LES TRES GERMANES DEL DESTÍ: LES MOIRES

Les Moires o més conegudes en la mitologia grega com Parques, o com a les tres germanes del destí. També van ser descrites com les deesses d'allò que ha de venir, per la qual cosa a les seves mans es consideraven el destí de mortals i déus per igual, i o feien realitzant una activitat pròpia de les filadores. Aquestes es deien: 

  • Cloto
  • Làquesi 
  • Àtrops

Se'ls atribuïa una naturalesa duradora i absoluta. Amb el seu treball al teler, Les Moires determinaven el curs de l'existència, des de el naixement fins a la mort. El destí que teixien era calmós, no se'n podia escapar ni modificar-lo, confirmant el seu paper com les veritables sobiranes de l'univers. 

A través de la seva figura, la mitologia grega reflectia la creença al destí com una força inevitable i definitiva. No importava com de poderós fos un déu o com astut un mortal, el fil de la seva vida estava en mans de Les Moires i a la seva mercè.  


Las Tres Moiras, Relieve, tomba d'Alexandre von der Mark, per Johann Gottfried Schadow

Les Moires eren considerades filles de la nit (Nix) en les primeres tradicions, però posteriorment es va afirmar que eren filles de Zeus i Temis, personificant així la justícia divina. La seva presència era un recordatori constant de la finitud de la vida i la inimitabilitat del destí. 

Se les representava com tres ancianes venerables, treballant apreciant al voltant d'un teler. Però no sols se'ls atribuïa la tasca de teixir el destí, també eren encarregades de mantenir l'equilibri i l'harmonia de l'univers. Cada fet, cada acció al cosmos tenia al seu reflex al filat de Les Moires.

El respecte que inspiraven era tan gran que fins i tot els déus de l'Olimp temien el poder. Zeus, rei dels déus, era l'únic considerat que podia persuadir Les Moires, però mai alterar les seves decisions. Aquesta por i respecte es reflectia en la ardor dels antics grecs per aquestes divinitats, que oferien sacrificis i oracions per guanyar-se el favor. 

Cadascuna de Les Moires exercia un paper específic en el teixit del destí:

Cloto, era la filadora que s'encarregava de filar el fil de la vida al seu fus. 

Làquesi, era la mesuradora que decidia quant de temps viuria cada individu, mesurava el fil amb la seva vara. 

I finalment Àtrops, era l'essencial, ja que tallava el fil amb les tisores, determinant el moment de la mort.

Tots i els seus rols diferents, les germanes treballaven en perfecta coincidència. La seva tasca en conjunt representava la continuïtat de la vida i la inimitabilitat de la mort, aspectes fonamentals de l'existència. 

Encara que Àtrops és sovint vista com la més temuda pel seu paper de tallar el fil de vida, les tres Moires són igualment poderoses i respectades. La seva interdependència reflecteix la concepció grega del destí com un procés continu col·lectiu, en què cada acció té conseqüències en el resultat final.

El Triomf de la mort, Victoria and Albert

Les Moires tenen paral·lelismes en diverses cultures, la qual cosa reflecteix una comprensió universal de la influència del destí en la vida humana. En la mitologia nòrdica, les Nornas són tres germanes que també teixeixen el destí, similar a elles. En la mitologia romana, les Parques tenen funcions similars, encara que hi ha algunes diferències en com se les representa.

A més, en la mitologia hindú, existeix el concepte de karma, que, encara no es personificat per immortal  , comparteix la idea del destí com una força inflexible que dicta els esdeveniments de la vida. Això mostra com Les Moires i el seu paper en la determinació del destí són una idea que es troba en moltes cultures diferents.

Aina Cruz Solé 
1r Batx

Comentaris

Martina Pareras ha dit…
Bona entrada Aina! En el mite de Meleagro, les moires tenen un paper molt important. Les moires havien enunciat a Altea, mare de Melegro, que la vida del seu fill estaria lligada a una llenya ardent. Que si s'acabava de consumir pel foc, Meleagro es moriria.
Així que Altea, ràpidament, va anar a apagar el foc submergint la fusta a l'aigua i guardant-la un cofre amagat perquè la vida de Meleagro fos infinita.
Melegreo va anar vivint amb normalitat fins que una sèrie de problemes el van portar a matar als seus tiets. Altea en assabentar-se'n, encegada per la ira, va cremar la fusta que anys enrere havia guardat amb molta precaució. Provocant la mort del seu propi fill, i així és com es va complir el final que havien dictat les moires des del principi de la vida de Melegreo.
Maria Cruz ha dit…
Bona entrada Aina! Impressiona molt que Les Moires no només tinguessin el poder de controlar el destí dels humans, sinó també dels déus de l'Olimp. Aquesta jerarquia tan peculiar destaca el paper absolut que el destí tenia per a grecs, com una força que no es pot canviar de qualsevol poder.
Pau Mendez ha dit…
Molt interessnt!! Quin respecte se les debia tenir a las 3 pero sobretot a Àtrops que et podia tallar el fil de la vida. M'ha sobtat que fins i tot els deus els hi tinguessin temor, ja que un deu no podia morir no??
Bruna Safont ha dit…
Molt interessant, Aina! A més de decidir el destí de cada persona, les Moires també tenien un paper important en els esdeveniments col·lectius, com les batalles. En la mitologia grega, es deia que les Moires podien intervenir durant la guerra, decidint qui viuria i qui moriria. Això ho podem veure en textos com els d'Hesíode. Així, el seu poder no era només personal, sinó també social i afectava a grans esdeveniments.

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES