LA CERÀMICA GREGA

La ceràmica és molt important a Grècia encara que és un art menor per la gran quantitat que se n'ha trobat en extenses zones geogràfiques, per la seva qualitat, per la varietat dels vasos conservats i pel seu valor documental. És una de les fonts d'informació sobre la vida pública i privada de la Grècia antiga i cal destacar que tingué influència en la ceràmica romana posterior. 

Les etapes de la ceràmica grega varen ser les següents: l'estil geomètric, l'estil corinti, la ceràmica de figures negres i la ceràmica de figures roges. 
  • Estil geomètric (s.IX - VIII a.C.): la decoració consistia en elements geomètrics (cercles, rombes, línies, etc.) que gairebé ocupaven tota la superfície de la peça.
    740 a. C.
  • Estil corinti (s.VII a.C.): la decoració evocava motius orientals, com per exemple animals exòtics. Encara no apareixia la figura humana.
640 - 630 a.C.
  • Ceràmica de figures negres (s.VI - V a.C.): es pintaven figures de color negre sobre un fons de color ocre i amb un burí es feien incisions per marcar els plecs de la roba o la musculatura del cos. Ja aparegué la figura humana i es plasmaven sobretot escenes de la mitologia i de la vida quotidiana.
490 - 480 a.C.
  • Ceràmica de figures roges (s.V - IV a.C.): es deixava el fons ocre de l'argila per a les figures i es recobria la resta amb vernís negre. Marcaven els detalls del cos no amb incisions, sinó amb línies amb un pinzell molt fi. Els pintors de ceràmica signaven les seves obres. La ceràmica de figures negres i la de figures roges es sol dir ceràmica àtica ja que el major centre de producció era Atenes, la capital de l'Àtica.
La indústria de la ceràmica grega tingué un volum molt important degut a que la qualitat de les peces era molt valorada i fou objecte de comerç en tot el món mediterrani.


Bruna Villegas
1r Batx

Comentaris

El tipus que he vist més vegades és el de figures negres però no sabia que s'hi sol representar escenes mitològiques. M'ha semblat curiosa la forma que tenia de gravar amb aquell instrument anomenat "burí" ja que crec que s'ha de tenir molta precisió per utilitzar-lo. Bona feina!
Alba Le Riera ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Alba Le Riera ha dit…
És increïble com de precisos eren els artistes d'aquell moment, tenint molta paciència per dibuixar les escenes amb el màxim detall i realisme. Com sempre els grecs eren molt perfeccionistes, i gràcies a això l'art també ha pogut evolucionar. Bona entrada!
Judith Rodríguez ha dit…
Em sembla molt curiosa la manera que tenien els grecs de deixar constància de les seves vides públiques i privades, ja que trobaria més normal que ho fessin de forma escrita en un llibre, tot i així ells ho varen fer utilitzant la ceràmica.
Molt interessant!
Júlia Sabat ha dit…
Els grecs sempre han set molt artístics i perfeccionistes, en aquesta entrada es demostra un cop més. Aquests objectes ens demostren per tant, moltes de les característiques de la societat grega.
He d'afegir com una curiositat més que el què es conserva als museus tenen tres principals origens: del sud d'Itàlia, de les tombes de la Toscana i de les excavacions de l'Acròpolis i d'Atenes.
Bona entrada!
Jana Casacuberta ha dit…
Podem veure aquí que des de ja fa temps se li donava una gran importància a l'art i es que, gràcies als dibuixos d'aquestes ceràmiques podem extreure'n informació com per exemple en què crèien o com era la societat d'aleshores. Molt interessant!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES