CIRCE OFERINT LA COPA A ODISSEU

Títol: Circe oferint la copa a Odisseu (títol original: Circe offering the cup to Odysseus)
Autor: John William Waterhouse
Cronologia: 1891
Tècnica: Oli sobre llenç
Estil: Prerrafaelista
Ubicació: Oldham Art Gallery, Oldham (Anglaterra)

Circe oferint la copa a Ulisses, John William Waterhouse
Biografia de l'autor
John William Waterhouse va ser un pintor prerafaelita que va néixer a Roma el 1849 i va morir a Londres el 1917. Tot i que la temàtica de les seves obres va canviar bastant depenent de l'època en què es trobava, Waterhouse gairebé sempre va utilitzar el mateix estil pictòric. 

Temàtica
Circe era una deessa i bruixa que vivia a l'illa de Eea. Era filla del tità del sol Helios, i de Perseis, i germana d'Eetes i Pasífae. Era famosa per utilitzar les seves pocions i encanteris en contra dels seus enemics els quals convertia en animals. En l'Odissea, s'explica com Ulisses va arribar a l'illa d'Eea. Va manar desembarcar a la meitat de la tripulació i l'altra meitat es va quedar a la nau, Circe va convidar als mariners a un banquet encantat que els va transformar en porcs. Només es va poder escapar Euríloc que va anar al vaixell a avisar Ulisses i la resta de tripulació. Ulisses va anar a rescatar la seva tripulació i pel camí es va trobar amb el déu Hermes que li va donar una planta que rebutjaria els encanteris de la bruixa. Circe, al comprovar que els seus encanteris no funcionaven contra Ulisses, va tornar la forma humana dels mariners i va decidir ajudar-los en el seu viatge de retorn. La història ens explica que Circe es va acabar enamorant de l'heroi i depèn de la versió, ens diu que van tenir un o dos fills. 

Anàlisi
A la pintura, veiem un primer pla de Circe amb la copa i la vareta, asseguda sobre un tron daurat. El mirall que es troba darrere de la dona, reflecteix la imatge d'Ulisses, que es troba davant d'ella i el vaixell de l'heroi, així com un tros de l'interior del palau de la bruixa. Als peus de Circe hi ha representat un porc que simbolitza la transformació dels mariners causada per les pocions de la bruixa. 
Com és típic en la pintura prerafaelita, aquest quadre mostra molt realisme i alhora idealisme. Busca la perfecció en la tècnica i per aconseguir-ho utilitza molts detalls i predominen les línies. També se solen utilitzar molts colors freds i sobretot tons verdosos que aporten elegància i delicadesa. Pel que fa a la llum, és nítida i brillant i permet destacar les figures que solen ser de temàtica llegendària i literària. 

Silvia Kanuteh Rubio
2n batx

Comentaris

Alba Le Riera ha dit…
La mitologia sempre ha estat una font molt important d'inspiració pels artistes de totes les èpoques. Aquesta en concret, s'hi poden apreciar diferents tècniques del cromatisme i la il·luminació, com el focus de llum que il·lumina la figura central, de tal manera que permet destacar-la.
Bona feina!
Anònim ha dit…
Trobo que està molt bé aquesta entrada.
És interessant llegir una anàlisi d'una obra, i la història que té darrere. A part de poder llegir també la biografia de l'autor, i veure com evoluciona en la forma de pintar al llarg dels anys

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES