que tots tenim la nostra pròpia història i els nostres avantpassats (i aquests les seves pròpies històries), la llengua també. Aquí els teniu, i de passada aprofitem per presentar-vos aquesta nova eina per fer exios cronològics , per gentilesa de Michele Pu
SENTENTIAE III Ab ovo: Locució que, literalment, significa "des de l'ou", i amb un significat més ampli, "des de l'inici". Metàfora utilitzada per Horaci en la seva Ars Poetica (i posteriorment utilitzada per músics de totes les generacions, entre molts altres usos). Amor omnia vincit : "L'amor ho guanya tot". Virgili ho escrigué a les Èglogues. Audaces fortuna iuvat: "La fortuna és favorable als audaços". Apareix en Virgili, en Ciceró i en Ovidi. Cogito ergo sum : Descartes (Principia Phillosophae 1, 7:10). " penso, així doncs, existeixo " (o, segons es prefereixi, "penso, i com a conseqüència existeixo"). Do ut des : "Dono per a que tu em donis". És a dir quid pro quo . In dubio pro reo : Aforisme jurídic que significa " davant del dubte, a favor de l'acusat". Nosce te ipsum : versió llatina d'una de les inscripcions del temple de Delfos. En grec escrit s'assembla una mica a a

NAIXEMENT DE VENUS

Imatge
A les classes de llatí hem estudiat diversos temes mitològics i la seva plasmació a l'art. Nosaltres hem treballat el Naixement de Venus de Sandro Botticelli, un pintor molt conegut. Us deixem veient el vídeo, esperem que us agradi molt. Click To Play Andrea Padilla Judit Vàzquez 4rt ESO

LES TRES GRÀCIES

A classe de llatí estem treballant el tema de l'amor en la mitologia. Cada grup d'alumnes hem treballat un quadre diferent relacionat amb el seu mite. Nosaltres, hem buscat tots els quadres de Les Tres Gràcies amb el mite corresponent. En el següent vídeo podeu informar-vos sobre el mite i les característiques dels diversos quadres. Esperem que us agradi! Elena Martinez Mireia Vidal 4rt ESO

EL NAIXEMENT DE VENUS

Treballant l'amor en la mitologia..... El quadre que a nosaltres ens ha tocat treballar ha sigut el Naixement de Venus de Sandro Botticelli. En aquest Power Point hi podreu veure un resum del treball que n'hem fet. Berta Broch Duna Bosch 4rt ESO

VENUS I ADONIS

La Cinta i l'Aina de 4t hem penjat el powerpoint sobre Venus i Adonis . En el powerpoint es pot veure el mite de Venus i Adonis i quadres que es van pintar sobre el mite. Esperem que us agradi. Aina Gràcia Cinta Puigdomènech 4t ESO

OBAMA / AMABO

Imatge
Mireu aquests dos vídeos que comparen la cultura americana amb l'imperi romà. I observeu també el que diuen aquestes samarretes que varen fer servir per la campanya electoral. A la primera samarreta hi ha un una figura retòrica. Si us hi fixeu hi ha escrit el nom del candidat nordamericà al revés. Escriviu en els comentaris de quina figura retòrica es tracta . Us dono una pista: P_ _ _ _ _ _ _ M . La segona samarreta porta un vers d'un autor clàssic romà molt famòs, però li han canviat un mot. Investigueu de quin autor es tracta i cerqueu el vers llatí original. Escriviu a l'apartat dels comentaris el nom de l'autor, l'obra i el vers.

LLATINISMES

Imatge
LLATINISMES III Accèssit : < accedo, "apropar-se" Premi atorgat en un concurs, un cop donats els primers premis, a obres de prou qualitat. Confer (cf*) : < confero, "comparar" comparar. *: Abreviació utilitzada per a citar textos. Dèficit : < deficio, "Mancar" Mancança, normalment en termes econòmics. Dixit: Ho va dir de manera magistral (p.ex. Sòcrates dixit ). Hàbitat : < habito "habitar" Medi natural on viuen els éssers vius. Miserere : El Salm V de la Bíblia comença amb aquest mot. Placebo : < placeo "donar plaer" . Fals medicament, elaborat de manera que tingui el mateix aspecte que un medicament determinat però que només conté productes innocuus, administrat amb l'objectiu de tranquilitzar psicològicament el pacient . Superàvit : < supero "sobrar" Sobrant, excés... normalment, pel que fa a l'economia. Veto : < veto. "Vetar" Dret que té algú per a oposar-se a l'adopció d&

TIT LIVI - LITUS LIVIUS

Imatge
Tit Livi- Titus Livius (Pàdua 59 aC - 17 dC). Va ser un historiador romà que va viure a Roma, es va interessar per l'art de parlar en públic i la filosofia. Va escriure diàlegs morals. Va escriure 142 llibres sobre la història de la fundació de Roma. El llibre més destacat i més important es diu Ab Urbe Condita que significa "des de la fundació de la ciutat". Eren compresos per l'origen del segle IX dividits en dècades, plecs de deu llibres. Al llarg de la història n'han sobreviscut 35 llibres. Les característiques principals de la seva obra són l'ús de paraules poètiques i tenir una sintaxi més lliure que no pas altres autors de la seva època. Ha estat admirat en moltes èpoques i molts períodes, per tant a servit per poder traduir l'obra en diverses llengües. Cinta Puigdomènech 4rt ESO

HISTÒRIA DE ROMA

Imatge
Aquí teniu dos vídeos sobre la història de Roma. Ens pot servir per estudiar millor l'examen.

ROMA, ABANS I ARA

Imatge
Aquí teniu un petit tast de l'evolució de la ciutat de Roma amb el pas dels segles. És breu, però alliçonador. Jony Martínez 4rt ESO

ROMA, MESTRESSA DE MIG MÓN

Imatge
Conquesta d’Itàlia Després d’haver aconseguit la regió del Laci, els romans van voler anar conquerint tota la península Itàlica. Algunes s’unien de manera pacifica però d’altres havien d’utilitzar la força. Un cop conquerit al centre van seguir per el nord conquerint la regió d’Etrútria, i a continuació van derrotar la regió dels samnites. Encara els quedava la regió del sud que rebia el nom de Magna Grècia i que estava formada per colònies gregues que havien fundat per establir tractes al llarg de la Mediterrània, la Magna Grècia va ser conquerida quan van derrotar la ciutat amb més poder de la península Itàlica. El domini de la mediterrània. L'organització en províncies Roma va voler ser la ciutat més poderosa de la Mediterrània. En aquella època Cartago exercia el poder militar i comercial a la Mediterrània occidental. Tant Roma com Cartago volien dominar la Mediterrània, i així van començar les guerres Púniques, que per els romans va ser el primer conflicte fora de les seves

EL CULTE ALS MORTS

Imatge
El culte als morts El culte als morts de grecs i romans vindria a ser el mateix. Els ritus funeraris s’iniciaven el dia de la mort: les dones rentaven el cadàver, li posaven perfums, el vestien de blanc, el cobrien amb un llençol deixant la cara descoberta i l’adornaven amb flors. Un cop preparat, es col·locava el difunt al rebedor de la casa perquè familiars i amics l'acomiadessin, les dones vestien amb robes negres i cantaven planys. En algunes èpoques es solia posar una moneda a dins de la boca del mort, la qual havia de servir per pagar el viatge a Caront , el barquer que transportava les ànimes a través de la llacuna Estígia, algunes vegades també s'hi posava un tortell per distreure i amansar a Cèrber , el gos de tres caps que vigilava l'entrada dels inferns. Cèrber Caront La curiositat de la moneda a la boca s'entèn perquè en l'antiguitat a Grècia hi havia el costum de fer servir la boca com a moneder! Al dia següent abans de l'alba començava la comitiv

PROMETEU REGALA EL FOC ALS HOMES

Imatge
Prometeu, detall; Puvis de Chavannes, Pierre; 1896, Barnes Foudation, Merion, EEUU. PROMETEU REGALA FOC ALS HOMES ὁ Προμηθεύς κλεπτει Ἠφαίστου και Ἀθηνας την ἐντεκνον σοφίαν συν πυρί - ὁ Προμηθεύς fa de subjecte del verb κλεπτει (3ª ps. del present d’indicatiu actiu ( κλεπτω )) i té un CD que és την ἐντεκνον σοφίαν i un CC συν πυρί . El Ηφαίστου και Αθηνας són dos genitius units per la conjunció καὶ que fan de CN de σοφίαν . Traducció: prometeu roba l’habilitat del coneixement d’Efest i Atenes amb el foc. Ἀμεχανον γαρ ἤν ἀνευ πυρος […] καὶ οὕτω δη δωρειται ἀνθροπῳ. Ἀμεχανον és l’atribut del verb ἤν ( v. εἰμὶ 3ps Imperfet). També hi ha un CC ἀνευ πυρος . Després trobem la conjunció que ens marca la separació de dues oracions, οὕτω que és un adverbi, δη que és una partícula que si no fos perquè més endavant té l’altra part ( μεν ), no la traduiríem. δορειται és una 3a persona del singular del present indicatiu en veu mitja, ve del verb δορεω i té un CI que és ανθροπῳ . Tradu

AIXÒ ÉS TROIA!!

Imatge
Bé, per fi m'animo a penjar alguna cosa... La veritat és que és una petició especial del meu germà, però bé... La cançó que penjo és més o menys la història de Troia, feta per Tierra Santa (i després versionada per Mägo de Oz ). Aquí us la deixo! :)

LA VIL·LA CASALE I ELS SEUS MOSAICS

Imatge
VILLA CASALE La Vil·la romana del Casale és una vil·la romana que es troba a prop d’una vila anomenada Piazza Armerina , situada a la província d’Enna, al sud de Sicília, on es troben les restes d’aquesta vil·la. Es va construir a finals del segle III per un dels emperadors que va governar l’imperi romà entre el 286 i el 305, i el 307 i 308 anomenat Maximià. És la seva segona residència, tot i que no hi habita permanentment. La va ocupar fins l’any 1160, on es va devastar per un incendi i després va quedar sepultada a causa de la pluja. A l’any 1812, es torna a descobrir aquesta mateixa propietat, però com una casa amb una superfície de 3500 m2 i distribuïts en diverses plantes. Al 1929 es va restaurar el primer mosaic, i al 1954 els treballs es van acabar definitivament. Des del 1997, aquesta Vil·la va formar part del Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO. Es molt famosa per la seva col·lecció de mosaics que es troben conservats gràcies a una capa de fang, que és un producte de la

LA COMÈDIA A ROMA

Imatge
La comèdia a Roma no es pot considerar un gènere original, sinó que està profundament influït per la comèdia grega i per autors com Menandre. La comèdia romana que va tenir més èxit és la que es coneix amb el nom de palliata, és a dir que tractava de temes situats en ambient grec. Els principals autors de comèdies a Roma van ser Plaute i Terenci ; del primer se’n conserven unes 21 obres i del segon, sis. Com a exemples característics podem citar la Comèdia de l’olla , Els bessons , El Soldat Fanfarró … Els personatges principals de la comèdia són els esclaus murris que malden per solucionar els enamoraments dels seus amos i arravatar als alcavots les noies amb què funciona el seu negoci. Altres personatges són el del soldat fanfarró i cregut, o el dels vells, que solen ser massa rígids en l’educació dels fills, encara que de vegades tenen un gran interès per les jovenetes. Les dones normalment fan un paper passiu o secundari. El llenguatge de la comèdia és popula