L'EDUCACIÓ DE LES DONES A L'ANTIGA GRÈCIA

Per entendre l'educació que tenien les dones a l'antiga Grècia cal distingir dues etapes; la infantesa (fins als set anys) i l'adolescència o vida adulta. Fins als seus set anys de vida nens i nenes eren educats en el mateix àmbit domèstic. Aprenien gràcies a la influència de les dones de la casa, algun esclau i fins i tot l'avi patern, ja que no tenia altres responsabilitats a la seva edat. Tot i així el pare era el cap de família encara no estar quasi present en casa a causa del treball, assumptes públics o en alguna campanya militar.

Aquesta "igualtat" en l'educació s'acabava al cap de set anys i mentre els homes podien continuar la seva educació i formació les dones només aprenien a ser mestresses de casa. Però hi havia un grup de dones  anomenades heteres, les quals alternaven amb els homes als simposis o banquets de l'elit cultural. A més a més, pel que ens ha arribat d'informació sobre elles podem saber que les dones amb cert nivell econòmic aprenien també a fer càlculs molt semblants als que els hi ensenyaven als homes. La més coneguda (o de qui tenim més informació) era Aspasia, una dona del s.V aC, que era la companya de Pèricles. En l'obra "el Diàleg platònic Menéxeno", Sòcrates, parlava i afirmava que Aspasia era superior a Pèricles en el que consistia les habilitats retòriques a l'hora de parlar i que això li atribuïa un discurs magistral. 


 "Aspasia en el Pnyx" per Henry Holiday, 1888

Un altre exemple de figura femenina culta va ser Safo de Lesbos, que es destaca com una feliç excepció en la documentació sobre la participació de les dones a la paideia grega. Va escriure uns 10.000 versos però per desgràcia només s'han pogut conservar 600 versos lírics, la seva obra va rebre molts elogis. Safo era una dona casada, tot i això va dirigir una "escola de senyoretes", una pràctica possiblement no poc comuna a l'època.

En aquest entorn, les adolescents es preparaven per al matrimoni mitjançant l'ensenyament de poesia, música i dansa, immerses en un context homoeròtic que tenia certa equivalència amb la pederàstia practicada pels homes, però marcat per una femineïtat exquisida. Aquesta informació destaca la singularitat de l'educació proporcionada per Safo, oferint una visió única de la participació de les dones en la formació i la cultura grega, sovint opacada per la manca de documentació sobre aquest tema.
                           "Safo de Lesbos" per John William Godward

En conclusió, les dones han estat limitades en la seva formació durant molt temps, no obstant això, les excepcions com Aspàsia i Safo revelen la presència de dones cultes i influents que van desafiar aquesta norma ensenyant-nos que mai hem de renunciar al coneixement.

Irene Roldán
1r Batx

Comentaris

Tigist Masllorens ha dit…
És trist que les dones sempre des de ja fa segles estiguessin destinades a ser mestresses de casa, però, penso que gràcies al fet que hem evolucionat bastant amb aquest tema com a societat, ara podem triar molt més i se'ns veu millor en part gràcies a gestos com el de Safo. Molt bona entrada!
Bruna Safont ha dit…
Bona entrada! M'agrada com presentes la informació d'una manera clara i detallada. Proporciona una visió clara de l'educació de les dones en dues etapes específiques: la infància i l'adolescència o vida adulta. A més, l'èmfasi en les excepcions, com Aspasia i Safo, afegeix un toc interessant destacant dones cultes i influents que van desafiar les normes establertes.
La inclusió de cites i exemples específics, com el diàleg platònic de Sòcrates sobre Aspasia i la referència a Safo de Lesbos, enriqueix el contingut i proporciona evidència concreta per recolzar les teves afirmacions.
Martina Pareras ha dit…
Molt bona entrada! Per desgràcia les dones sempre hem viscut infravalorades i discriminades. Ara encara tenim situacions desagradables però hem evolucionat molt respecte com estaven les coses a l'Antiga Grècia, i és gràcies a dones com Aspasia i Safo. Jo ara et vull presentar una altra dona que també va tenir certa importància en el món grec, ella és Ánite de Tegea. Ánite va ser de les primeres poetes de Grècia a emfatitzar el món natural a les seves obres, en contraposició als temes sobrenaturals. També es creu que va arribar a dirigir una escola de poesia. Va ser tant la seva importància dins del món de la poesia grega que la van arribar a comparar amb les obres d'Homer.
Maria Teresa Valls ha dit…
Molt interessant! És trist veure com les dones sempre han estat educades en el cuidat de la casa i han estat apartades d'altres tipus de coneixement. Em sembla molt important destacar figures femenines com Aspasia i Safo perquè ens ensenyen que no és que no existissin intel·lectuals femenines en l'antiguitat sinó que les oportunitats per ser-ho eren mínimes i les que sí que ho eren han sigut erradicades de la història.
Molt bona entrada!
M'interessa molt aquest mite, perque te una visió fascinant sobre la educació de les dones a l'antiga Grècia, destacant com, malgrat les limitacions imposades per la societat.
Molt bona feina!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES