L'EDUCACIÓ A L'ANTIGA GRÈCIA

Actualment, l'educació és un dels pilars fonamentals de la nostra societat, però la visió i la forma de dur-la a terme ha estat molt diferent durant els segles i mil·lenis. En el cas de l'Antiga Grècia, l'educació va començar a ser més important a partir del 500 aC, quan van aparèixer els primers instructors o professors (paidagoogos) i les primeres assignatures.

L'educació era fonamental per la societat de l'Antiga Grècia


Durant la infància (fins als set anys), els nens i nenes s'educaven per via materna, de qui aprenien tasques domèstiques. D'altra banda, la mare, ajudada per una esclava que feia de mainadera, els explicava les proeses dels herois i déus grecs.

A partir dels set anys, els nens es dirigien diàriament a algun centre educatiu, que solien ser privats. Allà, els infants eren educats per un paidagoogos que els ensenyava el bon comportament i vigilava la seva conducta. En el mateix centre, els instruïen diverses assignatures: música (mousike), educació física (gumnastike), que estava encaminada a l'entrenament militar, i gramàtica, on aprenien a llegir i escriure. Totes tres disciplines eren molt preuades en la societat grega i les consideraven vitals pel futur dels joves.

Imatge d'una "palestra", on els joves grecs practicaven gumnastike (Gimnàstica)
Cal destacar, però, que les noies, en aquest moment, ja començaven a seguir una trajectòria ben diferent a la dels nois, adquirint un paper secundari en la societat i totalment subordinada a l'home. Així doncs, la seva educació es basava en l'aprenentatge de tasques domèstiques per part de les seves mares.


La paideia era el que s'anomenava a la formació humanística dels joves grecs, que correspondria al cicle complet dels nostres estudis actuals. Paideia, però, significava pels grecs molt més que formar-se educativament.

D'una banda, la paideia era la incorporació dels ideals de la cultura grega. Era la recerca pròpia dels sentiments religiosos, patriòtics i ètics. Significava, també, el domini d'un mateix i a l'assoliment d'un saber, una harmonia complerta.
D'altra banda, l'objectiu de la paideia no només era preocupar-se per l'ensenyament de l'infant, sinó també formar un home madur amb capacitat de tenir un bon futur.

Amb tot plegat, es pot entendre que el que volia l'educació grega era la formació de l'home en tota la seva plenitud des d'aspectes com l'ànima, fins al caràcter, passant pel físic o la raó. Així doncs, l'ensenyament no pretenia formar un savi o un artista, sinó procurar donar un ideal de perfecció com a forma de vida.

Si voleu saber com era l'educació grega de forma més concreta és molt recomanable les diapositives de la següent presentació:

Ferran Gil
1r Batx

Comentaris

Martina Vilar ha dit…
Pel que veig en aquella època, la gent es preocupava molt per l'educació dels nens, volien que de grans fossin les persones perfectes i que tinguéssin una vida sana i feliç. Una altra cosa que has dit sobre les dones, aquella època les tractaven inferiors, llavors es quedaven a casa a fer les feines domèstiques, tal com has dit. Molt bona entrada Ferran!
Unknown ha dit…
M'ha agradat molt aquesta entrada, i sort que l'educació ha evolucionat i ara les noies també podem estudiar, però trobo que encara hem d'evolucionar molt més. Sobre aquest tema de l'igualtat si ho comparem amb que abans els nens podien tenir una educació i les nenes a partir dels set anys ja havien de seguir els passos de la seva mare, doncs arribem a la conclusió que hem evolucionat bastant.
Molt bona entrada, continua així que m'interessen molt aquest tipus d'entrades.
Anònim ha dit…
Judit t'agraeixo els elogis. A mi també m'agraden les entrades que faig, sinó no les faria. Quan sortim de classe et firmo un autògraf, fet que em motivarà per les següents entrades que escriuré.

Moltes gràcies (a mi mateix)!
Unknown ha dit…
Em sembla d'admirar el fet que s'eduqués a les persones no per tal de conèixer, que també, sinó més aviat per adquirir un estil de vida perfecte. El que també m'ha semblat molt interessant i que fins i tot s'hauria d'aplicar avui dia, seria ensenyar als nens i nenes a fer les tasques domèstiques, ja que com diu la dita en castellà: "el arbolito desde chiquitito" (que significa que des de petit ja t'han d'ensenyar quelcom per tal que adoptis el costum de fer les coses bé a mida que creixis).
Anna Canadell ha dit…
M'ha sorprès llegir que els grecs comencessin a anar a l'escola a partir dels 7 anys i que s'eduquessin per via materna fins llavors, ja que tot i que avui en dia es comença l'escolarització molt abans, hi ha estudis que recolzen començar els estudis més tard per tal que els nens siguin més feliços i desenvolupin més habilitats com la creativitat. També he trobat interessant que els ensenyessin música i gimnàstica, ja que pensava que en aquella època no es valorava tant. Tot i així, me'n alegro que la societat hagi avançat i que avui en dia les dones siguem capaces de continuar estudiant igual que els homes en comptes de dedicar-nos en la vida domèstica. He trobat l'entrada molt interessant.
Anònim ha dit…
Molt bo l'article, m'ha ajudat moltissim! Continua aixi. ES perfecte.
Carla Erra ha dit…
És molt interessant poder veure l'educació de l'educació i poder comparar la d'aquell temps amb la d'avui en dia, ja que es pot veure que molts dels aspectes encara es conserven, i en alguns aspectes no hi ha gaires diferències. També deixa'm afegir que al estudiar música havien de aprendre a tocar la lira, la cítara o l'aulos, però normalment d'aquests tres el més comú era la lira.
Bona feina!

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

L'ESCULTURA GREGA - ÈPOCA HEL·LENÍSTICA (IV)

LES CASES ROMANES