EL MITE DE LA CAVERNA

El mite de Plató ens descriu una caverna il·luminada per la llum del foc. Entre el foc i els fons de la caverna hi ha un mur, darrere el qual unes persones parlen i caminen tot portant sobre d'elles estàtues de persones, animals i altres objectes. El mur tapa les persones, però no les estàtues que porten i són aquestes estàtues és que queden projectades a la paret del fons de la caverna, en un efecte semblant al que es produeix en un espectacle d'ombres xineses. 

Descriu també uns éssers humans, lligats de cames i peus des de sempre, a l'altra banda del mur. La seva situació els obliga a veure només l'interior de la caverna, de manera que, per a ells, la realitat són les ombres dels objectes projectades a la paret i els sons deformats que els arriben. Plató explica que si agaféssim un d'aquests homes i, deslliurat, el portéssim al costat del foc, primer no podria obrir els ulls, després no acceptaria com a reals els objectes que estava veient, però al final, un cop acostumat a la nova situació, reconeixeria com a vertaderes realitats els objectes (les estàtues) dels quals abans només veia les ombres. I si el portéssim fora de la cova, reconeixeria els objectes naturals, clars i il·luminats per l'única font de vida: el Sol. Encara més, si després d'això el conduíssim de nou a l'interior de la cova i expliqués als seus companys presoners que allò que consideraven real només són meres ombres de la realitat, aquests els prendrien per boig i el matarien si intentés deslliurar-los per mostrar-los-els, no fos cas que ells també es tornessin bojos. 

No és difícil veure metafòricament en el mite la descripció dels dos mons platònics: el món de les coses estaria representat, d'una banda, per les ombres que es veuen a la paret, que es mouen i no són gaire clares, i, de l'altra, per les estàtues que serien les coses sensibles i correctes. El món de les idees seria el món dels objectes clars i il·luminats pel Sol, que representen les realitats intel·ligibles, les idees, de les quals la que més destaca i nodreix les altres és el bé (el Sol).




El mite de la ceverna, Adrian Triglia    

Bruna Safont
4t ESO  

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES