PAS DEL MITE AL LOGOS

Tot i que la filosofia no només es va començar a Grècia, (també a la Índia i a la Xina), no les acostumem a estudiar perquè per comprendre millor la nostra filosofia només cal estudiar Grècia ja que és la que ens queda més a prop (filosofia occidental)

Al segle VI a.C va surgir el pas del mite al logos a Grècia.

Les preguntes filosòfiques existeixen des de sempre, però abans del segle VI aquestes es responien en forma de mite. 

El mite és una narració sagrada d'esdeveniments ocurreguts en temps llunyans, en què certs éssers sobrenaturals van dur a terme accions memorables. Els mites servien per donar respostes a les grans preguntes de la humanitat. 

CARACTERÍSTIQUES DEL MITE:

- Intenta donar resposta a les grans preguntes de la humanitat

- Relats transcendents (més enllà de la nostra realitat ordinària, és a dir, que l'ésser no pot arribar a entendre), per exemple aparèixen éssers sobrenaturals (déus o herois)

- Expliquen UNA part del món

- El món està dominat pel destí, el caos i els desitjos dels déus

- S'explica de manera oral i en un llenguatge informal

   Imatge dels déus a l'Olimp

El logos (raó) és un pensament racional que intenta donar resposta de manera coherent i lògica a les grans preguntes de la humanitat.

CARACTERÍSTIQUES DEL PENSAMENT RACIONAL:

- Intent de respondre les grans preguntes de la humanitat

- Explicacions immanents (món ordinàri, creuen que l'ésser humà és capaç de comprendre el món, capacitat de raonar), és a dir, no hi ha elements sobrenaturals

- Expliquen el món en la seva TOTALITAT i complexitat (global)

- El món és ordenat i estructurat

- Ensenyament formal (escoles filosòfiques)


Símbol de la filosofia

Tot i ser molt diferents l'un de l'altre, els dos termes tenen en comú que volen respondre les grans preguntes de la humanitat.

PRIMERS FILOSOFS:

Els primers pensadors reconeguts com a filosofs van ser els PRESOCRÀTIS.

Van innagurar una nova manera de pensar, el pensament racional (logos)

El més important va ser Sòcrates, d'aquí ve el nom de presocràtics, eren tots aquells que es trobaven abans de Sòcrates, tot i que n'hi havia alguns que eren contemporànis a ell.

També eren anomenats els "filosofs de la naturalesa", ja que estudiaven la natura (physis, era el món físic), deien que la natura era ordenada i estructurada, i que no existia el caos, també deien que l'ésser humà podia arribar a comprendre-la, gràcies a la raó.

Ells creien en un ARKHÉ, que era el primer principi, aquest, explicava quin era l'ordre i l'estructura de la realitat. Cada un dels presocràtics deia que el primer principi, era un de diferent. Per exemple Heràclit deia que el seu Arckhé era el foc. 

Aquest vídeo ens explica l'orígen de la filosofia amb el pas del mite al logos

Paula García Balbín

4t ESO

Comentaris

Anònim ha dit…
M'ha agradat molt la teva entrada!
Voldria afegir que a filosofia ens van explicar que el primer filòsof presocràtic va ser Tales de Milet. Aquest argumentava que l'arkhé era l'aigua, que tot allò que contenia aigua era viu i allò que no en contenia no tenia vida.
Anònim ha dit…
Una entrada molt interessant! M'agradaria afegir que la filosofia no va començar a Atenes, sinó que ho va fer a les colonies de l'Àsia Menor. aquestes colònies eren ports importants on s'aplegava la gent de diverses procedències i com a resultat es duia a terme un intercanvi de idees.

Guillem Vivet ha dit…
Molt interessant aquest tema, ja en coneixia bastant, de fet que a filosofia ens ho van explicar nomes començar ja que es quan va neixer la filosofia, molt ben explicada.
Anònim ha dit…
M'ha semblat una entrada molt interessant, però tinc una pregunta: per què va sorgir aquest canvi?
Anònim ha dit…
Responent a la Lídia haig de dir que pel que sé, el pas del mite al logos es va formar perquè aquests primers filosofs es van començar a qüestionar les explicacions que donaven els mites, i van percebre incoherències, aleshores es van començar a inventar conceptes (visió racional) que es podien descobrir a través de la raó. Aleshores va sorgir el logos.

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES